Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-10, 14:29   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Kanske kan bli nått?

Tjena!

Har börjat trixa lite på en ny bana till TS12. Kommer att bli en pendeltågsliknande bana för att passa till Basses X60, X50 och kanske till och med X2. Dessutom kan det komma att bli en oelektricifierad bibana så att man kan köra lite T43 och Y1/Y31.

Men till en början så bygger jag huvudlinjen. Jag har Bergslagsbanan i tankarna när jag bygger så bli inte förvånade om ni känner igen er på vissa ställen

Första bilderna (har fått in några X60's på provkörning för att kunna anpassa plattformar m.m)







Staden är långt ifrån klar.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 21:37   #2
Jacmob01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2011
Ort: Helsingborg
Inlägg: 358
Standard

Wow Ser väldigt bra ut
__________________
Mina arbeten:
Västerbanan 1.2 Byggs ej längre

Fyrpunktsbanan Senaste versionen: 1.1

Karlsborgsbanan Landskapsbygge in progress
Jacmob01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-10, 21:48   #3
henrik645
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2010
Ort: Nacka
Inlägg: 375
Standard

Kan bara hålla med!
__________________
Henrik.V
henrik645 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 01:14   #4
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Det är kväll och man hinner knappt lämna Flockholms bangård innan man ankommer till Flockholm Södra där huvudlinjen och den oelektricifierade bibanan delar på sig. På Flockholm Södra stannar både vissa pendeltåg samt alla dieseltåg på bibanan.

Men det är också en viktig station för godstågen eftersom loken gör rundgång här och drar ut vagnarna på stambanan så att ett ellok kan ta över och fortsätta godsets transport.


Här ser vi en dieselvagn som gör uppehåll samtidigt som ett pendeltåg bromsar in.


En T43a gör sig redo för rundgång, detta är kvällens första godståg, eftersom spåren förbi Flockholm Södra är väldigt trafikerade så får godstågen endast trafikera spåren vissa tider.

__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:18   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Ser mycket bra ut. Kul att du bygger en ny rutt. Glöm inte bankning av spåren i kurvorna!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:26   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Ser mycket bra ut. Kul att du bygger en ny rutt. Glöm inte bankning av spåren i kurvorna!
Superelevated är väl samma sak som bankning? För i så fall kommer detta att finnas på huvudlinjen, men inte på bibanan. På bibanan kommer spåren att vara mer ojämna än huvudlinjen.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:33   #7
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Va kul att du bygger en ny rutt! Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:33   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 912
Standard

Ja, det är samma sak. Det låter bra med bankning/superelevated på huvudbanan och ojämna spår på bibanan! Du skulle inte vilja lägga upp en guide på hur man gör detta? Jag har inte riktigt fattat det...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2012-06-11 klockan 13:34.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:36   #9
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Ja, det är samma sak. Det låter bra med bankning/superelevated på huvudbanan och ojämna spår på bibanan! Du skulle inte vilja lägga upp en guide på hur man gör detta? Jag har inte riktigt fattat med på det...
Det är faktiskt ganska simpelt, tro det eller ej. När du valt det spår du vill ha (och den rule du vill ha) så finns det en flik till höger på skärmen som blir en ruta när du drar dit musen.

I botten på den rutan finns en bock där man kan kryssa i superelevated (står en text när du håller musen över den) och längst ner finns det massa nollor (typ 0.000000000) Fyll där i ett tal mellan 1-100 innan punkten så är det ojämnheten. Jag kör på 30 på bibanan!

Allt detta är alltså samma ruta där du väljer hastighet på spåret osv!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:42   #10
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Superelevated är väl samma sak som bankning? För i så fall kommer detta att finnas på huvudlinjen, men inte på bibanan. På bibanan kommer spåren att vara mer ojämna än huvudlinjen.
Varför inte på bibanan? Rälsförhöjning anordnas alltid om inte hastigheterna är tillräckligt låga. Jag antar att du kommer ha runt 70-100km/h på bibanan och skulle rekommendera att ha superelevation på de spåren med, dessutom är det snyggare. En fråga dock, vilka elektrifierade spår har superelevation? Jag har då inte fått det att fungera på andra spår än hästsko-spåren.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 13:46   #11
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Varför inte på bibanan? Rälsförhöjning anordnas alltid om inte hastigheterna är tillräckligt låga. Jag antar att du kommer ha runt 70-100km/h på bibanan och skulle rekommendera att ha superelevation på de spåren med, dessutom är det snyggare. En fråga dock, vilka elektrifierade spår har superelevation? Jag har då inte fått det att fungera på andra spår än hästsko-spåren.
Kan slänga in det på bibanan också!

Jag visste inte att det bara är vissa spår som har super-e.. Jag har bara klickat i rutan, dock inte prövat att köra ännu! Jag använder SAD's träspår med svensk trackrule. Så det kanske inte fungerar?

EDIT: Verkar inte som bankning fungerar med de spår jag använder. Lite synd, men jag kommer inte att byta spår bara för att få det att fungera.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2012-06-11 klockan 15:11.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-11, 15:55   #12
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 800
Standard

Det fungerar med de svenska spåren, men övergången mellan en doserad kurva och ett plant rakspår blir ibland väl ojämn. Vet inte om det går att fixa?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-12, 20:11   #13
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Det gick undan att få fart på den nya rutten, ser mycket snyggt ut!

Citat:
Dessutom kan det komma att bli en oelektricifierad bibana så att man kan köra lite T43 och Y1/Y31.
Låter underbart för i mina öron som har någon slags dragning till att att påskynda den virtuella globala uppvärmningen
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009