![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Nu finns min digitala ångloklära att ladda ned på STLs hemsidas under Lok>Ångloks-fliken!
Själva ångloken kommer som sagt att komma upp inom någon vecka, vi har lite småfix kvar på dem. ![]() Denna forumtråd tänkte jag ha för kommentarer och frågor om STLs ånglok, min ångloklära och ånglok i allmänhet. Jag kanske inte kan svara på alla kluriga frågor, men det finns ju en hel del annat folk här på forumet som kanske kan det. Folk som faktiskt smutsat ned sina händer på riktiga ånglok, till skillnad från undertecknad som är mer åt det akademiskt lagda hållet. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem
|
![]()
Mycket bra läsning. Även jag lärde mig en del saker som jag inte visste om trots att jag jobbar på järnvägen.
![]()
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 603
|
![]()
det var ett "jävligt" fint ånglok, längtar till det släpps.
![]() ![]()
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar. ![]() ![]() Edwin Bohm |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tackar!
![]() Citat:
![]() ![]()
__________________
-k- |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 161
|
![]()
Fantastiskt, har slukat Ånglokläran med hull och hår. Otroligt välskriven och lättläst
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Efter nästan ett års arbete från min och Lans sida är nu äntligen STLs första två uppdaterade ånglok för TANE uppe på vår hemsida! Så nu är det dags att se om ni pluggat på ånglokläran tillräckligt och se om ni kan dra iväg med ett långt tåg ut på de öppna vidderna.
![]() ![]() Se till att ni laddar ned den nya versionen av STL-Source och skriver över alla gamla filer för att det ska fungera. Vi rekommenderar också att ni går in i Trainz settings>Perfomance från startmenyn och ser till att Use PhysX simulation är urkryssad, vilket gör att rökeffekterna fungerar lite bättre. Frågor och kommentarer om ångloken är välkomna i denna tråd! ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Veteran
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
|
![]()
... och för mig har det varit mycket lärorikt !
Under Korvtigers kunniga ledning har vi lyckats skapa ånglok som verkligen uppför sig VERKLIGT. Dom förtjänar verkligen att köras innifrån hytten (CAB mode). Leksaksläget (DCC mode) är bannlyst. Om man nu nödvändigtvis vill köra loken utanför hytten (Chase view) kan man använda den inbyggda displayen i nedre högra hörnet (HUD). Detta kan möjligen hjälpa en att få en känsla för hur man skall använda reglagen i hytten (fingertoppskänslan). T.ex. tog det mig lång tid att fatta att ensamt lok bromsas med lokbromsen (direktbromsen el. ångbromsen) inte med tågbromsen (eftersom det inte finns nåt tåg i kroken). Bilden försöker visa motsvarande reglage i hytten. Jag hoppas ni snart stänger ned HUDen och kör med de "riktiga" reglagen innifrån hytten !!! [med F5 stängs alla HUDs ner, med F6,F7,F8, F9 kan valda delar stängas ned]
__________________
![]() "Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti LAn ![]() Senast redigerad av lan den 2017-03-17 klockan 07:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 338
|
![]()
Tack för det förnäma ångloks dokumentet, Korvtiger!
Perfekt läsning för oss ångloksamatörer och på lagom lättfattlig nivå. Om man sedan vill fördjupa sig I ett av dina kapitel, så finns ju alltid Ångloksläran 1949 att studera. Detta dokument borde ju även distribueras till museijärnvägsföreningar och hobbyföreningar med järnvägsanknytning etc., då det är en perfekt introduktion till ånglokets funktionalitet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Medlem
|
![]()
Jag kan bara hålla med. Loken är riktigt roliga att köra i CAB-mode och för att ha någonting att köra på så försvenskar jag rutten Niddertalbahn för att lära mig hur man använder alla signaler, övergångar och allt det andra som finns.
Jag använder även Lennarts ånglok som fungerar hyfsat och är ett bra komplement.
__________________
M v h /Pursche |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Medlem
Reg.datum: Oct 2011
Ort: Malmö
Inlägg: 117
|
![]()
Nu har jag äntligen fått tillfälle att prova de nya ångloken! Jag är mycket imponerad, både över utseende och köregenskaper. Det märks att ni har lagt ner mycket tid på de båda loken!
Det är lite mer utmaning vid körningen med loken, vilket är roligt. Jag behöver träna lite på bromsningen märker jag, tågbromsen är inte lika aggressiv som den "brukar" vara i Trainz ![]() Stort tack och bra jobbat!! ![]()
__________________
Bygger gärna smalpår. Desto smalare, desto bättre! |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 728
|
![]()
Tack så mycket för kommentarerna allesammans, kul att loken uppskattas!
![]() Det gäller ju att hålla reda på vad det är för lok, vilken bromsutrustning den har. Köra man lok med ångbroms så kan man ju använda både ångbromsen och tågbromsen för att få lite extra bromskraft, kör man lok med tryckluftsbroms så följer ju bromsen på loket med i tågbromsen. Men man lär sig efterhand när och hur mycket man behöver bromsa. ![]()
__________________
-k- |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|