![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() Citat:
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]() Citat:
Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel. Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.
__________________
-k- Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-31 klockan 08:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Jag gör jag mitt inlägg här, då denna tråd också behandlar ämnet treskensspår. Jag håller just nu på att gå igenom stl-koppel och signal skript, så tankarna kring det här dyker upp igen.
Korvtiger och jag har delvis löst problemet. Med signaler och "markers" så kan inte två tåg mötas, även fast dom kör på dom olika spåren. Men om man ska kunna koppla och köra "mixade" tåg (smalspår/normalspår) och använda en kopplingsvagn enligt DONJ, så måste treskensspåret bestå av endast ETT spår (track). Det skulle också underlätta signaleringen. Jag utgår från LAn's inlägg #7. Om man tillverkar ett treskensspår och ett smalspår enligt följande.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2012-01-25 klockan 15:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
|
![]() Citat:
Visst är det intressant, det är mycket intressant. Men jag undrar, vad skulle hända när en sådan scriptad smalspårsvagn kör ut från treskensspåret och hamnar på ett alldeles vanligt smalspår. Blir den inte förskjuten i sida iförhållande till det då?
__________________
MVH / BjörnL |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Förskjutningen styrs av scriptet och triggras av växeln(som måste specialbyggas...) som separerar de båda spårvidderna. Dock så har jag svårt att tro att det går att på ett snyggt sätt få vagnarna att förskjutas i växeln, särskilt med tanke på att alla vagnar ser olika ut tvåaxliga/boggier till exempel, de skall alla förskjutas på olika sätt och den ena boggien först och den andra sedan. Tror inte att detta är möjligt, utan hela vagnen förskjuts och hjulen kommer att hamna mer eller mindre utanför tills man kommit upp på/kommit av treskenan. Men som sagt, en intressant idé, som låter i mina öron mer praktiskt genomförbar än att förskjuta meshen på vagnarna. Gäller bara att Trainz scriptspråk klarar av detta, vilket jag faktiskt tror, även om det kan finnas hakar och problem med attachade grejer, boggier med mera, men det skulle kanske kunna lösas.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Korvtiger, så långt hade jag inte tänkt gå, som att förskjuta vagnar i sidled dynamiskt under gång. Det tror jag inte blir så lyckat, även om det går. Nej man ska endast använda ovanstående två spårtyper, inte blanda med smalspår som är "mitten centrerade". Om man lägger rälsen konsekvent i "rätt riktning" så finns det bara några få problem.
Själva orienteringen av vagnen sker när man placerar ut den i Surveyor och den behåller sin orientering under hela sessionen. Det finns dock en del fall där det uppstår problem. Dessa är bla.:
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Detta får du reda ut mer noggrannt så vi vanliga dödliga förstår, Jag får inte din 60 kg räl att fungera. Hur lägger man den förresten ovanpå ett annat spår utan att skapa växlar? OK håll nere Shift! Men hur gör man om man vill skapa växlar i både normalspåret och smalspåret?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |