Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-20, 09:11   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Del II Baksida och Fönstergavel

Fas2: Baksida och fönstergavel

Baksida-1: Jag börjar med att öppna framsida.cpt och sparar den som baksida.cpt (VIKTIGT för annars kommer man snart att skriva över något av misstag). Nu maskar jag av allt utom själva dörren och det mörka fönstret ovanför (dessa skall bli balkongdörr). Jag kopierar, klistrar in
och...

Baksida-2: ... flyttar till övre vänstra fönstret. Här flyttar, maskar ut, kopierar, klistrar in och formar delarna till en balkongdörr. Eftersom balkongerna skall kasta en slagskugga på väggen (Ekans lag 1) gör jag den nu, som en rektangel med flerfärgsfyllning och 75% transparens som jag
ritar under fönstren. Sedan formar jag den med "dra- och tänj", ändrar färg och konstrast tills det ser bra ut. (spara baksida.cpt ofta om nåt skulle gå snett!!!)

Baksida-3: Nu kopierar jag dörr och skugga, klistrar in och flyttar tills jag är nöjd. SPARAR!!!

OBS. Sätt inte samman delarna för vi kan behöva ändra senare !!!!!!

Fönstergavel-1: Börjar med att öppna framsida.cpt och maska av allt utom 6 fönster och grunden under. Kopierar, öppnar gavel.cpt (och SPARAR genast som fönstergavel.cpt). Nu klistrar jag in fönster och grundbit ...

Fönstergavel-2: ...och justerar, flyttar, kopierar avmaskade delar och sätter ihop t.ex. grunden så den täcker hela gavelbredden. Hämtar ytterligare utklipp från framsida.cpt till badrumsfönster - sätter ihop, kopierar och flyttar på plats.

Fönstergavel-3: Efter börttagning av det som sticker ut nedtill av garagedörrarna är väl fönstergaveln klar?

ANM. I CPT finns en funktion som heter sharpen som jag använt för att få texturerna "kripsigare".

Nu återstår tak och skorstenar men eftersom Bengan inte kan flyga som Karlson på taket så får man använda andra metoder som jag återkommer till.

Öva på!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fönstergavel-3.jpg (75.7 KB, 196 visningar)
Filtyp: jpg fönstergavel-2.jpg (78.0 KB, 197 visningar)
Filtyp: jpg fönstergavel-1.jpg (65.7 KB, 200 visningar)
Filtyp: jpg baksida-3.jpg (122.2 KB, 199 visningar)
Filtyp: jpg baksida-2.jpg (172.5 KB, 199 visningar)
Filtyp: jpg baksida-1.jpg (74.7 KB, 200 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: rar PSD-2.rar (1.82 MB, 48 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 13:36   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Fas3 texturer till balkong, skorsten och tak samt huvudtextur

Fas3:

Taket, balkongerna och skorstenarna kräver texturer, det finns att hämta hos CG-Textures; http://www.cgtextures.com/

OBS. att man bör lägga till i configfilen följande:
"One or more textures on this 3D-model have been created with images from CGTextures.com. These images may not be redistributed by default. Please visit www.cgtextures.com for more information."

balkong-1, skorsten-1 och tak-1:
Jag har hämtat ned de jag behöver, ändrat färger, klippt ihop och sparat som tak.cpt, balkong.cpt och skorsten cpt. På balkong.cpt har jag lagt en mask för räcket.

hyreshus-1 och balkong-1:
Nu skall det mesta samlas på en textur. Jag skapar en ny tom utan bakgrund, i detta fall i formatet 1024x1024 pixlar. Sedan infogar jag de texturer jag gjort och skalar de 4 husväggarna till samma skala (Viktigt för senare måttagning!). Lämna nån yta tom för ev. framtida påfyllning. Denna huvudtextur innehåller alla 46 småobjekt som jag gjort under arbetets gång, och sparas som hyreshus.cpt och sedan som hyreshus.tga i en Textures-mapp. (Nu först "mergas" alla objekt med bakgrunden).
Eftersom balkong.cdp innehåller en alphamask resamplar jag den till 256x256 pixlar och sparar som balkong.cpt och masken som balkongmask.cpt och sedan i Textures-mappen som balkong.tga.
OBS. Jag arbetar aldrig direkt med tga-filer utan dom är bara slutprodukt.
Nästa fas blir att mäta upp huset för att få rätt mått till bygget.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg hyreshus-1.jpg (107.2 KB, 189 visningar)
Filtyp: jpg tak-1.jpg (152.0 KB, 191 visningar)
Filtyp: jpg skorsten-1.jpg (75.4 KB, 188 visningar)
Filtyp: jpg balkong-1.jpg (155.5 KB, 190 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 16:55   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Siata fasen i "texturquatrologin" ...

blir att använde den gjorda hyreshus-texturen för att få rätt mått till bygget:

Fas 4:
måttagning-1:
Måttagning: Öppnar hyreshus.cpt. Jag skapar en rektangel som är lika hög som dörren och noterar hur många pixlar (49 pix) det är (jag antar att en normal dörr är 2,1 m hög). Nu dividerar jag 2.1 med 49 = 0,042857... m/px och sparar det i kalkylatorn som x.

måttagning-2:
Nu förstorar jag rektangeln så den precis täcker hela framsidan och noterar dess mått i pixlar. Det blev l=782px och h=235. När jag nu multiplicerar dessa med X så får jag fasadens längd till
33,5m och höjden 10,1m, dessa mått skriver jag upp.

måtttagning-3:
Nu flyttar jag rektangen till fönstergaveln och kollar att den ha samma mått på höjden till takfoten (det var därför det var viktigt att alla 4 väggarna hade samma skala). Som ni ser stämmer det inte riktigt men det är lätt fixat:

måttagning-4:
Vi markerar alla objekt som utgör fönstergaveln och justerar det mot måttrektangeln genom att dra i paketet nedtill och upptill tills det stämmer.

måttagning-5:
Nu flyttar jag måttrektangeln en liten bit in på garagegaveln, markerar alla objekt i den (råkar bara vara ett men bäst att vara säker). Sedan justerar jag den höjd led genom att dra upptill och nedtill tills det stämmer.

måttagning-6:
Nu upptäcker jag att högra takfotshörnet verkar ha kommit för lågt! Vad göra, jo ...

måttagning-7:
... jag markerar övre delen av gaveln (allt ovanför lampan). Klipper ut det (Ctrl-X) och klistrar genast in det igen (Ctrl_V). Nu består gaveln av 2 objekt och det övre kan jag nu med "dra- och tänj" i övre, högra hörnet justera uppåt utan att garageportarna deformeras.

måttagning-8:
Nu kan man ta bort måttrektangeln och skriva upp huvudmåtten på de båda gavlarna (takfotshöjden är ju nu samma som fram- och baksida). Sen sparar jag hyreshus.cpt och sen som hyreshus.tga i Textures-mappen.

(jag har hela tiden sparat efter varje ändring för att ha backup kontinuerligt, de flesta program går att ställa in så att en ny version sparas med tillägget _001 när man trycker Ctrl-S).

Det var ju inte så svårt men någon undrar kanske hur det gått om det varit fönstergaveln, med alla sina object, som behövt justeras!? Jo det är där fördelen att behålla alla objekt kommer till sin rätt! Man markerar bara det objekt som är själva väggen, delar den och justerar övre delen på samma sätt.

I nästa fas är det dags att starta bygget i gmax:

Normalt växlar jag mellan texturering och bygge men för att göra denna Tutorial tydlig delar jag den i en texturdel (Fas 1 till 4) och sen kommer byggfaserna. Dessa kommer att börja med en ingående beskrivning av de viktigaste funktionerna i gmax. Gmax är faktiskt lika kompetent som 3DMax utom på en (rätt oväsentlig) punkt: Man kan inte göra en 3D till 2D Render men det kan man lika gärna göra med en screenshot. Däremot fungerar 2D till 3D rendering lika bra som i Max. Man kan rita en linje eller sätta ihop en "shape" och sedan rendera den till ett 3D-object. Få verkar medvetna om denna möjlighet men jag kommer att beskriva det till att börja med!
Alltså dags att plocka fram gmax, installera Auran Exporters, göra grundinstallningar m.m.

Vi hörs och syns!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg måtttagning-8.jpg (112.3 KB, 169 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-7.jpg (76.4 KB, 170 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-6.jpg (112.4 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-5.jpg (159.6 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-4.jpg (123.0 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-3.jpg (69.2 KB, 172 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-2.jpg (100.5 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg måtttagning-1.jpg (82.4 KB, 177 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 18:34   #4
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! mycket bra gjort lan

/John
__________________
Dator:
OS:Windows 10 Pro 64
AMD X4 3,4 GHZ
Minne: 8GB /1600 MHz
Grafik:Geforce GTX 550 Ti / 1024 Mb
SSD-hårddisk Agility 3 Series - 120 GB
24 tums skärm

John P
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 21:55   #5
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Question

Fråga: hur rätar du upp texturen, särskilt om den är lite sned. Vad jag tänker på är om det inte är exakt rakt framifrån utan kanske några grader snett....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 22:11   #6
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Fråga: hur rätar du upp texturen, särskilt om den är lite sned. Vad jag tänker på är om det inte är exakt rakt framifrån utan kanske några grader snett....
Det har Bjornl beskrivit på ett utmärkt sätt - hittar dock inte tråden. Träd fram, bjornl!, och rädda Spyfrog och andra.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 22:16   #7
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Det har Bjornl beskrivit på ett utmärkt sätt - hittar dock inte tråden. Träd fram, bjornl!, och rädda Spyfrog och andra.

Nisse
Visst ja, det hade jag glömt.
Jag är nog lite hopplöst fall i den här frågan för jag har t.om. fått lite special undervisning via mail från björnl och fattar ändå inte...
Det blir liksom inte bra när jag gör det.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009