Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-04-03, 20:01   #1
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Ja du, vet inte riktigt. Jag får dem inte att funka som jag vill. Har provat lite allt möjligt.
Men de är alla centrerade, vet inte om boggierna måste vara nollade...kanske måste dem det? Jag vet faktiskt inte xD
Får själv inte rätt på det
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:04   #2
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Ja du, vet inte riktigt. Jag får dem inte att funka som jag vill. Har provat lite allt möjligt.
Men de är alla centrerade, vet inte om boggierna måste vara nollade...kanske måste dem det? Jag vet faktiskt inte xD
Får själv inte rätt på det
Jag har inte heller någon aning! Men dina vagnar flyger ju iallafall inte av spåret, så det borde ju rimligen inte handla om det ändå, trots allt?
Kan couplers spela någon roll här?

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 20:26.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:29   #3
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Jag kikade på min motorvagn. Bara huvudmodellen har pivot på marken. Boggin har centrerad pivot och axeln i mitten av axeln. Det stör mig dock att på exempelloket är axlarnas z-axel riktad nedåt. Blir inte klokare av det heller. I dokumentationen beskriver de inte något med att ändra transformationerna så det borde inte spela så stor roll. Gräver vidare...
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 20:57   #4
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Så är även min uppbyggd, eftersom jag byggt den enligt hur jag brukar bygga på MSTS.
Detta borde ju inte ha någon relation till engine sim-filen?
Jag har dubbelkollat samtliga värden och t.o.m räknat om dem ca tre-fyra gånger. Jag blir inte klok på detta...

Trots detta missöde bjuder jag på lite ögongodis för den intresserade.

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 21:15.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:44   #5
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag har väl ryckt av en sisodär 2000 hårstrån från mitt huvud nu den senaste timmen. I hopp om att lösa problemen har jag sett över både boggier, hjul och kollissionsdata. Nu har jag ställts inför ett problem som får mig att tappa hakan. Helt plötsligt har troligen 3DS Max slutat begripa det här med pivots och exporterar lite som den vill. Jag har försäkrat mig om att hjulen är "Center to object" och "align to world", men lik förb****t flyger hjulen+axel runt som en ledlös arm när tåget spårat ur. Min tolkning är därför att programmet inte fått pivotsen rätt..

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 21:46.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:54   #6
Kungsfisk
Medlem
 
Reg.datum: May 2013
Ort: Skåne
Inlägg: 396
Standard

Vet inte om du måste, men frys transformationerna (alt+högerklick) samt reset xForm.
När allt det är gjort brukar jag konvertera till mesh och sen till poly igen för att på något sätt få allt nollställt.
Som alltid, inga modifiers i stacken.

Hur har du gjort modellerna? Importerar du dem eller gör du dem direkt i max?
__________________
X2000 LATEST BEST 5TH JUNE
Kungsfisk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-04-03, 21:56   #7
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kungsfisk Visa inlägg
Vet inte om du måste, men frys transformationerna (alt+högerklick) samt reset xForm.
När allt det är gjort brukar jag konvertera till mesh och sen till poly igen för att på något sätt få allt nollställt.
Som alltid, inga modifiers i stacken.

Hur har du gjort modellerna? Importerar du dem eller gör du dem direkt i max?
Direkt i 3DS Max 2014. Jag ska testa ditt tips direkt så återkommer jag hur det gick.

Tack, det hjälpte med boggierna, de roterar nu ordentligt. Problemet med att tåget flyger av spåret så fort man "bemannar" det kvarstår dock, dessvärre.

Problemet löste sig. Tåget står på rälsen igen. Det rörde sig om en miss i boggifilerna (pinsamt, jag vet). Tack för din hjälp, Kungfisk

Senast redigerad av granders den 2014-04-03 klockan 22:20.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009