![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Jag och många andra kör i kompabilitetsläge och jag tror att det är så nära du kommer. Eventuellt skulle det fungera med en inbyggd alpha i en TGA-texturen (32-bit), men jag betvivlar det starkt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Hanteringen av genomskinlighet är toalt anorlunda mellan 2009 och tidigare versioner. Idag gäller som jag och korvtiger har sagt, transparenta material (Alpha i gmax eller blender) alternativt en Alphamap med endast svart och vitt.
Att idag bygga och testa i kompatiblitetsläge är mycket dumt. Kompatiblitetsläget kom med 2009 för att äldre object skulle fungera hjälptilgt tills de kunde bytas ut. I 2010 är kompatiblitetsläget default avslaget och jag skulle inte bli förvånad om det försvinner helt om en version eller två. Så risken är stor att de object som kräver kompatiblitetsläget i en framtid kommer att bli oanvändbara. Vad gäller ditt problem, är du riktigt säker på att du har testat med object som inte har en alphamap med gråskala och problemet kvarstår? Båda vagnarna i dina bilder ser misstänkta ut. Testa tillexempel med en godsvagn eller min Z43 lokomotor som jag vet inte har det.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 115
|
![]()
Kommer nog snart bli galen på detta problem. Tycker jag nu har provat massa olika möjligheter utan goda resultat. Med/utan alpha, olika färger på alpha, med/utan kompatibilitetsläge mm.
Citat:
Skulle någon annan kunna försöka göra ett simpelt sceneryföremål med transparenta ytor och se om ni ser några tåg, texteffekter eller andra sceneryföremål (build >2.8) med transparenta ytor igenom det ni skapat? /Berke |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Håller på med en "pissoar" som ett litet sidospår till allt annat och ställdes inför samma problem som Berke haft. Jag tror det hänger ihop så här:
1. Om man mappar allt på en textur med ett alpha-material (alpha-map = alpha-channel) på hela modellen så uppträder det här problemet. Om man endast mappar de delar som skall vara helt eller delvis transparenta på en sådan och resten på ett helt "opakt" material, utan alpha så försvinner problemet !!!! 2. Jag gör altså ett material med alpha (green.tga + green_alpha.bmp) som jag mappar på dom delar som skall vara helt eller delvis genomskinliga. Allt annat mappar jag på en textur utan alpha (endast green.tga). Jag har döpt de två materialen till green.m.onetex(den med alpha) och green_opaque.m.onetex(den utan alpha). Om ni tittar på de två bilderna på "den gröna pissoaren" så ser ni att det fungerar. Välkommna med frågor!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Innebär detta att man kan lösa corona-problemen?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Intressant tanke Korvtiger! En corona har ju oftast en alphamask direkt på texturen och använder "sig själv" som alpha-channel. Om man separerar dom kanske det fungerar? Skall försöka hinna testa lite framöver!? Påminn mig!
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Jag får böra med att be om ursäkt för att jag lyfter en gammal tråd.
Nu åkte jag igen på problemet med att järnvägsfordon som befinner sig bakom genomskinliga delar av sceneryobject inte syns utan man ser det som är bakom istället. Detta i sig är kanske inte så revolutionerande, men jag snubblade också över lösningen på Aurans forum. Gå in under options i spelets startskärm och ställ upp anti-aliasing till åtminstonde 2 så försvinner problemet. Tänkte att jag skulle skriva det här ifall flera råkar på problemet. Nu kan jag alltså återmontera de borttagna rutorna i projektet jag håller på med.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|