![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]()
Idag har jag testat med nya hjul från björnl istället för mina egna. Av någon anledning så lyckas björn får hjulen helt centrerade medan jag liksom får det lite ocentrerat vilket innebär att hjulen inte rullar rätt utan ger en obehaglig stötande gång....
Kommande saker som skall ske innan release nu är: 1) Borttagande av ett bromsback par på varje hjul (för det med två stycken var snarare ett 1950 tals påfund och nu skall det vara 1930 tal) 2) Slopande av bromsbackar och ommärkning i en kopia för att alltså göra en obromsad version 3) Försök med att lista ut vikten 4) Lite textur åtgärder 5) Möjligen hitta någon polygon att hyvla av... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tumme upp på den!
Angående vikten så tror jag att 8500kg lite i överkant, jag skulle nog gå ned till 7500 ungefär. Det är svårt att gissa då jag inte har något att gå efter med samma spårvidd. Dessutom så är vagnen utan överbyggnad och golv, men väldigt kraftigt dimensionerade balkar. Nu undras det bara när 891mms personvagnar börjar rulla? ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Sen är jag dock inte hundra på att JTJ målat denna vagn rätt - det stämmer inte med skisserna ur ritningsboken som vi använder som underlag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
VR står för tomvikt som du säger LR är "lastar vikt:". Alltså den vikt du får lägga på vagnen utöver de 4.1 ton den väger. Jag tycker inte att 4.1 ton låter fel, med tanke på att det är smalspår och jag tog mina 7500 med jämförelse mot normalspåriga vagnar. Procentuellt mot spårvidden stämmer det nästan
![]() Märkningen skall alltid vara korrekt. Vad är det som inte stämmer?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Har du bilder på dessa så får du gärna skicka så kan jag kanske reda ut en del. Annars så skulle du kunna skriva här vad som sägs enligt märkningen då och den nu. Vagnar förändras och med den märkningen, inget konstigt med det egentligen.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Här är en jämförelse av hur märkningen skall ha varit på 1960 talet och som den ser ut på ett kort nu: nnmarkningsskillnad.jpg |
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|