![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det är verkligen snygga byggnader ni konstruerar, dock så skulle jag vilja protestera mot storleken ni har på texturerna, 2048x2048 är väl att ta i för ett stationshus. Mina teakvagnar har bara hälften så stor texture, 2048x1024 och mitt tanklok TGOJ Y3a skall ha en 1024x1024 texture, alltså en fjärdedel (dock så tillkommer lite små skräptexturer). Jag skulle åtminstone halvera texturen på båda dimensionerna och sedan så skulle jag nog flytta över upprepade texturer som tak och tegel till egna mindre texturer. På så sätt så skulle man på till exempel Wittjärn station kunna halvera höjden på texturen, så att du får en 1024x512 textur, utan att förlora något nämnvärt på det i kvalité. På så sätt så sparar man på både storlek (cdp:erna blir mindre) och på datakapacitet inne i trainz. Då har man förminskat texturstorleken med 1/8 del! (dock så måste man ju räkna till de småtexturerna som man får)
Något att tänka på kanske?.. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
På Wij så kör jag med 2048x1024 pixel. I detta så ingår allt - väggar, tak, trapp och kommer även att vara plats för fönster för nightmode tänkte jag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Appropå textur storlek - du måste gilla pinnen för stopp för växlingsrörelse pinnen då korvtiger: den är på 64x512.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
För att alla skall se att jag faktiskt jobbar på det hela så är här statusen på Wij station. Kvar att åtgärda är takreglar på sidor och utbyggnad, UV mapping av andra halvan av taket och taket över trappen, ny trapp (den gamla råkade gå "sönder") samt nightmode jobbet.
wij_rendering0000.jpg Jag önskar jag jobbade lite fortare - när jag är klar kommer jag nog att ha lagt ner närmare 48 timmar i effektiv arbetstid på den här stationen. Med den takten blir det inte mycket gjort. Man skulle ha LAn och björnl's fart! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Veteran
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 079
|
![]() Citat:
Det du har levererat hittills håller hög klass, sen hur lång tid det tar, är det nog bara du som hakar upp dej på ![]() ![]() Låt inte byggglädjen å entusiasmen gå till spillo bara, på grund av stress. Det är ju trots allt en hobby vi pysslar med, och då ska man ha kul, och kunna koppla av när man pular (tycker jag i alla fall). Stress finns det väl nog av i vardagslivet.
__________________
Ekan Senast redigerad av ekankal den 2011-06-15 klockan 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det är nog lite så att entusiasmen stressar mig - jag vill hinna med så mkt men så lite tid. Ska försöka ta det lugnt. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
wi_paplats.jpg
Wij station på plats på DONJ. Några små defekter upptäckta. Dessutom är inte nightmode inlagt ännu, vilket jag hade tänkt ha på den här stationen... |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|