![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Förskjutningen styrs av scriptet och triggras av växeln(som måste specialbyggas...) som separerar de båda spårvidderna. Dock så har jag svårt att tro att det går att på ett snyggt sätt få vagnarna att förskjutas i växeln, särskilt med tanke på att alla vagnar ser olika ut tvåaxliga/boggier till exempel, de skall alla förskjutas på olika sätt och den ena boggien först och den andra sedan. Tror inte att detta är möjligt, utan hela vagnen förskjuts och hjulen kommer att hamna mer eller mindre utanför tills man kommit upp på/kommit av treskenan. Men som sagt, en intressant idé, som låter i mina öron mer praktiskt genomförbar än att förskjuta meshen på vagnarna. Gäller bara att Trainz scriptspråk klarar av detta, vilket jag faktiskt tror, även om det kan finnas hakar och problem med attachade grejer, boggier med mera, men det skulle kanske kunna lösas.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Korvtiger, så långt hade jag inte tänkt gå, som att förskjuta vagnar i sidled dynamiskt under gång. Det tror jag inte blir så lyckat, även om det går. Nej man ska endast använda ovanstående två spårtyper, inte blanda med smalspår som är "mitten centrerade". Om man lägger rälsen konsekvent i "rätt riktning" så finns det bara några få problem.
Själva orienteringen av vagnen sker när man placerar ut den i Surveyor och den behåller sin orientering under hela sessionen. Det finns dock en del fall där det uppstår problem. Dessa är bla.:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Då är jag med på hur du menar. Men som får det en del följder, som att man måste lägga spåret åt rätt håll, annars blir det skumma skarvar och det kräver specialbyggt spår. Sedan gäller det att det fungerar att förskjuta vagnar med script och alla attachments hänger med. Skulle kunna trassla till det. Fordonens hjulsnurrande kommer att bli något osynkat med spåret (dock är det så lite att jag inte tror att det kommer att märkas) eftersom den fysiska radien i en kurva (normalspårets mitt) har en kortare omkrets än smalspåret, då smalspårets spårmitt ligger utanför den fysisk mitten, och tvärt om när det ligger innanför.
Sedan till de tre problemen: Portalen går säkerligen att lösa med script, bara man håller ordning på spårets föskjutningssida och fordonets A-ände. Det är jag säker på att du fixar. Loopspåret går ju att komma runt med en specialbyggd växel, men då vagnen måste förskjutas i sidled under gång så blir det svårt att synka med rörelsen genom växeln, vilket jag tror resulterar i att vagnens hjul hamnar utanför, särskilt boggievagnars. Men det kan man ju bara förbjuda helt enkelt, loopspår i verkligheten var inte direkt vanliga. Sedan till vändskivan, i min värld så är den det stora problemet, att förskjuta spåret innebär att måste synka många grejer samtidigt, det visuella spåret, samt fordonet skall byta sida. Men gör men det så kommer det visuella spåret inte att gå genom mitten av skivan, så istället måste man flytta det fysiska spårets mitt, men behålla det visuella. Samt synka med fordonet som skall byta sida precis som det fysiska spåret. Om man missar något så kommer antingen spåret att hamna fel, fordonets hjul vara utanför spåret, eller fordonet kommer att spåra ur för att fysiska spårmittar är sneförskjutna. Krångligt värre. Om det ens går att förskjuta en vändskivas spår är jag tveksam till.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2012-01-26 klockan 22:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]()
Här kommer en kommentar ifrån den numera ganska inaktiva huspessimisten.
Problemet handlar alltså om att lösa ett problem för en specialfunktion "3 skens spår" som förekommer sparsamt på specifika banor och vanligen endast på relativt liten del av anläggningen. Den lösning ni föreslår är att göra förändringar i den rullande materielen för att hantera detta problem. Istället för att göra det i den rutt och det spårmateriel som berörs. Detta kommer att innebär att enbart rullande materiel specielt avsett för denna bana kommer att kunna användas samt att denna materiel endast blir användbar på den banan. Åtminstonde jag ser detta som mycket olyckligt. Förhoppningsvis leder detta till att de som skapar rullande materiel släpper en specialversion för detta system och man bara behöver se till att inte använda den om man använder normalt spår. I värsta fall kommer viss materiel att vara sidoförskjuten och annan inte och samma sak för spåren. Dvs en stor förlust för de som skall bygga och trafiker rutterna för att nå vissa fördelar i specialfallet med treskensspår.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Det är just därför som Svenolov lade fram förslaget att detta förskjutande i sidled skötes av ett script vid sessionens start för de berörda fordonen, om sådana finnes. Alltså berörs inte vagnsmodellerna i dig, det behöver inte vara specialtillverkade, utan du kan använda vilka vagnar som faller dig in. Däremot blir spåren och således även banorna tvungna att specialbyggas.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Det handlar inte om specialbyggda fordon i den bemärkelse som du beskriver. En "STL-NG" kompatibel vagn fungerar på alla typer av spår inkl. dessa specialspår. Användaren behöver inte tänka på det. En "STL-NG" vagn känner av på vilken typ av spår den placeras på. Vagnen har tre distinkta lägen (vänster-center-höger) i förhållande till a-änden. EDIT: Korvtiger, du postade ett svar samtidigt som jag författade mitt svar. Därför kan våra svar ses som motsägelsefulla, fast dom egentligen inte är det.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-01-27 klockan 00:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
|
![]() Citat:
Kul att ni tar er an det här projektet.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga" -- Nils Ericson trainz.datorsystemdrift.se
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|