![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Jag var i Nora 150-års jubileum och såg detta lok. Man stod och körde, t.o.m. vår nuvarande kung.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Vårby, Huddinge, Sweden.
Inlägg: 324
|
![]()
Visserligen heter orginalet Förstlingen men nog blir det lite lustigt när ditt feeeemhuuuundraelfte verk också heter detsamma. Trots det, kul med en annorlunda maskin mest för kuriosa, nostalgi och samlare.
Stickanw
__________________
Ningening (som jag som barn uppfattade ljudet av rälsskarvarna vid 30 minus eller kallare när tåget gick fort över dem) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Ser väldigt stiligt ut!
![]() ![]() Det ska nog bara vara ståplats, skulle jag tro. Eller ståplatser, vet inte om man hade eldare också eller om man körde med enmansbetjäning redan då. Det gick väl inte så fort och sträckan var väl inte så komplicerad, så en person kunde troligen sköta både eldning och körning. ![]() ![]() 20 hk har jag sett en uppgift om att loket skulle haft, apropå dragkraft. Antar att det går att översätta till Trainz-språk... Och så tror jag röken ska vara vitare än på dina bilder, Lan - Förstlingen var väl vedeldad? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Jag hittade några uppgifter om Förstlingens användning i Ångloklära:
- Loket eldades med ved de första åren, senare delvis med koks. (Kokseldning borde ge vit rök, eftersom koksen i sig inte ger så mycket färg åt röken, det blir mest ånga som kommer ur skorstenen.) - Någon tender hade ju inte loket, men ganska snart togs en öppen godsvagn i bruk som "tender". - Med åtta gruslastade vagnar gjorde loket 10 km/h. Upp till 10 grusvagnar orkade loket dra. (Nu drogs inte bara grus, utan även annat, t.ex. tackjärn från Hammarby bruk.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Intressantlingen det här! (Jag fick till ett nytt ord efter jag flyttat runt markerad text i mitt inlägg.)
![]() Intressant med förstlingen iaf. Ser bra ut! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Som vanligt ser mycket bra ut Lan!
![]() Jag hittade några bilder gamla bilder med Förstlingen från Gävle 2006 som jag har. En kul grej som jag upptäckte var att smalspårsvarienten av Förstlingen finns som livesteam modell. (Nedersta bilden)
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 853
|
![]()
Hej!
Kungen själv påbörjade körningen i Nora 150 år.
__________________
MVH TOTTE BanByggarna MSTS Rutt Trollhattan 2 RW-Trollhättan och Bergensbanen Beta Bygger RW-Trollhättan Bygger RW-Bergensbanen newS downloadsida Facebook Trainsimulator Sverige Facebook Trainsimulator Norge Senast redigerad av Totte den 2012-12-02 klockan 16:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2012
Ort: Järfälla
Inlägg: 135
|
![]()
Ja, en förare, en eldare och en kung går ju också, fast den tremannabetjäningen var kanske inte påtänkt av Munktell från början...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
Här postar ni eventuellt om ni vill nåt
![]()
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|