Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-03, 21:44   #1
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag har väl ryckt av en sisodär 2000 hårstrån från mitt huvud nu den senaste timmen. I hopp om att lösa problemen har jag sett över både boggier, hjul och kollissionsdata. Nu har jag ställts inför ett problem som får mig att tappa hakan. Helt plötsligt har troligen 3DS Max slutat begripa det här med pivots och exporterar lite som den vill. Jag har försäkrat mig om att hjulen är "Center to object" och "align to world", men lik förb****t flyger hjulen+axel runt som en ledlös arm när tåget spårat ur. Min tolkning är därför att programmet inte fått pivotsen rätt..

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 21:46.
granders besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:54   #2
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Vet inte om du måste, men frys transformationerna (alt+högerklick) samt reset xForm.
När allt det är gjort brukar jag konvertera till mesh och sen till poly igen för att på något sätt få allt nollställt.
Som alltid, inga modifiers i stacken.

Hur har du gjort modellerna? Importerar du dem eller gör du dem direkt i max?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:56   #3
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Vet inte om du måste, men frys transformationerna (alt+högerklick) samt reset xForm.
När allt det är gjort brukar jag konvertera till mesh och sen till poly igen för att på något sätt få allt nollställt.
Som alltid, inga modifiers i stacken.

Hur har du gjort modellerna? Importerar du dem eller gör du dem direkt i max?
Direkt i 3DS Max 2014. Jag ska testa ditt tips direkt så återkommer jag hur det gick.

Tack, det hjälpte med boggierna, de roterar nu ordentligt. Problemet med att tåget flyger av spåret så fort man "bemannar" det kvarstår dock, dessvärre.

Problemet löste sig. Tåget står på rälsen igen. Det rörde sig om en miss i boggifilerna (pinsamt, jag vet). Tack för din hjälp, Kungfisk

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 22:20.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 22:37   #4
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Inte det minsta pinsamt
Kör på!
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 23:18   #5
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Trevligt att få se tåget i simmen. Ser att du inte åtgärdat underredet än, men jag antar att det kommer. Annars ser det riktigt fint ut.

By the way lite OT, men kommer du ge dig på att få in y2 i TS eller det struntar du i? Tänkte med tanke på att det ser ut som att ic3 kommer ut snart, samt vilka problem det verkar vara med att få in saker i simulatorn?
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 23:21   #6
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Trevligt att få se tåget i simmen. Ser att du inte åtgärdat underredet än, men jag antar att det kommer. Annars ser det riktigt fint ut.

By the way lite OT, men kommer du ge dig på att få in y2 i TS eller det struntar du i? Tänkte med tanke på att det ser ut som att ic3 kommer ut snart, samt vilka problem det verkar vara med att få in saker i simulatorn?
Jag lägger Y2 på hyllan på odefinierad framtid. X31 är prioritet och min målsättning är att det inte ska dröja allt för länge tills jag gör som Kungfisken och släpper ut en testversion! Jag ska bara fixa mellanvagnen, pantografen och slipa lite på några kontroller

Underredet fixar jag så småningom, först vill jag få in hytten
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 23:52   #7
Hamp3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 134
Standard

Kul att du är igång igen!
Har du allt referensmaterial du behöver?
__________________
//Hamp3

SJ InterCity (X31K)
Hamp3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-04, 08:26   #8
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Jag lägger Y2 på hyllan på odefinierad framtid. X31 är prioritet och min målsättning är att det inte ska dröja allt för länge tills jag gör som Kungfisken och släpper ut en testversion! Jag ska bara fixa mellanvagnen, pantografen och slipa lite på några kontroller

Underredet fixar jag så småningom, först vill jag få in hytten
Låter bra. Bara undrade med tanke på att det var tal om det tidigare.

Riktigt kul att du är igång igen. Säg till om du behöver mer material.
Jag funderade på att spela in ljudet på nytt. Så att man slipper pipen.

Har du sett denna?
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....84&postcount=6
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009