Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-07-30, 20:10   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 20:18   #2
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-31, 08:31   #3
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Aha, detta funkar alltså? Jag trodde att Trainz var så dumt att det inte brydde sig om spårvidd utan liksom alltid la loken i mitten av det spår de stod på.
Det blir intressant att se hur det hela funkar kring Wij.
Tågen står alltid i mitten av det spåret de sätts ut på, vad jag gjort är att jag förskjutit smalspåret, som har en treskena åt ena hållet tills det hjulet som går i luften nuddar det ena av nomalspårets skenor. De båda spåren är helt oberoende av varandra och man kan köra ett smalspårigt och ett normalspårigt lok rakt igenom varandra, utan att det händer något. För att underlätta utsättningen av spåren så skapade jag spåravståndshållare för 1435/891mm och 1435/1067mm. Där har vi de bägge spåren med det avståndet som krävs, så börja med att sätta ut spåravståndshållare där ni vill ha en brytpunkt, sedan drar ni ut smalspåret, så att det kommer åt rätt håll, annars får ni vända på det. Därefter normalspåret. Ta bort spåravståndshålaren och dra spåret vidare från den färdiga splinepointen till nästa spåravståndshållare.

Till Lans fråga om växlar i smal/normalspår. Eftersom spåren egentligen inte har ett dyft med varandra att göra så måste man sätta ut en växel per spår och sedan koppla ihop växlarna. En inbyggd växelihopkopplare kommer att följa med signalsäkerhetsscriptet om man använder det, genom att man namnger växlarna till samma sak, men lägger till a, resp. b sist. Ett av växelkloten är då synligt och det andra skall vara av osynlig typ, normalspåret får alltid den synliga växeln, eftersom den måste hamna centrerat, har du den på smalspåret så kommer den ju att bli förskjuten mot normalspåret. För växlar där bara den ena spårvidden går åt sidan, kan man antingen lägga bara en växel på det spåret, eller om man vill ha det realistiskare, lägga ett osynligt spår från den spårvidden som en osynlig växel, som leder ut i luften(samma princip som en spårspärr) och sedan ett (ev. osynligt) växelklot, sedan så kopplar man ihop dem med namnet som ovan beskrivet. Då kommer det tåg som inte har den växeln att spåra ur, eftersom växeltungan på det gemensamma spåret ligger fel.
Lite av det här finns demonstrerat och beskrivet i signalsäkerhetsguiden.
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2011-07-31 klockan 08:34.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 15:49   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Treskensspår

Jag gör jag mitt inlägg här, då denna tråd också behandlar ämnet treskensspår. Jag håller just nu på att gå igenom stl-koppel och signal skript, så tankarna kring det här dyker upp igen.

Korvtiger och jag har delvis löst problemet. Med signaler och "markers" så kan inte två tåg mötas, även fast dom kör på dom olika spåren. Men om man ska kunna koppla och köra "mixade" tåg (smalspår/normalspår) och använda en kopplingsvagn enligt DONJ, så måste treskensspåret bestå av endast ETT spår (track). Det skulle också underlätta signaleringen.

Jag utgår från LAn's inlägg #7. Om man tillverkar ett treskensspår och ett smalspår enligt följande.
  1. Treskensspåret ska ha centrum i förhållande till normalspåret (SG).
  2. Smalspåret (NG) ska ha centrum förskjutet 0,272 m.
För att en NG-vagn ska fungera på dessa spår så måste den ha ett speciellt skript (inbyggt i stl-koppel skriptet). Jag ser det inte som en omöjlighet att lägga till denna funktion. Detaljerna får jag diskutera med LAn och Korvtiger, om intresse finns.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-01-25 klockan 15:58.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 21:51   #5
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Jag gör jag mitt inlägg här, då denna tråd också behandlar ämnet treskensspår. Jag håller just nu på att gå igenom stl-koppel och signal skript, så tankarna kring det här dyker upp igen.

Korvtiger och jag har delvis löst problemet. Med signaler och "markers" så kan inte två tåg mötas, även fast dom kör på dom olika spåren. Men om man ska kunna koppla och köra "mixade" tåg (smalspår/normalspår) och använda en kopplingsvagn enligt DONJ, så måste treskensspåret bestå av endast ETT spår (track). Det skulle också underlätta signaleringen.

Jag utgår från LAn's inlägg #7. Om man tillverkar ett treskensspår och ett smalspår enligt följande.
  1. Treskensspåret ska ha centrum i förhållande till normalspåret (SG).
  2. Smalspåret (NG) ska ha centrum förskjutet 0,272 m.
För att en NG-vagn ska fungera på dessa spår så måste den ha ett speciellt skript (inbyggt i stl-koppel skriptet). Jag ser det inte som en omöjlighet att lägga till denna funktion. Detaljerna får jag diskutera med LAn och Korvtiger, om intresse finns.
Hej svenolov

Visst är det intressant, det är mycket intressant.

Men jag undrar, vad skulle hända när en sådan scriptad smalspårsvagn kör ut från treskensspåret och hamnar på ett alldeles vanligt smalspår. Blir den inte förskjuten i sida iförhållande till det då?
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-25, 22:23   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
Standard

Förskjutningen styrs av scriptet och triggras av växeln(som måste specialbyggas...) som separerar de båda spårvidderna. Dock så har jag svårt att tro att det går att på ett snyggt sätt få vagnarna att förskjutas i växeln, särskilt med tanke på att alla vagnar ser olika ut tvåaxliga/boggier till exempel, de skall alla förskjutas på olika sätt och den ena boggien först och den andra sedan. Tror inte att detta är möjligt, utan hela vagnen förskjuts och hjulen kommer att hamna mer eller mindre utanför tills man kommit upp på/kommit av treskenan. Men som sagt, en intressant idé, som låter i mina öron mer praktiskt genomförbar än att förskjuta meshen på vagnarna. Gäller bara att Trainz scriptspråk klarar av detta, vilket jag faktiskt tror, även om det kan finnas hakar och problem med attachade grejer, boggier med mera, men det skulle kanske kunna lösas.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-01-26, 22:06   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Korvtiger, så långt hade jag inte tänkt gå, som att förskjuta vagnar i sidled dynamiskt under gång. Det tror jag inte blir så lyckat, även om det går. Nej man ska endast använda ovanstående två spårtyper, inte blanda med smalspår som är "mitten centrerade". Om man lägger rälsen konsekvent i "rätt riktning" så finns det bara några få problem.

Själva orienteringen av vagnen sker när man placerar ut den i Surveyor och den behåller sin orientering under hela sessionen. Det finns dock en del fall där det uppstår problem. Dessa är bla.:
  • Om man vänder vagnen/loket med en vändskiva.
  • Om man bygger spåret i en loop.
  • Generering av fordon från en portal.
Men vändskivan och portalen går att lösa på ett snyggt sätt, medan loopen blir svårare att få till (då kommer vi in på din specialväxel).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-07-30, 20:42   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Nej, man förskjuter bara treskenan åt sidan något, så att 891mm loket går på ena sin skena och med andra hjulet på den andra skenan. 1435mm går som vanligt.
Detta får du reda ut mer noggrannt så vi vanliga dödliga förstår, Jag får inte din 60 kg räl att fungera. Hur lägger man den förresten ovanpå ett annat spår utan att skapa växlar? OK håll nere Shift! Men hur gör man om man vill skapa växlar i både normalspåret och smalspåret?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009