![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... behöver jag veta mer om, t.ex. vilket läge de röda kranarna står i på bilden och åt vilket håll de vrids för att öppnas/stängas.
1. Lossningsläget bör väl vara framåt (logiskt?) så den står i bromsläge på bilderna ? 2. Varför skulle det behövas en lossningsventil till lokbromsen? Ser ut att vara nån vipparm ? 3. ? Varför blåser man huvudledningen och när ? 4. ? Varför stänger man av huvudledningen och när ? 5. Sandningspedal låter logiskt för mig ? 6,7. Fotstöd låter ochså logiskt, man satt ju högt och utan dom domnade väl benen ?
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Tidigare v10
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
|
![]() Citat:
2: Det fungerar som en snabblossningsventil, till exempel, vi har en liknande konstruktion på T23:an, där du drar den mot dig för att snabbare tömma bromscylindern så att du kan få igång loket, annars tar det längre tid om den ska tömma sig själv. 3:Jag tror det där är nödbromsventilen, dvs, när du drar den så tömmer du huvudledningen på luft och bromsarna går till maximal verkan. 4: Om jag inte minns fel så kan man stänga huvuledningen på fordon som går obromsade i transport, men detta har nog någon annan bättre koll på. 5: Jo, jag håller med dig. 6,7: Jo, man hamnade rätt högt, och jag tror man hade fotstöd för att benen inte bara skulle hänga. För när man kollar bilderna så är det ju i stort sett bara ett stycke järn och ingen synlig funktion, därför utgår jag ifrån att det endast är fotstöd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
|
![]()
Hej!
Om "Dödmansgreppet" har jag upptäkt att det är högra handen som trycks ner på gasreglaget. Hoppas jag har rätt. ![]() Oj! Vilken obekväm arbetsställning för lokföraren att köra loket och helt oskyddad mot dagens. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... med de röda kranarna. Det är väl så att om de står tvärs mot ledningen så är det stängt och om de står längs med ledningen är det öppet (logiskt?)? Det är viktigt att reda ut sånt här innan man börjar försöka "config-koda" det hela.
Att det blir en del jobb kan ni se av dessa bilder, mängden a.xxx där reglage och mätarvisare skall sitta. När alla reglage och visare är gjorda tar jag in dom i hytten och justerar dom mot a.xxx och sparar sen reglaget/visaren + a.xxx som en egen fil så blir det lätt att få det rätt orienterat i koordinatsystemet. Pussgurkans bilder har blivit ett lyft för hela hytten. Sådana bilder är fotograferade så att det är rel. lätt att göra texturer av dom. Nu återstår de röda kranarna och lite annat innan sammansättningen kan börja. Någon lovade mig rätt stolar också, så jag äntligen kan slänga ut X9ans, för så bekvämt får man inte sitta och "päsa" i ett gammalt D-lok ! Tack alla som hjälper till ! Totte, du kan möjligen skönja dödmansgreppet på pådraget på bilderna. Höger hand var pådragshand, Vänster hand var bromshand och vänster ben tydligen sandben. Höger ben användes väl till att sparka på saker som trilskade ?-}
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Medlem
|
![]() Citat:
![]()
__________________
jag Kan ha spår av Dyslexi ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
kan det nog vara, Gunther 2, vi får se vad experterna kommer fram till ?
Ytterligare en fråga är om det "ormbo" som satt t.h. om frontdörren, bakom handbromsen. Jag gissar att det hade med att göra att loken hade valbar högerstyrning, det fanns ju en förarpult t.h. också!? Skulle detta vara "bromseriet" vid högerkörning månne ????
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
|
![]()
Det ska bli kul att testa din nya hytt lan. Men sedan när den släpps så undrar jag hur du gör med instalationen. Instaleras den automatiskt istället för Xoa7 hytten, eller får man ändra det manuelt?
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
|
![]()
Det där är regleringen av strömavtagarna. En nyckel för varje strömavtagare.
Har för mig att det bara fanns en körkontroller extra i a-hytten och att den bara användes vid växling. Därför saknar den vissa nödvändiga saker för linjekörning. Senast redigerad av Robert den 2012-07-14 klockan 19:58. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Får jag fråga vilken individ som visas på pussgurkans bilder, för verkar inte vara samma som på Bengans?
1. Tre lägen, bort från föraren är lossläget, sedan mittläget (alla kanaler avstängda) för att behålla trycket i bromscylindern (som lap-läget) och så bromsläget, som ni redan kommit fram till. De tre ledningarna är, vänster till huvudbehållare, under till fria luften(den grövre av dem) och den till höger går till bromscylindern 2. Lossningsventil som användes vid växling för att uppnå snabbare bromslossning som Marcus sade samt vid gång i tåg för att loket skulle kunna dra ut tåget genom att bromsa hela tåget lite lätt och släppa bromsen på enbart loket med lossningsventilen. Den består av en spak som kan vickas/tryckas i tågets färdriktning, framåt eller bakåt. Den trycks upp mot två pinnar, framför och bakom spaken och trycks uppåt av ventilkäglan. Ritning finns i Ånglokläran. 3. Eftersom den är kopplad till huvuledningen enbart så tror jag också att detta är en extra nödbromsventil. Den är stängd på bilden och öppnades genom att den vreds ca 90 grader mot föraren. Dock så fanns ju ett nödbromsläge på förarventilen också. 4. Antingen är det en avstängningskran för lokets bromssystem (då man transporterade lok så ville man nog åt bromskraften hos loket och då ställde man, precis som då man drog ett tåg med flera lok, förarventilen i det eller de lok som inte gick först i tåget i mellanläget. Bromsen fungerade som på en vagn, men matningen av bromssystemet och så vidare var satt ur spel.) Det skulle också kunna vara en strypkran för persontåg/godstågsbroms, men jag tror nog att det första alternativet är rimligare. Om det är en avstängningskran så skall den ena av ledningarna gå till huvudledningen och den andra till hjälpluftbehållaren på loket. 5. Den tror jag på skulle kunna vara en sandningspedal, den har en genomgående tryckluftsledning som är väldigt tunn och det finns inga andra spakar som verkar rimliga för det. 6-7. Fotstöd med största sannolikhet, för det är inga pedaler. Ormboet i mitten är nog till strömavtagarna som Robert säger. Dock är jag lite nyfiken på varför man hade så många steg på kuggarna, det verkar ju som om man kunde vrida spaken/nyckeln hela vägen runt. Hade det inte räckt med två steg menar jag, uppfällt och nedfällt? Den extra körkontrollen fanns bara i B-änden, i A-änden fanns endast en handbromsvev. Läderremmen till sidofönstren skall vara en halvmeter kortare och med mörkare läder i.
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
"Ormboet i mitten är nog till strömavtagarna som Robert säger. Dock är jag lite nyfiken på varför man hade så många steg på kuggarna, det verkar ju som om man kunde vrida spaken/nyckeln hela vägen runt. Hade det inte räckt med två steg menar jag, uppfällt och nedfällt?
Den extra körkontrollen fanns bara i B-änden, i A-änden fanns endast en handbromsvev. Läderremmen till sidofönstren skall vara en halvmeter kortare och med mörkare läder i " Nu blir jag fundersam, varför skulle man ha detta enorma arrangemang enbart för strömavatagarna, och på fel sida dessutom ??? Om nu högerreglagen endast fanns i B.änden borde väl även "ormboet" bara finnas i den änden och ha med bromssystemet att göra, knappast med pantogrfen ! Detta är för mig ren logik, men om nån kan motbevisa det så OK !! Antalet kuggar tyder på att det knappast har med pantograferna att göra. Läderremmen är lätt mörkad och sidoelementen skall flyttas fram och remmen hänga över dom, kommer när jag får tid och lust. Fick just Marcus stolar och kunde inte motstå att göra "cykelsadlar" av dom. Ser ganska primitivt ut men passade säkert den tidens härdade lokförarrumpor ![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2012-07-14 klockan 21:51. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
I A-hytten säger du, i B-hytten säger korvtiger, det vore bra om jag visste vem som har rätt ???
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Medlem
Reg.datum: May 2005
Ort: Stockholm
Inlägg: 389
|
![]() Citat:
Att ormboet är för att höja och sänka strömavtagarna har jag hört av en anställd på Järnvägsmuseum i Gävle då jag fick en personlig guidning av D 101. ![]() Senast redigerad av Robert den 2012-07-14 klockan 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Till de lok som släpps så småningom kommer hytterna att vara utbytta, men vill ni ha dom även på mina s.k. "glanslok" som redan är släppta får ni ändra det själva !
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|