Citat:
quote:Originally posted by Pson
Jag tycker att Sverige ligger många år efter vissa länder, exempelvis Frankrike. Egentligen, vad har ett lok med rötter från 1970-talet att göra på våra spår när vi lever i 2000-talet.
Kolla på TGV-tågen, nybyggda och fina sträckor. Topptmodernt. Snygga tåg, upp till 320 Km/h.
|
Hoppsan, dom äldsta TGV-tågen som går i trafik är visst från 1978... Det kanske inte är sådär hypermodernt. Många av dom nyare bygger på äldre versioner också. Visst är vissa av dom moderna, men vissa är ganska gamla.
Citat:
quote:Originally posted by Pson
Det är knappt så att X 2000 och satsningen på "snabbtåg" räddar oss kvar. Men i och med Linxså har vi ett fräscht och snyggt tåg.
|
X2000 är inte direkt toppmodernt. Målar man om det och byter inredning så blir det förvisso snyggare, men inte sjutton blir det ett nytt tåg för det. Det är bara ett sätt att visa folk att det är något nytt, att profilera sig och så vidare. En gammal produkt i ny förpackning.
Citat:
quote:Originally posted by Pson
Men en sak som är ännu mera "tragiskt" är ju dessa äckligt nerslitna rälsbussbanor. Återigen, det borde vara betongslipers, elektrifierat och stora fina stationer. Vissa "stationer" är ju knappt större än tre lastpallar tillsammans.
|
Visst är vissa banor små, men jag vet inte varför det är tragiskt att folk fortfarande vill kunna bo utanför dom största städerna? Det tragiska i sammanhanget är när folk tycker att alla skall göra precis som de vill för att få åtnjuta ett visst mått av service, till exempel att tågen stannar. På vilket sätt skulle världen bli bättre av att alla banor var elektrifierade och hade betongslipers? Visst, elen är bättre för miljön, men om alternativet är att man kör med mängder av lastbilar och ändå fler personbilar så kanske det inte är lika självklart dåligt med dieseltåg längre. För du kan inte försöka vara seriös och påstå att alla järnvägar skall elektrifieras, det kommer aldrig att bli lönsamt. Jag har åkt med intercitytåg mellan Stockholm och Narvik som stannade vid en plattform stor som en lastpall, man backade till och med ett par meter eftersom lokföraren missade plattformen med exakt rätt dörr. Det kallas service. Jag tror knappast att resandeutbytet i vare sig Katterjåkk eller Sjisjka motiverar att man bygger någon storstilad station där, men tågen stannar vid behov, så ett visst behov finns det nog av tågstopp trots allt.
Citat:
quote:Originally posted by Pson
Sverige behöver en ny snabbjärnväg för hastigheter upp mot 300 Km/h exemeplvis Ostlänken. Nya fräscha tåg, eventuellt en uppgradering utav X 2000 för högre hastigheter.
|
Jag håller med dig om att vi behöver snabbare tåg, och bättre banor. Men det är som komplement till dom långsammare tågen på mindre banor, inte istället. Men vi skall
inte lura oss att tro att vi skall uppgradera X2000 för att dom skall göra tjänst på höghastighetsbanor i en massa år. Dom är för gamla för det... Det finns en nackdel med X2000, det blir svårt för en museiförening att härbärgera ett helt X2000-tåg... Det bör inte vara en
så avlägsen händelse trots allt.
/Bosse