Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2025-03-31, 19:06   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Tråkigt att höra!

Skulle gärna hjälpa till men det är för mycket i LUA-scriptningen som jag inte förstår mig på. Skulle behöva en tydligare dokumentation om vad allt betyder och vilka möjligheter som finns (det kanske finns sammanställt någonstans?).

De signaler jag fixat själv har jag lyckats med tack vare att jag gått in i scripten och prövat mig fram, men jag har verkligen inte koll på hur helheten funkar. Känns som att det är lätt att man har sönder nåt som man inte räknat med.
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2025-03-31, 20:04   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
Jag vill att du, ADDE ska läsa här. Du betyder väldigt mycket för oss med ditt arbete med signaler. Tyvärr är lua-filer är mycket knepiga att jobba med. Jag själv begriper inte på lua.
Jag vill berätta att jag förut skyllde felet på signaler upptäckte jag att det inte var fel.
Mina rutter Trollhattan och Bergensbanen löstes och kan köras med 64bit är p.g.a. för många olika trackrule. Jag bytte spåren väldig långa sträckor i båda rutter.
Dina bommar har hjälpt väldigt mycket
Jag hoppas att du, ADDE fortsätter med TSC!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-04, 17:41   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Tack! Det värmer!

Ang. bommarna, så funderar jag på att lägga in det sista som saknas för att flytta över från Beta-stadiet till en officiell release. Det är en mattematisk formel som tar banans STH i hänsyn för hur tidigt bommarna ska aktiveras.

För svenska signalerna så funderar jag att ta en omstart. Något av följande lär jag göra:
  • Börja om med en källkod gjord för annan signal (troligtvis gjord av DTG själva.)
  • Börja om med befintlig kod. (Minst troligast nu när oförklariga buggar och svagheter gör att det fungerar dåligt)
  • Börja om från grunden. (Mindre troligt, men värt ett försök)

ChatGPT har varit till stor hjälp, men inte ens AI kan hjälpa mig med den perfekta koden till en så pass buggig spel som TSC är.

Oavsett vad så kommer jag inte längre ta hänsyn till bakåtkompatibilitet till de befintliga signalerna. Så de befintliga som KMW och newS har skapat och den script jag kommer ta fram kommer med största sannolikhet INTE att fungera ihop med varandra. Fokus kommer vara stabilitet, funktionalitet och nya funktioner (TAB, Konfigurerbara signaler, svensk ATC m.m.)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-05, 19:52   #4
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 817
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Ang. bommarna, så funderar jag på att lägga in det sista som saknas för att flytta över från Beta-stadiet till en officiell release. Det är en mattematisk formel som tar banans STH i hänsyn för hur tidigt bommarna ska aktiveras.
Det skulle verkligen behövas! Har försökt trixa med bommarna men de fälls antingen för sent (hög STH) eller för tidigt (låg STH). Hoppas du löser det! Nu finns dina plankorsningar på 20+ platser i Jönköpingsbanan så jag hoppas verkligen att en eventuell officiell version är kompatibel med betan. Dvs att man inte behöver placera ut alla på nytt.

Naturligtvis hoppas jag på samma gällande signaler, att byta ut alla signaler som redan är utplacerade låter sig inte göras utan att lägga typ en veckas heltidsjobb på det. Så om du landar i att det endast är själva scriptningen som behöver ändras så kan man ju byta ut scripten för befintliga signaler. Jag har förstått att du är ganska emot en sådan lösning men det är det absolut smidigaste sättet att få till bättre funktionalitet hos befintliga signaler utan att skapa otroligt mycket merjobb.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-06, 12:07   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Hej!
Går det inte att öppna luafil och tömma all script och sedan skapa ny script?
För att slippa byta signaler i ett antal månader jobb för mig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-08, 23:48   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard Omfg äntligen!!!

Jag har gjort ett genombrott!

Efter flera försök med felsökning rörande TAB/"Passing signal at danger approved/denied" där DV4 medgivandesignal fångar upp och blockerar detta så har jag äntligen hittat felkällan:

I commonscript så har jag följande rader:
PHP-kod:
function GetSignalState()
    return 
gSignalState
end 
Detta gör att TSC genom funktionen GetSignalState alltid frågar signaler om dess status så länge spelet är igång. Det är här som TAB-funktionen hanteras.

Problemet är att eftersom det låg i CommonScript så hämtar alla signaler som kör commonscript denna funktion. Huvudsignaler såsom H2, H5 och DV7 har en gSignalState definierad, något jag upptäckte när jag debuggade kodraderna. Däremot har F2, F3 och DV4 medgivandesignal ingen gSignalState definierad, eftersom deras enda uppgift är att hämta försignalbesked eller matchande växlingssignal från en huvudsignal som hanterar all signalscript.

Men eftersom GetSignalState även körs hos dessa utan att gSignalState är definierad så "fångar" de upp TAB-förfrågan, och gör inget med det. - Ingeting fungerar förrän man har kört förbi signalens länk.

Lösningen:
Flytta bort kodraden ovan från CommonScript och lägg in det vid varje huvudsignal och huvuddvärg. På så sätt är det endast dessa signaler som TSC ska kolla på och hantera TAB. Andra signaler som inte har GetSignalState i sin kod ignoreras helt. TAB landar då vid rätt signal och du får då besked om du får passera eller inte, följt av att DV4 medgivnadedvärg, DV6 eller DV7 visar "Rörelse tillåten" eller "Rörelse tillåten, hinder finns"

Det tog mig 3 år att inse att GetSignalState() var boven bakom dramat. Utan ordentlig dokumentation så blir man bara frustrerad.

Även andra buggar är åtgärdade såsom:
- DV4 medgivandesignal visade alltid "Rörelse ej tillåten" även om TAB är godkänt. - Åtgärdat genom att ge nya värden för följande meddelanden som skickas mellan signalerna:
HTML-kod:
SIGNAL_GO           = 20
SIGNAL_SLOW         = 21
SIGNAL_STOP         = 22
SIGNAL_BLOCKED      = 23
SIGNAL_SHUNT        = 24
SIGNAL_UNPROTECTED  = 25
SIGNAL_CALLON       = 26
Detta, tyvärr, bryter kompatibiliteten med de gamla svenska signalerna, men hellre det än att det krockade med andra definitioner:
HTML-kod:
OCCUPATION_INCREMENT							= 14
OCCUPATION_DECREMENT							= 15
DISTANCE_INCREMENT								= 16
DISTANCE_DECREMENT								= 17
- Ordnade åtgärd där blocksignaler hanterade inte TAB korrekt och var fast i STATE_BLOCKED. upprepade TAB-förfrågan kunde skickas.

Scriptfilerna är uppe på Github.

VIKTIGT: Använd absolut inte dessa signaler ihop med de gamla svenska bommarna. Det kommer uppstå meddelandekonflikter dem emellan som gör att signaler och/eller bommar börjar bete sig felaktigt.

Återstår: FÅ signalerna att visa stopp när inget tåg närmar sig, för att vara mer realistiskt.
- Lära mig blender och skapa nya signalskyltar.

När detta är inlagt så gör jag hårdtester och publicerar en ny beta som alla kan ladda ner och testa.

@Totte - ja. Det kan man. - Vad jag gjorde var att jag kopierade newS signaler och placerade dem i SummerADDE/SESignalsTest och sedan expanderade jag det befintliga scriptet med allt jag ville ha med.

Jag hör er, Hgv och Totte. Ni vill inte byta ut de signaler ni redan har placerat ut. - Jag kan testa om jag kan lägga in mina scripter hos de befintliga signalerna som newS och KMW har skapat, men jag lovar ingeting.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2025-04-09, 20:14   #7
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Inlägg: 1 378
Standard

Jag har idag jobbat vidare med signaler.

En sak jag upptäckte var att jag hade inte med H2C och H4 bland signalobjekt i mitt paket. Dessa har jag nu lagt till i github.

Har även ordnat små problem kopplat till H2C som gjorde att dess lampanimationer inte fungerade.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Alla mina downloads på Google Drive kommer att tas bort permament den 31:a agusuti 2024.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009