![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
|
![]()
I Trainz vet jag inte, det är väl bara Lokkalle som byggt 891mm material till Trainz. Men standarden var 780mm Räls Över Kant- center av hålet för stöt/draginrättningen. Längden mellan spets och buffertplåt varierade, beroende på vilken typ av buffert man använde, enkammar, tvåkammar, hästskobuffert och liknande. På bilden tycker jag mig kunna se en enkammarbuffert.
Sedan vad det gäller "pucklarna" eller domerna (kan bli lite fel om man pratar göteborska, dômerna, fast det är ju inte helt fel det heller egentligen... ![]()
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
|
![]() Citat:
Det blev visst utbyte med en avställd kollegas tender efter det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
|
![]()
Tendern och kopplet har fått mer jobb. Kopplet är klart, tendern är jag lite osäker på hur detaljerad jag kan göra den.... Lite mera behövs iaf - ännu saknas t.ex. broms och lyktor vilket kan vara jobbigt.
bild3_tender.jpg |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
|
![]()
Lycka till!
Det ser fint ut. Jättekul att flera stycken bygger svenska ånglok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Mindre projektuppdatering för det fåtal som bryr sig:
bild4_tender.jpg Jag har fixat mera detaljer på tendern. Nu är det bara bromsarna kvar samt att spegla den halva tendern så jag får en hel. Frågan är om jag har gått för högt i polygonerna - vi får se när jag är klar.... Det är också helt klart att det här tar en himla lång tid.... med den här takten så skall jag vara glad om jag är klar med en testversion innan semestern. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Snyggt, Spyfrog.
Kul att du även visar, genomskinliga bilder på bygget. För en annan, som är så trög. Så är det mycket lättare, att förstå själva uppbyggandet. Då man ser alla streck och punktmöten (eller vad det egentligen heter). Så här, ser man rätt tydligt. Att det inte behövs, så mycket streck hit och dit. För att få till en jämn svängd form, där säkert en annan hade vräkt på.
![]() |
#8 | |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
|
![]() Citat:
Ja, Spyfrog det verkar vara en handfull som bryr sig våra byggen. Men så är det väl i "byggbranchen": Många vill ha en färdig produkt men få bryr sig om själva bygget! Du får väl köra med min "devis": "Om jag vill bygga nåt så gör jag det för det är kul och skiter i vad andra tycker, utom det fåtal som tillför nåt vettigt till mitt projekt!" Lycka Till:
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Jul 2010
|
![]() Citat:
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|