Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-23, 16:31   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Veck i plåten!?!

Hej

Janne är alltid mycket noga med sina texturer och det är det absolut inget fel i. Tvärt om.

Nu har jag satt i gång med Tp loket i Gmax och för en gångs skull så skall jag försöka att inte strunta i skavankerna.

Efter två dagars plillande på vertexerna hit och dit i denna sidoplåt så är det lögn te... att
helt bli av med vecken. Närmare än så här kommer jag inte. Nu får det vara bra.

Nu syns vecken bara i en mycket snäv vinkel i för hållandet till lampan i mechsmooth läget.
I normalläget synde inte alls.

Någon, några som sliter med samma sak i Gmax?
En sak är då säker. Det är inte lätta att vara plåtslagare i Gmax verkstaden!

Häsningar
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg sida normalläga.JPG (86.8 KB, 113 visningar)
Filtyp: jpg sida meshsmooth.JPG (90.7 KB, 113 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 17:00   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Har mycket dålig koll på hur det fungerar i gMax, men de flesta felen av denna sorten brukar lösas genom att lägga till en "smooth-modifier" från modifier-list och sedan collapsa.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 17:18   #3
sealpower
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2007
Ort: Luleå
Inlägg: 444
Skicka ett meddelande via MSN till sealpower
Standard

Så vitt jag vet är problemet kopplat till den meshsmooth-modifier du nämnde. Meshsmooth är i tidiga versioner av 3dsmax (gmax är baserat på max 4) fruktansvärt petig och oförlåtande och bör inte användas överhuvudtaget om det inte här absolut nödvändigt. Vill man ha något slätt och fint ska man istället manuellt lägga till utjämningen med smoothing groups (finns under polygonverktyget i senare versioner, vet ej i gmax)

Om meshsmooth måste användas gäller följande kriterier:
-Helt sammansvettsad mesh utan hål (öppna slutkanter räknas ej) dvs inte lösa primitiver som är ihoptryckta.

-Endast 4 hörniga polygoner

-Ett obrytet rätlinjigt polygonflöde

Bra resultat kan uppnås även utan alla kriterier men småfel kan uppstå i hörn och rundningar.
Hoppas det kunde vara till någon hjälp
__________________
UVW = Usch, Vilket Wansinne
sealpower besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-23, 19:00   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Använd bara smooth inte mesh smooth och försök med Auto, brukar lyckas. Annars är det bara att prova (Ctrl-Z är sökarens ständige vän).
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009