![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Tidigare ssg
|
![]()
Jag är hyffsat säker på att det är förprogrammerade sträckor i X40. Ibland ropar plåtstina ut tex Södertälje strax efter Flemingsberg mot normala platsen som är strax innan Igelstabron. Sen finns inte sträckorna Gävle-Ljusdal och Stockholm-Falun med i tågdatorn så på dessa sträckor fungerar inte plåtstina alls.
__________________
http://puggen.deviantart.com/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare Krille400
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
|
![]()
Bara en ren gissning från min sida, men om det är GPS-styrda utrop där också så kanske GPS'en kommer av sig p.g.a. alla tunnlar som finns på sträckan?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Månadens bild - Aug 2005
|
![]()
På Itinotågen är det GPS-styrt, så när man programmerade in utropen i ett speciellt "Itino edit tools"-program på datorn, så programerar man in GPS-koordinaterna för de olika utropen, så de kommer alltid på samma ställen, oavsett om tåget är tidigt eller sent.
__________________
M.V.H Tobias år 2014! ------------------------ Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage. http://tobbebilder.from.eksjo.com/ Senast redigerad av vfp420b den 2009-05-10 klockan 20:48. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare Traindriver94
|
![]()
Så måste det funka i tunnelbanan också, för där kommer utropet på samma ställe även om tåget är sent eller så.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012: Appleford - Slough Färdig Bergslagsbanan V2.0 Färdig! Bergslagsbanan V3.0 Under arbete! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Sparkfot: Både rätt och fel! Bana 1 saknar "baliser", där finns signalerna i slingor mellan rälerna. Kolla precis där stationen börjar, där ligger det en 3-5 slingor som går fram och tillbaka mellan rälerna.
2:an och 3:an har kvar impedanslådorna. Och dessa ligger lite överallt längs banan. Även i depåerna har vi sådana. Angående utropen (utan att ha djupdykt i den frågan) så är det någon form av meterräkning. När man är ute och provkör vagnar (eller rangerar) i depån så kommer ofta stationsutropen ut i högtalare och på skyltarna. Detta kräver dock att man har lagt in en destination. Då kommer oftast (inte alltid) första efterföljande station när man kört tillräckligt långt. Tar man över ett tåg från en förare som ankommit depån kan man få upp vilken station som helst om han/hon inte lagt in "transport" koden. Tåget har alltid koll på hur långt den åkt och vart den är. Och det gör ju att vi som pillar i tågdatorn mellan varven ser rätt mycket fakta. Som en lite kul grej kan påpekas att tack vare tågets fullständiga kontroll på vart den är så kunde vi hitta en matarstation som var felaktig. GPS används inte i tunnelbanevagnar. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
|
![]()
Känns som att det fungerar uselt i praktiken att använda GPS i en konstant tunnel typ! Så det är nog inte utan anledning man kör meterräkning!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Tidigare Ruben
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
|
![]() Citat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|