Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-29, 00:51   #1
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Revidering av växelkalkyler

Dagens tips är en revidering av tidigare inlägg #4.

Efter ytterligare studier av bl.a. "Spårgeometrihandboken från Banverket" har jag funnit några fel i inlägg #4. Jag har tagit fram nya förenklade hjälpfunktioner anpassade till Trainz. Längden på växeln i Trainz definierar jag som avståndet från det vertex (mitten av den runda cirkel i Trainz) där växeln börjar sin förgrening till den punkt där rälerna i växeln korsar varandra. Denna punkt brukar kallas för hjärtstycket (Frog på engelska). Detta avstånd kallar jag VxL (Växellängden). Definitionen av ordet växellängd och beräkningen av denna har inget med banverkets definitioner eller algoritmer att göra, utan är en anpassning till dataprogrammet Trainz. Växellängden beräknas:

VxL = 0,5 * R / kvx + SV * kvx

Variabler:
VxL, växellängden, m
R, radien i växeln, m, Exempelvis 190 m
SV, spårvidden, m. Exempelvis 1,435 m
kvx, korsningsvinkeln relativa längd i x led (längd). Exempelvis 9

Sätter man in några värden i formeln får man::
VxL = 0,5 * 190 / 9 + 1,435 * 9 = 23,47 m

Vill man förena två parallella spår med varsin växel så är det bra att veta hur långt det bör vara mellan startvertex på det ena spåret till slutvertex på det andra spåret. Avståndet utgörs av summan av de båda växellängderna plus det längsgående avståndet mellan respektive växels hjärtstycke.(Frog) Det totala avståndet mellan de två växlarnas startvertex, AvstVertex, beräknas:

AvstVertex = kvx * SA + R / kvx

Variabler:
AvstVertex, avstånd mellan startvertex på två förbindelseväxlar på parallella spår (växelkomlex), m
SA, spåravstånd mellan parallella spår, exempelvis 4,5 m

Sätter man in några värden i formeln får man:
AvstVertex = 9 * 4,5 + 190 / 9 = 61,61 m

Ökar man spåravståndet till 6 m kommer växelkomplexet att bli 75,11 m.

Formlerna kan tillämpas på andra spårvidder, men då måste man känna till vilka korsningsvinklar och växelradier som hör ihop på den önskade spårvidden.


Några olika typer av växlar i Sverige för SV=!,435 m
/ Korsnings- / / / Längd växelkomplex
Radie / vinkel / Sth / VxL / SA=4,5 / SA=6,0
m / 1:kvx / km/h / m / m / m
190 / 9 / 40 / 23 / 62 / 75
208 / 9 / 40 / 24 / 64 / 77
300 / 9 / 50 / 30 / 74 / 87
450 / 12 / 50 / 36 / 92 / 110
500 / 12 / 65 / 38 / 96 / 114
555 / 13 / 70 / 40 / 101 / 121
760 / 15 / 80 / 47 / 118 / 141
1200 / 18,5 / 100 / 59 / 148 / 176
2500 / 26,5 / 130 / 85 / 214 / 253
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Växelavstånd2.JPG (90.4 KB, 266 visningar)
__________________
Trucken

Senast redigerad av ekv den 2012-06-29 klockan 01:09. Anledning: Glömde bild
ekv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-07-21, 17:06   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 390
Standard Varning för lågt flygande plan

Hej!

Det är tydligen något knas med svs-road-30m. De andra två på 10 resp 20 meter fungerar. Jag skulle behöva den där 30 meters biten och gärna en ännu längre i detta fallet.

Jag håller på med mitt stora projekt Bensland och i Runstad kommer det att finnas två flygplatser. Den ena har en väg alldeles i början av start/landningsbanan. Det är farligt att passera när plan kommer in på låg höjd.

Jag vill att bilarna skall stanna där och behövde en mycket lång svs-vägbit. Experimenterade lite med att "lägga ihop" tre fungerande 20-meters bitar med en liten liten snutt väg emellan så trafiken kan flyta.
Kallade bitarna för "svs-road-fly-1", "svs-road-fly-2" och "svs-road-fly-3".
Satte ut en "svs-gate" vid varje ände och numrerade dessa 1 resp 2. Allt enligt reglerna för hur man sätter ut svs-materialet.

Huvudboxen som styr det hela fick således namnet "svs-main-fly".
På luftleden som är ett "osynligt spår" lade jag in en "svs-trig-fly" och satte ut 1000 meter på inflygningen. När planet gör inflygningen så går bommarna ner när 1000 meter återstår innan landningen.

Nu ser det hela lite knepigt ut med det hela som en järnvägskorsning. Skall försöka kopiera (clona) svs-gate och se om man kan byta ut korsmärket mot trafikmärket för lågtflygande plan.

Hur som helst. Kanske detta kan vara ett litet tips att laborera med.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Varning för flyg.jpg (77.9 KB, 209 visningar)
Filtyp: jpg Varning för plan.jpg (72.7 KB, 209 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 11:46   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Kurvor och växlar

Har skrivit en liten manual, "Något om att göra kurvor och växlar i Trainz". Manualen är inte på minsta vis heltäckande, utan tar upp saker som jag personligen har tyckt vara viktiga. Var så goda! Manualen finns strax på download.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 15:23   #4
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

President Benkegbg: Här får du en applåd från mig - plus en väljarröst.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009