Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-30, 20:53   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

I Trainz vet jag inte, det är väl bara Lokkalle som byggt 891mm material till Trainz. Men standarden var 780mm Räls Över Kant- center av hålet för stöt/draginrättningen. Längden mellan spets och buffertplåt varierade, beroende på vilken typ av buffert man använde, enkammar, tvåkammar, hästskobuffert och liknande. På bilden tycker jag mig kunna se en enkammarbuffert.

Sedan vad det gäller "pucklarna" eller domerna (kan bli lite fel om man pratar göteborska, dômerna, fast det är ju inte helt fel det heller egentligen... ) som det heter på fackspråk, så är den mellersta ångdom, det vill säga den man samlar alla ånga och tar till allt som det skall vara till. Den främre är en sanddom, där man har sand som leds i ett rör till framför det främsta drivhjulet, vilket användes för att få ökat grepp. Den bakre domen är den som kommit till sist, det också en sanddom, men den sanden läggs bakom drivhjulet, den används alltså till backgång. Detta var väldigt ovanligt på tenderlok, då dessa i regel alltid gick framlänges för att inte riskera att spåra ur den lätta tendern. På tanklok som kördes lika mycket i båda riktningarna hade man en sanddom, men med två rör till framför resp. bakom drivhjulen. Antagligen ansågs det av vikt att kunna dra tunga lass i backgång, troligtvis i slutet av lokets karriär då man inte hade tid/orkade vända henne och man bara drog tunga godståg.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 21:00   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
I Trainz vet jag inte, det är väl bara Lokkalle som byggt 891mm material till Trainz. Men standarden var 780mm Räls Över Kant- center av hålet för stöt/draginrättningen. Längden mellan spets och buffertplåt varierade, beroende på vilken typ av buffert man använde, enkammar, tvåkammar, hästskobuffert och liknande. På bilden tycker jag mig kunna se en enkammarbuffert.

Sedan vad det gäller "pucklarna" eller domerna (kan bli lite fel om man pratar göteborska, dômerna, fast det är ju inte helt fel det heller egentligen... ) som det heter på fackspråk, så är den mellersta ångdom, det vill säga den man samlar alla ånga och tar till allt som det skall vara till. Den främre är en sanddom, där man har sand som leds i ett rör till framför det främsta drivhjulet, vilket användes för att få ökat grepp. Den bakre domen är den som kommit till sist, det också en sanddom, men den sanden läggs bakom drivhjulet, den används alltså till backgång. Detta var väldigt ovanligt på tenderlok, då dessa i regel alltid gick framlänges för att inte riskera att spåra ur den lätta tendern. På tanklok som kördes lika mycket i båda riktningarna hade man en sanddom, men med två rör till framför resp. bakom drivhjulen. Antagligen ansågs det av vikt att kunna dra tunga lass i backgång, troligtvis i slutet av lokets karriär då man inte hade tid/orkade vända henne och man bara drog tunga godståg.
Aha. Intressant information. Jag tror att hon gick en hel del i backgång på slutet för hon lyckades ramma en buss eller om det var en lastbil på gamla E4 på 1950 talet vilket ramponerade tendern totalt eftersom den gick först....
Det blev visst utbyte med en avställd kollegas tender efter det.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-30, 21:13   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Har jobbat mest med tendern..... tänkte försöka få den klar först.

bild2.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-01, 23:50   #4
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Tendern och kopplet har fått mer jobb. Kopplet är klart, tendern är jag lite osäker på hur detaljerad jag kan göra den.... Lite mera behövs iaf - ännu saknas t.ex. broms och lyktor vilket kan vara jobbigt.

bild3_tender.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-02, 04:07   #5
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 343
Standard

Lycka till!
Det ser fint ut.
Jättekul att flera stycken bygger svenska ånglok.
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-04, 22:54   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
bild4_tender.jpg

Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 10:06   #7
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
Standard

Snyggt, Spyfrog.

Kul att du även visar, genomskinliga bilder på bygget.
För en annan, som är så trög. Så är det mycket lättare, att förstå själva uppbyggandet. Då man ser alla streck och punktmöten (eller vad det egentligen heter). Så här, ser man rätt tydligt. Att det inte behövs, så mycket streck hit och dit. För att få till en jämn svängd form, där säkert en annan hade vräkt på.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-05, 15:56   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Red face Ack ja !

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
Bifogad fil 42154

Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.
Låt det ta den tid det tar!!! Det skall vara kul att bygga! Jag tycker ditt lok artar sig suveränt!!!

Ja, Spyfrog det verkar vara en handfull som bryr sig våra byggen. Men så är det väl i "byggbranchen": Många vill ha en färdig produkt men få bryr sig om själva bygget!

Du får väl köra med min "devis": "Om jag vill bygga nåt så gör jag det för det är kul och skiter i vad andra tycker, utom det fåtal som tillför nåt vettigt till mitt projekt!"

Lycka Till:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 23:25   #9
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar....

Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern.
Det ser mycket bra ut! Ta all den tid du behöver.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009