![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
1. Direktbromskran/ventil. Lokbroms helt enkelt.
2. Snabblossningsventil, lossar bromsarna på loket, utan att resten av tågets bromsar berörs. 3. Sandningsventil, är min gissning som sagt. 4. Någon form av avstängningskran för bromssystemet, har du någon bild där man ser den bättre på och kan se vilket rör den sitter på? Skulle även kunna vara en strypkran för att växla mellan snälltåg/persontågs broms och godstågsbroms, men jag tycker att den sitter lite på fel ställe för det. 5. En pedal kopplad till något som har med tryckluft eller hydraulik att göra. 6. En likadan pedal som på högersidan om pulten?
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
Jag skulle nog säga som så att 5:an är sandningen och att 3:an är för att blåsa ur huvudledningen om man kollar på placeringen utav dom olika komponenterna.
För pedalen sitter lättåtkomligt även om du skulle luta dig ut vid växling. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... på kranar och reglage, av pussgurkan, så kan Korvtiger, Marcus och andra spåna vidare ! Har ägnat mig åt lite kul saker under bänken, bl.a. en animerad pantopump. Vidare satt ut och justerat ett otal attachmentpunkter för alla reglage.
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]()
1: Lokbroms ventil
2: Lossningsventil lokbroms 3: Ventil för att blåsa huvudledningen 4: Eventuellt en ventil för avstängning av huvudledningen? 5: Ser ut att vara sandningspedal i mina ögon. 6: Tycker inte det ser ut att vara någon mer funktion än ett fotstöd? Mycket bra jobbat med hytten! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... behöver jag veta mer om, t.ex. vilket läge de röda kranarna står i på bilden och åt vilket håll de vrids för att öppnas/stängas.
1. Lossningsläget bör väl vara framåt (logiskt?) så den står i bromsläge på bilderna ? 2. Varför skulle det behövas en lossningsventil till lokbromsen? Ser ut att vara nån vipparm ? 3. ? Varför blåser man huvudledningen och när ? 4. ? Varför stänger man av huvudledningen och när ? 5. Sandningspedal låter logiskt för mig ? 6,7. Fotstöd låter ochså logiskt, man satt ju högt och utan dom domnade väl benen ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
2: Det fungerar som en snabblossningsventil, till exempel, vi har en liknande konstruktion på T23:an, där du drar den mot dig för att snabbare tömma bromscylindern så att du kan få igång loket, annars tar det längre tid om den ska tömma sig själv. 3:Jag tror det där är nödbromsventilen, dvs, när du drar den så tömmer du huvudledningen på luft och bromsarna går till maximal verkan. 4: Om jag inte minns fel så kan man stänga huvuledningen på fordon som går obromsade i transport, men detta har nog någon annan bättre koll på. 5: Jo, jag håller med dig. 6,7: Jo, man hamnade rätt högt, och jag tror man hade fotstöd för att benen inte bara skulle hänga. För när man kollar bilderna så är det ju i stort sett bara ett stycke järn och ingen synlig funktion, därför utgår jag ifrån att det endast är fotstöd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Hej!
Om "Dödmansgreppet" har jag upptäkt att det är högra handen som trycks ner på gasreglaget. Hoppas jag har rätt. ![]() Oj! Vilken obekväm arbetsställning för lokföraren att köra loket och helt oskyddad mot dagens. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
kan det nog vara, Gunther 2, vi får se vad experterna kommer fram till ?
Ytterligare en fråga är om det "ormbo" som satt t.h. om frontdörren, bakom handbromsen. Jag gissar att det hade med att göra att loken hade valbar högerstyrning, det fanns ju en förarpult t.h. också!? Skulle detta vara "bromseriet" vid högerkörning månne ????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|