![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Jag undrar om det finns ett maximum för signaler?
När jag kommit upp titt 382 signaler börjar allting visa fel signalbild. Efter att tagit bort en bit av banan och bara har 333 signaler kvar fungerar allt som det skall. Har letat fel men kan inte hitta några
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 348
|
![]()
Hej!
Håller på och bygger min första bana i Trainz och har ägnat en stor del till att läsa manualer hur jag ska gå tillväga med signaler i Trainz. Efter mycket frustration så upptäckte jag att det inte fungerade som jag har läst och sett bilder på i denna tråd! För att testa utan några störande objekt so gjorde jag en test station som innehåller, 8 st masters med tillhörande scenery signaler och två st växlar. Följande är min arbetsgång: Placerade ut mastern, döpte den till "aa SI32", och placeerade sen signalen, döpte den till "(aa SI32)". Tog sen fram property rutan på mastern och fick bilden nedan. Bild 1 - PropertyBrowser.jpg Följande två bilder är när jag klickade vidare på den röda "buggen" i hörnet! Bild 2 - SweInvisble.jpg Bild 3 - StackDump.jpg Efter en massa kliande i den begynnande flinten och testande så tog jag bort en bokstav från scenery signalen "(a SI32)" och då blev property rutan i mastern följande: Bild 6 - Property Master.jpg När signalerna är namngivna enl. manualen verkar signalerna fungera rätt, men jag kan inte använda property rutan, när signalerna är fel angivna fungerar de inte men property rutan ger mig info som verkar korrekt! Jag har testat med samtliga signaler och alla förutom dom två HuvudDvärgarna uppvisar samma problem. Jag hoppas jag har varit tydlig nog... Jag har Trains Mac build 47770 mvh Håkan Blom fd. signalreparatör på Banverket |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||||
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Då jag inte har varit så aktiv det senaste halvåret så finns det en del obesvarade frågor ...
Citat:
Citat:
Citat:
Citat:
Installera STL Source - Kernel 3.1 från första inlägget. Därefter installerar ni STL Signal Source 3.12.3 från samma inlägg. Det finns, eller har funnits, problem med dom senare versionerna av STL skripten när det gäller osynlig master och osynlig klarerare för TS2009 (v3.1) men som fungerar i TS2010 (v3.3). Därför vill jag att ni testar ovanstående uppdatering, och rapporterar om samma problem finns kvar. Jag vill också att ni rapporterar om problemet är löst. Det är minst lika viktigt för mig att få veta det. Jag tror i nuläget att många av er inte är riktigt synkroniserade med dagens version. Det brukar ofta vara gamla versioner som ligger kvar och spökar. Men ovanstående uppdatering är komplett, så om ni installerar den så jobbar vi med samma version och då är det guld värt för oss alla. EDIT: Till din speciella fråga, hgkn. Att det finns en begränsning/maximum är helt klart. Det beror på din datorkapacitet, men också hur effektiva, "strömsnåla", skripten är. Jag försöker optimera mina skript hela tiden så att så lite datorkapacitet som möjligt förbrukas. Mer fördelat minne är alltid bra, processor/grafikkort. Framför allt en snabb och effektiv uppstart av skripten (då det i slutändan rör sig om väldigt många skript i hela kedjan) är ett måste. Snabbhet på din dator och initiering av skripten (så att allt blir initierat inom rätt tid och i rätt följd) är huvudparametrarna.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-11-06 klockan 16:23. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Tack för ditt svar svenolov! Jag provade att göra som du föreslog och laddade ner uppdateringarna. Och nu fungerar de osynliga klarerarna igen som de ska
![]()
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]()
Tack själv Ursus94. Om det fungerar för dig så kan vi rekommendera alla andra att göra detsamma. Nu kan jag släppa det problemet och gå vidare.
![]()
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-11-03 klockan 04:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 864
|
![]()
Är det ett känt problem att trackside-vägskyddsignaler inte fungerar? (vet att Trackside huvudsignalerna skulle sluta fungera) Fick byta ut mina mot sceneryobjekt. Dock kan jag inte välja vilken vägskydd dem (vägskyddsignalen) ska tillhöra, och har slarvat bort guiden till paketet...
Och ett förslag: Med STW's vägskyddspaket kunde man kontrollera bommarna genom att köra in tåget på den belagda sträckan, detta tycks ej vara möjligt med STL-paketet, skulle det vara möjligen med en knapp som säger något i stil med "Provfäll bommar"? Det skulle underlätta rejält när man bygger vägskydd och vill passa in stolpar o. dyl ![]()
__________________
//Joakim Wahlberg |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
![]() Citat:
Svenska trackside signaler (inkl. v-signaler) anpassade till STL Trackside systemet kommer att uppdateras efterhand. Lagom till jul afton så kommer tomten. STL Vägskydd har många fler möjligheter, är mer dynamisk när det gäller ringsträckor och förreglingar, än STW's vägskydd. Information kommer. EDIT: Knappen "Provfäll bommar" ska jag fundera på. Kanske en bra ide?
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2013-11-26 klockan 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]() Citat:
Du skulle inte vilja skriva ett skript som klarar av fler signaler en dagens ca 333 många med mig har ju kraftfulla datorer som säker klarar det. Annars är det väll bara att avinstallera och dra ner på banan. Jag anmäler jag som försökskanin.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
För att förstå storleken i Hgkn:s bana kan jag nämna att jag har en station med fyra in-och utgående spår. Station en innehåller 27 huvudsignaler och åtta dvärgar. Därtill kommer oräknade blocksignaler. Hgkn:s 333 signaler är en imponerande siffra. Och akta dig för att vara försökskanin åt mig. Så illa unnar jag ingen människa. Men det hade varit mycket roligt att veta hur lång din bana är och hur många stationer. Nisse |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Kista, Sweden.
Inlägg: 763
|
![]()
Tack för ditt snabba svar. Jag har en stor station med 9 spår, rangerbangård med 11spår, reparations verkstäder för lok och vagnar, ett stort hamnområde med containerhamn, frihamn, oljehamn och en del industriområden, För att hålla koll på hur mycket signaler jag använder jag mig av rulen scan track som först fungerade efter att ha skrivit om builten till 3.3.
Det är bara att klicka på scan stänga och öppna igen och man får fram en massa info. Jag står kvar som försökskanin om du vill. Bifogar några bilder.
__________________
hgkn@bahnhof.se |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]()
Än en gång; imponerande. Och ytterligare än en gång; akta dig för att vara försökskanin ät undertecknad.
Du kan inte minska antalet signaler för de nio spåren. Varje spår kräver säkert 10 signaler och alla är nödvändiga. Sedan gissar jag att du har ett stort antal dvärgsignaler. När det gäller reparationsverkstaden och hamnområdet kan den mesta av rangeringen ske manuellt - i verkligheten är det stationskarlar som kommenderas ut för att lägga om växlar och ge kör- och stopptecken. Gubbarna måste ändå ut för att lägga om växlarna och då kan de ju lika gärna vifta med armarna. Här går det väl att spara tre dvärgar per växel. Som script ger ovanstående inte mycket till hjälp. Nisse |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 376
|
![]()
För att tala i klartext.
Så har Nisse ingenting med skripten för signalerna att göra. Det är nog bara Svenolov som kan svara på din fråga och han har inte varit aktiv på Forumet sen i början på Mars. Har för mig, att där han jobbar. Så är internetuppkopplingen obefintlig. Så att han är borta ett bra tag från Forumet, för att sedan återkomma när han är hemma igen.
__________________
Bengan |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Medlem
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
|
![]() Citat:
Nisse |
|
![]() |
![]() |