![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Veteran
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Hej
Nu undrar jag om ja lika bra kunde sälja Raptorn, för typ 600 spänn, med drygt tre års garanti, har visserligen köpt en ljuddämparlåda för 350 spänn, enhttp://www.dustinhome.se/pd_5010095519.aspx? ![]() I stället köpa en 40 GB ssd disk http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=522086&o=inkfrakt Bara 40 Gb, men ja har aldrig använt mer än ,typ 25 Gb till min C-disk(system), då har jag förutom windows XP, alla andra vanliga program. Eller skall jag behålla Raptorn bara till växlingsfilen?
![]() |
#17 |
Hedersmedlem
|
![]()
Läser man omdömmena, så verkar det väldigt bra med SSD. Snabbt och tyst, precis vad man vill ha! Men det är väl bara program och spel som ligger på SSD´n som startar snabbare!? Om det är så, så är man tvungen att köpa 80GB, så man får plats med lite och använda den 1000GB man har bara till lagring...
![]() |
#18 |
Tidigare viktortheone
Reg.datum: Oct 2005
|
![]()
Jag har precis byggt en ny dator, kan rekommendera alla delar!
![]() SSD Rocks by the way ![]() http://www.sweclockers.com/album/?id=4938
![]() |
#19 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Mycket trevlig dator du byggt. Får man fråga vad monstret kostade? Skulle själv vilja ha nått liknande! Men varför två 320GB diskar istället för en större? Och kommer du lägga spel på SSD eller en av 320GB?
![]() |
![]() |
#20 |
Veteran
|
![]()
Hej
Det är en sån här kylare Viktor.O använt: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=345696 ![]() Nu tillbaka till vad ja skall göra med min Raptor! Skall jag sälja den och köpa en 40GB SSD?, om dom kommit över dom värsta barnsjukdomarna? Förstår inte vad ja skall ha en massa GB ledigt på en 80 GB SSD!, tänker ändå inte ha annat en windows på den, växlingsfilen vete sjutton, kan man ha den på SSD disken också? Pussgurkan, du är ju insatt, kanske du har nått tips.. Det är lite en prisfråga, melan 40 och 80 GB..... Om ett år så lär väl priserna ha gått ner avsevärt på SSD, tror jag. Jag har köpt en Samsung F3 500GB med bara en platta, den borde duga till spelen (läs tågsimmar) köpte även en likadan F3 på 1 TB, till diverse program, Photoshop mm. Sedan har jag tre Western Digital Caviar Green WD15EADS 32MB 1.5TB för lagring Varför behöver ja köpa en 80 GB SSD, när systemet får gott och väl plats på en 40 GB? Just nu i min gamla dator, så har jag en partition på 50 GB till systemet och den är sällan mer än halvfull. Lätt att defragmentera. Då har jag även ALLA andra program på den, utom spel. Så om ja skaffar en SSD, vad skall ja göra med min Raptor? Har jag tur så får ja returnera ljuddämparlådan Från början innan SSD kom på tapeten, så hade ja tänkt att ha raptorn till system och MSTS... Nu vet ja inte hur ja skall göra ![]()
![]() |
#21 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Men man ska väl bara ha system och kanske några program på SSD´n!? Dom två 320GB som Victor skaffat ska väl kopplas RAID och användas för spel och lagring???? Kan ingen av er datagurus vara snäll att reda ut detta? Jag har ingen koll och jämt haft en hårddisk i datorn. Köpte en Raptor för att ha systemet på, men den väsnades så mycket att jag plocka ur den! Jag har bara en 1TB disk nu med tre partioner, en som jag har system och program på och en för spel och en för lagring. Är det så man bör ha det? Om jag köper en SSD 40GB, ska jag bara ha systemet på den då? Då är det väl bara uppstart av Windows som går snabbare eller?????
![]() |
![]() |
#22 | |
Veteran
|
![]() Citat:
Jag köpte en sån här låda till Raptorn, dom påstår att den skall bli "nästan helt" ljudlös... http://www.dustinhome.se/pd_5010095519.aspx? Men jag har inte provat, bara läst kundrecensioner ps Kan väl vara trevligt om uppstart av Windows går snabbt som tusan. På min gamla dator, så tar de sån tid att man nästan får rasha ![]() edit Behåller nog min Raptor på 150 GB, den är ju bättre än en raptor på 36 GB ![]() SSD får vänta några år, om man lever..
![]() ![]() Senast redigerad av Hawk den 2010-02-03 klockan 21:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Tidigare viktortheone
|
![]() Citat:
Jag kör SSD på mitt operativsystem, alla runt omkring program + något spel. Problemet är att den är så liten så det får inte plats med så mycet. Därför kör jag två 320gb i raid för spel och övrig lagring. Sen som int eär med på bilden har jag en extern för alla "långtidslagringar". Ja om du kör en ssd på 40 gb så bör du köra operativsystemet på den. Den är snabbare i allt överlag. Du har mindre accesstider eftersom hårddisken inte behöver röra nån läs"nål" framochtillbaka. Fick du svar på allt? ![]()
Viktor Senast redigerad av Viktor.O den 2010-02-06 klockan 21:29. Anledning: Stavar som en kråka... ; P |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Tidigare viktortheone
|
![]()
Tackar. Drygt 17 gick den på med allt runt omkring också. Jag köpte två likadana för att kunna köra de i raid.
![]() |
#25 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Nu äntligen är min nya dator färdig. Men jag blev väldigt besviken på hur lösigt (sakta) Windows XP pro. startar på min Raptor, ingen större skillnad mot gamla datorn! Om man skaffar en typ 40 GB SSD disk, kommer det att starta på några sekunder då? ![]()
![]() |
#26 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Nu är det ju SSD som gäller och vad jag läst mej till, så blir det en ordentlig skillnad med en sån som systemdisk. Och det borde det ju bli, då det inte är nån nål som ska leta filer på disken!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2010-02-10 klockan 11:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Hum....Ja då får ja kanske använda min Raptor till MSTS bara då och kanske växlingsfilen, och lägga Windows på en vanlig snabb disk en SAMSUNG SPINPOINT F3 500GB/16MB chase med en platta, eller skall ja lägga windows på en likadan disk fast på 1 TB med 32MB chase två plattor, eller skaffa en SSD? Hoppas att någon guru kan ge tips. ![]()
![]() |
#28 |
Veteran
|
![]()
hej
![]() Har tydligen missuppfattat SSD, dom är ju bara marginellt snabbare, och dålig hållbarhet, bara 3 års garanti. Detta har jag läst i olika forum. En Raptor får man 5 år på Summa, man vinner inga fantastiska skillnader i laddtid för Windows, eller har ja fattat allt fel? Om någon vet bättre så skriv gärna nått ![]()
![]() |
#29 |
Hedersmedlem
|
![]()
Alla får ju ha sin uppfattning, men kolla detta...
SweClockers jämför SSD mot HDD: http://www.youtube.com/watch?v=MCEkB...ayer_embedded# SSD test: http://www.sweclockers.com/artikel/6...d_state_drives Läs omdömmena: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 Detta får iallafall mig att bli intresserad!
Mvh Pirpen Senast redigerad av Pierre den 2010-02-11 klockan 23:16. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Veteran
|
![]()
Hej
![]() Tänkte bara visa några bildbevis på mitt bygge.... ![]() Så här blev det till slut med min modning av burken ![]() ![]() De va allt, äntligen färdig med Win. XP pro med licens ![]() Skall byta CPU-kylaren senare till en sån här. ![]()
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|