Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-14, 21:05   #1
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Du skulle kunna bara dra till med vad som helst mellan ramarna, jag tror nog att jag är en av få som skulle se att det var något som inte stämmer, men det är inget som man stör sig på, eller som man saknar. Om inte annat så lämna det tomt, så är det nog ingen som saknar något, som sagt, lasten täcker de nog.

Snyggt koppel förresten, men inte ska väl öglan hänga nedåt igenom solit gjutjärn?
Hmmm... jag har fattat det som att det är hål där emellan och att öglan därmed kan hänga ner? Se bild:
koppel_ovan.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-15, 17:41   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Okey, det kan stämma och det gör det möjligt till att den skulle hänga ned, men av praktiska skäl så tror jag snarare att den hängde rakt ut då, tänk dig själv om du skulle koppla av ett sådant koppel, du lossar sprinten på det andra kopplet lyfter öglan och sätter i sprinten igen. Du lossar inte den andra sprinten och hänger ned öglan i kopplet och sätter i den igen. Jag skulle inte göra så i alla fall!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-21, 22:38   #3
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Nu är det bara texturen kvar - tänker ge mig med modeleringen nu.

bild8.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-22, 13:42   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej Spyfrog

Den ser jättebra ut. Texturer är inte fullt så svårt som man kan tro, bara tidsödande :-)

Men man behöver ju ett bra bildbehandlinsgprogram som kan hantera lager. Själv kör jag med Photoshop.

Så här gör jag.

1. Titta hur andra har gjort genom att öppna deras "assets" i editorn i CCP och kopera till min hårddisk. Då kan jag ju i lugn och ro studera alla config-och texturer.

Att leka Japan och "reverse engeenera" material man tycker om är nog a och o för att få en förståelse för hur sker och ting hänger ihop.

Sedan skapar jag en Photoshop fil i lagom storlek och jobbar med lager.

Bottenlagret bör ha en basfärg somm är något ljusare än vagnens färg.
Detta för att inte få överblödningseffekter från en vit bakgrund. Hade det till att börja med och det blev inte snyggt!

2. Skapa ett lager 2 där jag lägger in vesäntliga delar av ritningarna i lagom storlek. För en godsvagn blir det ju främst ramen frammifrån och från sidan.
Det behöver ju justeras så de är helt horisontella (det bli ju lätt lite fel när man scannar in dom till datorn)

3. Eftersom jag är en fräck typ så lånar jag texturer här och där och klipper och klistrar. I lager 3 lägger jag på den textur med storlek och förg jag vill ha på ramen (som exempel). Nu döljer den naturligtvis ritningen av ramen i lagret under.

4. Sedan skapar jag ett lager 4 för detaljer typ nithuvuden på ramen och väljer penselverktyget med säg 3 pixel storlek samt väljer förg från samma färg som ramen skall få. Men jag öppnar färgeditorn och gör den valda förgen till penseln lite ljusare efter tycke och smak.

Nu väljer jag lagret med texturen för ramen och gör den semitransparant så jag kan se den bakomliggande ramritningen med dess detaljer.

Jag väjer lagret för detaljer som ju ligger ovanför ramtexturen och pluppar dit nithuvuden i den valda ljusa förgen. När jag gör lagret emd texturen 0 % transparent igen så ser jag hur det slutliga utseendet kommer att bli.

5. Vill jag ha text så skapar jag ett textlager och skriver in det som skall stå på ramen med en lämplig Font, förg och storlek.

6. Vill jag vädra, dvs. skita ner delar avytan (eller skapa skuggor) så lägger jag ett lager högst upp väljer en skitig grå färg och penselverktyg med säg 37 pixel stor pensel. Sedan gör jag detta lager säg 80% transaprent och börjar måla skit efter tycker och smak. Man får labba med förg, penselstorlek och transpaens i detta/dessa lager. Man kan sedan smeta ut detta lagret efter egen smak med Photoshops "smeta ut" verktyg (handen).

Nå, så långt i min utveckling har jag kommit i alla fall.

Jag bifogar min textur i photoshop format så du kan se hur jag gjort.

MVH / BjörnL
Bifogade filer
Filtyp: zip DONJ_Lit_N_313.zip (1.57 MB, 49 visningar)

Senast redigerad av bjornl den 2011-04-22 klockan 13:45. Anledning: Stavningen, stavningen, vad annars.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-24, 23:27   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Trubbel i export djungeln....
Så här blir resultatet vid export i 3DS format till Blender.
nn_exportfel.jpg

Min "patent" lösning på sådana fel är oftast att exportera i Collada istället. Men vad händer här? Jo, fel i inläsningen av min Collada fil i Blender (då kör jag 2.49 för Collada pga buggar i 2.5x serien i det filtret).
Så nu vet jag inte riktigt hur jag skall vända mig....
Det blir till att försöka hitta en lösning.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 10:23   #6
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej spyfrog

Härfår du några bilder på smalspårigt koppel. De är från Skara Lundsbrunns muséejärnväg.
Hoppas du kan få nytta av dem och att du kan se hur de fungerade.

Krokarna lades ned i motsvarande koppel när vagnarna kommit mot varandra. Sedan vred man om kedjorna runt hela kopplet som säkerhet för att inte krokarna skulle kunna hoppa upp ur fästena ( kedjor med kulor i änndan ).

Som både hängslen och bälte så fans det ytterligare kedjor, se bilder ( hängande ned på kopplingsbalken ).

Det kommer att bli en fin vagn när den blir färdig. Ser bra ut.

MVH
LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg koppel sp skara.jpg (129.5 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg koppel 02 skara.jpg (186.3 KB, 85 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 13:03   #7
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Okey, det kan stämma och det gör det möjligt till att den skulle hänga ned, men av praktiska skäl så tror jag snarare att den hängde rakt ut då, tänk dig själv om du skulle koppla av ett sådant koppel, du lossar sprinten på det andra kopplet lyfter öglan och sätter i sprinten igen. Du lossar inte den andra sprinten och hänger ned öglan i kopplet och sätter i den igen. Jag skulle inte göra så i alla fall!
Nu kan jag inte riktigt hålla mig längre, eftersom jag växlat en hel del (DONJ-) smalspårsvagnar med hästskokoppel.

Kopplet består i huvudsak av 5 delar (vilka samtliga är i stål, gjutjärn i ett koppel skulle bli för sprött):

- Själva hästskon, eller bufferten.
- 2 grova plåtar fastnitade mot bufferten, i vilka hål för
- Koppelsprinten finns.
- Den fyrkantiga dragstången i vilken kopplet är fäst.

Öglan är, då den inte är kopplad alltid fälld uppåt-bakåt. Att Jan-Olov som ritat ritningarna du använder ritad den nedåt är för mig ett mysterium. Eftersom koppelsprinten alltid, oavsett om vagnen är kopplad eller ej, sitter i sina hål skulle du enbart lyckas med att antingen knäcka kopplet eller bryta av öglan om du växlar med öglan fälld framåt.

Den koppeltyp Lok-Kalle visar bild på är Klemmings tvåkammarkoppel. Det är en modell som var vanlig i södra Sverige, däremot har den aldrig funnits på DONJ (vilka körde med hästskokoppel 'til the bitter end 1971)
Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 16:25   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Det förklarar en del, tyckte också att det var skumt att ha den hängande nedåt, i en uppåtvänd hästsko. Men fick det plats två öglor bredvid varandra i ett koppel, jag menar, när man kopplade då måste man alltså ha använt båda öglorna, eller hur?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-25, 22:33   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Ok. Så om jag fattar allt rätt skall öglan riktas uppåt på ej kopplad vagn?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-05-26, 18:22   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Ja, uppåt, liggande bakåt, mot vagnen, stödd mot buffertkammarens bakkant och när den kopplas skall den fällas ned. Detta skulle man kunna animera och använda med STL-koppel om du vill det, hör med Lan om hur det skall animeras i sådana fall, har ingen koll på antal frames.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-12, 20:51   #11
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Efter lång tid så tänkte jag försöka ta upp min vagn och loket igen så det blir klart någon gång.
Men jag oroar mig för att jag fått alldeles för många polygoner... se bild.
Förslag på hur man kan banta modellen? Problemet är ju att det saknas golv så man ser ju igenom....

oroande.jpg
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009