Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-25, 23:24   #1
Jockes
Medlem

Reg.datum: Feb 2009
Standard

Är det ett känt problem att trackside-vägskyddsignaler inte fungerar? (vet att Trackside huvudsignalerna skulle sluta fungera) Fick byta ut mina mot sceneryobjekt. Dock kan jag inte välja vilken vägskydd dem (vägskyddsignalen) ska tillhöra, och har slarvat bort guiden till paketet...

Och ett förslag:

Med STW's vägskyddspaket kunde man kontrollera bommarna genom att köra in tåget på den belagda sträckan, detta tycks ej vara möjligt med STL-paketet, skulle det vara möjligen med en knapp som säger något i stil med "Provfäll bommar"? Det skulle underlätta rejält när man bygger vägskydd och vill passa in stolpar o. dyl
Gammal 2013-11-25, 23:59   #2
svenolov
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Är det ett känt problem att trackside-vägskyddsignaler inte fungerar? (vet att Trackside huvudsignalerna skulle sluta fungera) Fick byta ut mina mot sceneryobjekt. Dock kan jag inte välja vilken vägskydd dem (vägskyddsignalen) ska tillhöra, och har slarvat bort guiden till paketet...

Och ett förslag:

Med STW's vägskyddspaket kunde man kontrollera bommarna genom att köra in tåget på den belagda sträckan, detta tycks ej vara möjligt med STL-paketet, skulle det vara möjligen med en knapp som säger något i stil med "Provfäll bommar"? Det skulle underlätta rejält när man bygger vägskydd och vill passa in stolpar o. dyl
När det gäller dom gamla betaversionerna av trackside-vägskyddsignaler för STL systemet så fungerar dom inte i nuläget. Det är bara sceneryvarianten (med osynlig master) som fungerar. Dessutom så kan man inte använda STW's V-signaler till STL Vägskydd. Och det kommer man aldrig att kunna göra.

Svenska trackside signaler (inkl. v-signaler) anpassade till STL Trackside systemet kommer att uppdateras efterhand. Lagom till jul afton så kommer tomten.

STL Vägskydd har många fler möjligheter, är mer dynamisk när det gäller ringsträckor och förreglingar, än STW's vägskydd. Information kommer.

EDIT: Knappen "Provfäll bommar" ska jag fundera på. Kanske en bra ide?

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-11-26 klockan 00:03.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-26, 00:18   #3
Jockes
Medlem

Standard

Får förklara bättre innan läggdags!

När jag placerar ut klarerare, två st mot varandra, och klickar in dem på rätt vägskydd så placerar jag även ut en STL-x vägkorsningssignal dubbel, men där kan jag ej välja att den ska tillhöra vägskyddet. Rutan är helt tom utan någon text längst upp (ej något error-meddelande eller så, det är jag väldigt säker på). Ska jag döpa den till något särskilt?

Hoppas det går att införa någon sån knapp! Hade varit perfekt. Skulle även vara perfekt om den gick att fästa i bara en ktl-stolpe utan sin egna stolpe (se bild: http://farm3.staticflickr.com/2712/4...2bd37927_b.jpg)

//Jocke, som inte ska komma på för många idéer nu...
Gammal 2013-11-26, 00:31   #4
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
Får förklara bättre innan läggdags!

När jag placerar ut klarerare, två st mot varandra, och klickar in dem på rätt vägskydd så placerar jag även ut en STL-x vägkorsningssignal dubbel, men där kan jag ej välja att den ska tillhöra vägskyddet. Rutan är helt tom utan någon text längst upp (ej något error-meddelande eller så, det är jag väldigt säker på). Ska jag döpa den till något särskilt?

Hoppas det går att införa någon sån knapp! Hade varit perfekt. Skulle även vara perfekt om den gick att fästa i bara en ktl-stolpe utan sin egna stolpe (se bild: http://farm3.staticflickr.com/2712/4...2bd37927_b.jpg)

//Jocke, som inte ska komma på för många idéer nu...
Som jag skrev ovan. I nuläget så kan du bara använda en Osynlig Master tillsammans med en Scenerysignal och koppla ihop dom på vanligt vis. En osynlig klarerare signal är en osynlig signal, där man kan välja en viss signal funktion. Det är meningen att den alltid ska vara osynlig. Man kan inte koppla en synlig signal till en klarerare signal på det sätt du försöker göra. Använd Osynlig Master istället.

Gammal 2013-11-27, 16:51   #5
Jockes
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Som jag skrev ovan. I nuläget så kan du bara använda en Osynlig Master tillsammans med en Scenerysignal och koppla ihop dom på vanligt vis. En osynlig klarerare signal är en osynlig signal, där man kan välja en viss signal funktion. Det är meningen att den alltid ska vara osynlig. Man kan inte koppla en synlig signal till en klarerare signal på det sätt du försöker göra. Använd Osynlig Master istället.
..nu förstod jag bättre! Tack, var nog lite trött när jag skrev det där. Men det är alltså såhär du menar, och klareraren's funktion är bara att vara en osynlig stoppsignal ifall vägskyddet är nere från andra hållet som saknar master'n?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg jetekol_20131127_0000.jpg (245.7 KB, 264 visningar)
Gammal 2013-11-27, 18:44   #6
bear
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

Om jag inte minns fel så skall du använda en osynlig master även där.

Klareraren kom till specifikt för att hantera stationer som saknar utfartssignaler. TKL ger avgång/körsignal med signalstav eller handsignallykta i verkligheten.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-29, 15:50   #7
svenolov
Medlem

Standard

Citat:
..nu förstod jag bättre! Tack, var nog lite trött när jag skrev det där. Men det är alltså såhär du menar, och klareraren's funktion är bara att vara en osynlig stoppsignal ifall vägskyddet är nere från andra hållet som saknar master'n?
Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Om jag inte minns fel så skall du använda en osynlig master även där.

Klareraren kom till specifikt för att hantera stationer som saknar utfartssignaler. TKL ger avgång/körsignal med signalstav eller handsignallykta i verkligheten.
Det är precis som bear säger att klareraren kom till på detta sätt. Vi behövde en osynlig signal som var kompatibel med signalsystemet. En "standard" osynlig signal fungerar dåligt, då den alltid uppför sig som en huvudsignal (bryter blocksträckor bla). Därav dom olika valen, en tkl kan vara en huvudsignal eller någon annan typ.

Jockes, i ditt fall ovan så har du gjort precis rätt. Du har en "dubbel" synlig vsi som är länkad till en osynlig master. Två stycken vsi (rygg mot rygg) samarbetar alltid tillsammans och det är dom som bygger upp hela funktionen i ett vägskydd. Så i detta fall (med mastern mot en osynlig vsi (tkl)), så kommer funktionen att bli densamma som om du hade haft två synliga vsi kopplade till varsin master.

Senast redigerad av svenolov den 2013-11-29 klockan 16:01.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:52.