Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-07-20, 22:09   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard Bullerplank...

Hej!
Olav Lindström gjorde fin bullerplank till MSTS. Finns det möjlighet att få dem till RW? För jag vill gärna ha dem till min nya rutt.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Biltog.JPG (50.9 KB, 222 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 00:40   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Hej!
Nu har jag väntat i över en månad på svar! Ingen svarar?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 00:42   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Nu har jag väntat i över en månad på svar! Ingen svarar?
Ingen av oss har 3D filen och kan därför omöjligt ta in den i simulatorn.
Annars får vi bygga nytt, men själv har jag rätt fullt upp på annat håll tyvärr.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 00:44   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 802
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Ingen av oss har 3D filen och kan därför omöjligt ta in den i simulatorn.
Annars får vi bygga nytt, men själv har jag rätt fullt upp på annat håll tyvärr.
Olaf kan ha kvar 3d-filen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-24, 15:34   #5
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

hej.jag har laddat hem kmj V3.0 om jag förstår det hela rätt så ska den finnas där.sen är det ju vad den heter där i kmj som fil

/john
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-26, 20:43   #6
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Olaf kan ha kvar 3d-filen.
Hej. Totte är det nångra speciella som behövs

syrans son ska hjälpa mig att göra bullerplank till railworks

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P

Senast redigerad av gubben50 den 2012-08-26 klockan 21:20.
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 19:11   #7
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

hej, syrrans son har några frågor

1.Lite fundersam över namngivningen. Behöver jag namnge submesh enligt infon eller fixas det i RW?
Vilka mått vill du ha på planket? Vad jag förstått ska du ha ett 4 meter långt bullerblank, men hur brett och högt?

Unit: Meters
LxBxH

Vill du ha en "grund" till staketet, t.ex om staketet inte är roterat i backens lutning utan är upprätt?
I vissa spel så hanteras roteringen av objekt i lutande terräng, dvs. objekten roteras vinkelrätt terrängen.
Om roteringen sköts av grafikmotorn så kan den ändå behöva en grund, t.ex när terrängen är ojämn, men "hålen"
blir inte lika tydliga. Vissa grafikmotorer (min t.ex ) löser detta genom att "kopiera" eller "dra ut" en del av meshen mot föregående och nästa instans för att "close the gap" så att säga.

2
Hur sköts det i RW? Behövs det en grund? Och i så fall, behöver jag göra något med meshen? Eller sköts det på annat håll?

3Vänster skiss, modell följer terrängens lutning vinkelrätt. Höger skiss, modell roteras ej, och fylls antingen i med en grundmesh, kopiering eller ingenting alls.

jag får inte in skisserna här som bild

men det räcker bra med en 3ds fil ?

jag är inte så bra på sånt här

/john
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 19:24   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Som objektbyggare kan jag hoppa in och svara på lite av frågorna.

Submeshar namnges enligt infon, spelmotorn kan kan gömma en submesh på ett annat avstånd än huvudmeshen, det är ett enkelt sätt att hantera LODs.
Sätt smådetaljerna i en submesh och se till att den inte syns förrän man kommer närmare objektet.

Måtten får nog Totte svara på själv.

Grund behövs, spelet fixar ingen grund självt och varken fyller ut eller autoroterar någonting.
Se till att grunden har lite djup så att det räcker till i lutningar och svackor utan att bli ett hål under.

3ds fil och texturer är en bra början, sedan behövs blueprint snickras ihop när man tar in den i RailWorks.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 19:33   #9
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej,Tack för det svar

/john



Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Som objektbyggare kan jag hoppa in och svara på lite av frågorna.

Submeshar namnges enligt infon, spelmotorn kan kan gömma en submesh på ett annat avstånd än huvudmeshen, det är ett enkelt sätt att hantera LODs.
Sätt smådetaljerna i en submesh och se till att den inte syns förrän man kommer närmare objektet.

Måtten får nog Totte svara på själv.

Grund behövs, spelet fixar ingen grund självt och varken fyller ut eller autoroterar någonting.
Se till att grunden har lite djup så att det räcker till i lutningar och svackor utan att bli ett hål under.

3ds fil och texturer är en bra början, sedan behövs blueprint snickras ihop när man tar in den i RailWorks.

__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-29, 22:30   #10
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! Totte

Vilka måtte ska det va på bullerplanket ?

det är så att syrrans son som ska hjälpa mig lite med att göra lite saker till railworks


/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P

Senast redigerad av gubben50 den 2012-08-29 klockan 22:32.
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-30, 13:02   #11
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! då avslutar jag frågor om bullerplank

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P

Senast redigerad av gubben50 den 2012-08-30 klockan 16:11.
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009