Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-09-23, 20:05   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej

Att hota med ARN och liknande är ett jäkla effektivt sätt....

Finns flertal exempel på hur det kan gå om man bara nämner dessa. Tex då när Elgiganten körde med sin "Lägsta Pris Garanti"....Då fanns det människor som satt hemma och skrev ut prislistor från nätet på exakt samma varor som fanns hos Elgiganten och sedan gick till butiken med dessa. Butiken nekade som vanligt men det räckte att man nämnde tex KO eller ARN eller liknande så fick man rätt. Men sedan ändrade Elgiganten och ett antal andra butiker sina rutiner så att man inte skulle kunna fixa med prislistor på nätet....

Till Pierre vill jag bara säga "STÅ PÅ DEJ!". Det lönar sej. Det kan vara svårt som enskild person att rubba på de stora nissarna men de brukar mjukna till slut. Jag kan bara hålla med dej att det är inte du som skall ta kontakt med de andra firmorna utan det är den så kallade "huvudleverantören" som skall göra det. Man brukar få ett telenummer att ringa eller så får man ett samtal från de som skall hämta prylarn för att bestämma tid...Är man då inte hemma vid den överenskomna tiden får man fixa transport själv.
Sen var gång man lämnar något ifrån sej så skall man ha en kvittens/kvitto på att man lämnat ifrån sej prylar, men det säger ju sej själv, oavsett vad de säger som skall hämta grejorna. Får man inget kvitto så kan de bara vända i dörren, jag hade inte lämnat ut grejorna då.

Men jag hoppas det löser sej för dej...Skall bli spännande att följa fortsättningen på denna historia annars lär väl Sverker dyka upp som en annan skribent skrev här...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 07:52   #2
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Lightbulb några synpunkter och lite råd

Pierre:
tag kontakt med ARN redan idag, låt dom sköta snacket åt dej, dom är proffs på detta.
Oftast räcker det med att dom kontaktar firman för att de ska få tummen ur a...

Och till er andra
Ett råd i all välmening.
regel 1
Hota inte, ljug inte, en kund som skriker och gormar gör knappast företaget (säljaren) positivt inställd och angagerad för att få ditt problem löst.
Tänk dig in i säljarens situation skulle du vilja hjälpa nån som uppför sig på detta sätt?
regel 2
Kontakta alltid AHN om du ej kommer överens med butiken, hota inte med detta gör det bara.
dom Är proffs och kan berätta om du har rätt eller fel och hur du bör gå vidare i ditt ärende
regel 3
Skriv alltid ner vad som sagts och av vem
tag namn på den du pratat med kolla vilken roll personen har på företaget,
be alltid att få prata med den som ansvarar för reklamationer om det går fel
regel 4
Köp hellst i butik nätet vimmlar av oseriösa butiker.
Om du ändå måste handla på nätet kolla upp butiken först. www.prissjakt.nu
samt www.pricerunner.se är 2 siter som har kund recensioner är du fortfarande osäker kolla på AHNs svarta lista
kolla redan före köp vad som gäller vid reklamation
regel 5
är produkten för billig var tveksam oftast är det nått som inte stämmer
alla större butiker har ungefär samma inköpspris (de som påstår något annat ljuger). det kan vara fråga om direktinport och då sakanas svenska menyer, svenska bruxar och kan vara så att den ej är avsedd för svenska marknaden (tex så fungerar ej digitalTV boxar ej fullt ut på TVapparater)
regel 6
Köp ej från utlänska siter, helt andra garantiregler gäller där och all kontakt med butiken brukar ske på det lokala språket (åtminstonde när det gäller reklamationer)
regel7
om ni är missnöjda berätta detta för alla som vill höra
glöm ej heller att berätta om ni är nöjda
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-24, 21:26   #3
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Det går ofta helt utmärkt att handla på nätet, men kanske man ska hämta ut större objekt såsom TV och dylikt i butik istället. Netonnet är ju klockrent på det, förutom att de just nu kanske är få lagerbutiker i landet, men de ökar med tiden.

I den lokala Radio/TV-butiken ligger priserna högre men där vet man att man får det man ser.

"Hota inte, ljug inte, en kund som skriker och gormar gör knappast företaget (säljaren) positivt inställd och angagerad för att få ditt problem löst.
Tänk dig in i säljarens situation skulle du vilja hjälpa nån som uppför sig på detta sätt?"

Men om man blir bemött nonchalant behandlar man givetvis likadant tillbaka. Det är en skillnad om man kommer in i en butik och försöker få seriös hjälp, det är inte ofta man får det. Man måste själv kunna sin sak. En del säljare har inte kompetens att vara säljare.

Ett exempel är när jag kollade efter glasögonbågar. I en butik gick säljaren och iaktog mig (kunden) och verkade inte intresserad av att fråga mig vilken smak jag hade. Viktigaste egenskapen hos en säljare är att spela seriöst intresserad och göra skäl för sitt yrkesnamn.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 00:21   #4
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Lightbulb ett genmäle från en som ej är helt opartisk

Naturligtvis vimmlar det av stolpskott till försäljare
och kommihåg att det är ditt val om du vill köpa eller ej
likväl som expiditen oxå gör en värdering av ditt köpmönster
det finns otaliga sätt att göra detta på
ett är att först iakta kunden för att se vad han verkar intreserad av
ett annat är att inleda en konversation
i affärer är det alltid två parter som skall komma överens

Min erfarenhet (35år i en av sveriges mest välrenomerade radioaffärer)
är att oftast så har kunden ingen susning om vad han igentligen behöver
utan det vimmlar av självlärda puttar som tror sig veta allt om det mesta
Jag brukar säga att det finns 2 sätt att lära sig gör alla mistag själv eller var smart och lär av andras.

Ett typiskt exempel på bluff är de flesta Datorföretag som säljer via nätet
kolla deras lagerstatus alla har exakt lika många i lager
ingen skall inbilla mig att detta stämmer, vad de gör är att spegla någon distributörs lager (ofta kallat centrallager) och vägen därifrån till dig är oftast lång då många inte har kredit hos sina leverantörer utan måste betala i förskott.
sen det där med parralellimport
Dustin InWarehouse NetoNet har flera produkter som de importerar direkt
ett exempel
InWarehouse importerar själva en Sony DVD recorder RDR-HXD970
längst ner på sidan står Har ej stöd för CA-modul
vilket innebär att du ej kan se Boxers betalkanaler
dessutom är de 90:- dyrare än flertalet vanliga butiker
men som sagt var det finns 2 sätt att lära sig

nu skall jag inte strö salt i såret men
Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 01:18   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Ringde servicefirman igår vid 15-tiden och trodde jag skulle få veta vad för tv dom tänker ge mig och om den är skickad. Jag fick (som vanligt) inte veta ett piss!

Efter suttit i telefonkö i nästan 50 minuter så kommer jag fram. Då ber dom mig vänta medans dom ska höra vad som händer med mitt ärende. Efter en stund kommer killen tillbaks i luren och ber att få ringa mig lite senare, när han kollat upp allt. Än har dom inte ringt tillbaka...

Har nu skickat iväg ett nytt mail till Dustin Home, som Pussgurkan skrivit (tack för hjälpen!).

"Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik"
Det tror inte jag heller, men trodde det var säkert att köpa från en större nätbutik. Dessutom var det förståss lite billigare.

Rättelse: Transport bolaget heter BC-transport.
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2007-09-25 klockan 13:03.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 14:55   #6
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av pussgurkan
Naturligtvis vimmlar det av stolpskott till försäljare
och kommihåg att det är ditt val om du vill köpa eller ej
likväl som expiditen oxå gör en värdering av ditt köpmönster
det finns otaliga sätt att göra detta på
ett är att först iakta kunden för att se vad han verkar intreserad av
ett annat är att inleda en konversation
i affärer är det alltid två parter som skall komma överens

Min erfarenhet (35år i en av sveriges mest välrenomerade radioaffärer)
är att oftast så har kunden ingen susning om vad han igentligen behöver
utan det vimmlar av självlärda puttar som tror sig veta allt om det mesta
Jag brukar säga att det finns 2 sätt att lära sig gör alla mistag själv eller var smart och lär av andras.

Ett typiskt exempel på bluff är de flesta Datorföretag som säljer via nätet
kolla deras lagerstatus alla har exakt lika många i lager
ingen skall inbilla mig att detta stämmer, vad de gör är att spegla någon distributörs lager (ofta kallat centrallager) och vägen därifrån till dig är oftast lång då många inte har kredit hos sina leverantörer utan måste betala i förskott.
sen det där med parralellimport
Dustin InWarehouse NetoNet har flera produkter som de importerar direkt
ett exempel
InWarehouse importerar själva en Sony DVD recorder RDR-HXD970
längst ner på sidan står Har ej stöd för CA-modul
vilket innebär att du ej kan se Boxers betalkanaler
dessutom är de 90:- dyrare än flertalet vanliga butiker
men som sagt var det finns 2 sätt att lära sig

nu skall jag inte strö salt i såret men
Pierres problem hadde nog inte hänt om han köpt den i butik
Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller. Dock är det självbetjäning, vilket är superbra, då man vet vad man ska ha och man slipper jobbiga förföljare till säljare som undrar och bla bla bla (jag vet, de gör bara sitt jobb, men för vissa teknikkunniga kunder är de jobbiga). Vill man ha råd och hjälp är det bara att går till kundservicen inne i butiken. Helt klart en bra affärsidé.

Kanske gick lite OT, men hela forumet är väl OT?
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 18:36   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

"Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller"
Ja det är bra, men hjälper ju inte en annan. Har ju 40 mil till närmaste...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-09-25, 19:41   #8
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
"Tja, NetonNet har ju sina lagershopar, där Internetpris gäller"
Ja det är bra, men hjälper ju inte en annan. Har ju 40 mil till närmaste...
Jag vet, men i framtiden hoppas man ju på tätare mellan lagren.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009