|
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|||||||
| Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
|
|
|
#1 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Jag tog mig friheten att göra en render över det hela.
![]() Lan har mycket rätt i det han säger, bromsklotsarna sitter fast i bromsbågen, vilket är på denna vagn (tender) av exakt samma funktion som en vanlig axel. På andra vagnar, med brosklotsar på båda sidor om hjulen så kan de även snurras runt sin axel, se till exempel mina N3/NN3 vagnar med broms. Men här agerar de helt enkelt som axlar, som håller ihop och balanserar ut bromskraften över se två bromsklotsarna som sitter ihop med dem. Bromsklotsarna, för att inte ramla ned sitter fast i bromsblockshängarna, som i sin tur sitter fast (men kan rotera runt sin axel) i ramen. För att sedan överföra bromskraften från bromsveven till båda bromsklotsparen så behöver man dels en excenter som Lan säger, den fungerar genom att bromsskruven får axeln att rotera och dra i hävarmen som drar i bromsdragstången som drar i båda bromsbågarna. Den lilla trekanten under den första bromsbågen är som Lan säger till för att ytterligare balanser upp kraften, så att alla hjul utsätts för samma bromstryck. För vidare information och namn på alla smådelar så hänvisar jag till Arlöfkatalogen, Plansch 18-27: http://www.wnj.se/underleverantor/vv..._Pl_A18-27.pdf
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
Tack så hemskt mycket för svaren allihopa.
Speciellt tack korvtiger för renderingen - det visar nämligen det som jag inte riktigt fick ordning på: hur man tog sig "förbi" hjulet. Nu ser jag att man alltså hade en stång i mitten. Då vet jag hur jag skall gå vidare. Är det för övrigt standard att själva bromsratten satt på den sida som du har i din rendering korvtiger? |
|
|
|
|
|
#3 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
På godsvagnar, ja. På lok är jag osäker, men i princip ja där också. Anledningen till det har jag faktiskt ingen aning om.
__________________
-k- |
|
|
|
|
|
#4 | |
|
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
Citat:
Jag vet lite men är hyfsad på mekanik ;-)
__________________
"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn
|
|
|
|
|
|
|
#5 |
|
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 733
|
Jo, det är normalt en snäckväxel, men anledningen till att den sitter på höger sida, närmast eldaren är det som förbryllar mig, logiskt hade det ju varit att lokföraren hade manövrerat bromsen. Dock på tendrar så användes bromsen, mig veterligen, väldigt sällan, så den var väl mest ivägen för lokföraren om den var rakt bakom honom.
__________________
-k- |
|
|
|
![]() |
| Ämnesverktyg | |
| Visningsalternativ | |
|
|