Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-06-03, 20:50   #1
sibbmark
Medlem

Reg.datum: Aug 2002
Standard

Citat:
quote:Originally posted by Pson
Jag tycker att Sverige ligger många år efter vissa länder, exempelvis Frankrike. Egentligen, vad har ett lok med rötter från 1970-talet att göra på våra spår när vi lever i 2000-talet.

Kolla på TGV-tågen, nybyggda och fina sträckor. Topptmodernt. Snygga tåg, upp till 320 Km/h.
Hoppsan, dom äldsta TGV-tågen som går i trafik är visst från 1978... Det kanske inte är sådär hypermodernt. Många av dom nyare bygger på äldre versioner också. Visst är vissa av dom moderna, men vissa är ganska gamla.

Citat:
Det är knappt så att X 2000 och satsningen på "snabbtåg" räddar oss kvar. Men i och med Linxså har vi ett fräscht och snyggt tåg.
X2000 är inte direkt toppmodernt. Målar man om det och byter inredning så blir det förvisso snyggare, men inte sjutton blir det ett nytt tåg för det. Det är bara ett sätt att visa folk att det är något nytt, att profilera sig och så vidare. En gammal produkt i ny förpackning.

Citat:
Men en sak som är ännu mera "tragiskt" är ju dessa äckligt nerslitna rälsbussbanor. Återigen, det borde vara betongslipers, elektrifierat och stora fina stationer. Vissa "stationer" är ju knappt större än tre lastpallar tillsammans.
Visst är vissa banor små, men jag vet inte varför det är tragiskt att folk fortfarande vill kunna bo utanför dom största städerna? Det tragiska i sammanhanget är när folk tycker att alla skall göra precis som de vill för att få åtnjuta ett visst mått av service, till exempel att tågen stannar. På vilket sätt skulle världen bli bättre av att alla banor var elektrifierade och hade betongslipers? Visst, elen är bättre för miljön, men om alternativet är att man kör med mängder av lastbilar och ändå fler personbilar så kanske det inte är lika självklart dåligt med dieseltåg längre. För du kan inte försöka vara seriös och påstå att alla järnvägar skall elektrifieras, det kommer aldrig att bli lönsamt. Jag har åkt med intercitytåg mellan Stockholm och Narvik som stannade vid en plattform stor som en lastpall, man backade till och med ett par meter eftersom lokföraren missade plattformen med exakt rätt dörr. Det kallas service. Jag tror knappast att resandeutbytet i vare sig Katterjåkk eller Sjisjka motiverar att man bygger någon storstilad station där, men tågen stannar vid behov, så ett visst behov finns det nog av tågstopp trots allt.

Citat:
Sverige behöver en ny snabbjärnväg för hastigheter upp mot 300 Km/h exemeplvis Ostlänken. Nya fräscha tåg, eventuellt en uppgradering utav X 2000 för högre hastigheter.
Jag håller med dig om att vi behöver snabbare tåg, och bättre banor. Men det är som komplement till dom långsammare tågen på mindre banor, inte istället. Men vi skall inte lura oss att tro att vi skall uppgradera X2000 för att dom skall göra tjänst på höghastighetsbanor i en massa år. Dom är för gamla för det... Det finns en nackdel med X2000, det blir svårt för en museiförening att härbärgera ett helt X2000-tåg... Det bör inte vara en avlägsen händelse trots allt.

/Bosse
sibbmark besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 14:31
Örebro S och Örebro C [Varför?] themepark Tågbilder 2 2005-01-04 16:40
TKAB EL16 Lok 24 Kårepetter 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 0 2003-11-01 23:38
TKAB El16 Avslutat konto 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 2 2003-09-23 16:52
4 Bilder på Sb 1306 på Örebro C igår! Dson Off-topic 0 2003-06-01 13:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:37.