![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
Den liggande balken har 22 polys enligt gmax verktyg. Verkar vara minimum för en "riktig" I-balk. De stående balkarna med låda kan jag radera en del polys upp o nertill sen, kommer nog runt 30. Att använda en plane med alpha textur verkar klart bäst men samtidigt blir det ju platt ifrån sidan. Men det kanske inte gör så mycket. Tänkte ha en plåt som hänger med en vajer ifrån varje hörna till kroken men det blir kanske för omständigt ![]() Nåväl, jag har börjat iallafall ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Kan ju posta en liten test med en platt vajer och block samt min första animation, en roterande varningslampa.
Var ju ett helsike att få till en sån enkel grej. ![]() Vet inte om den kommer med sen, en del tycker väl det är mest löjligt... Om jag förstår det rätt så får man sätta 2 planes emot varandra för att få ytor på båda sidorna? Då tar det ju bara 2 polys? Sen la jag in detta i texturens .txt-fil för vajer/block (sett lite olika varianter, vet inte vilken som är bäst): Primary=kran.tga Tile=st Hint=Dynamic Alpha=kran.tga EDIT: uppdaterade bilden. Blir nog inte mycke trainz på nåra dar nu så ni slipper se mer ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-03-30 klockan 23:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
STW-member
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
|
![]()
Ang. textur på båda sidor av ett plane.
Om det skall vara samma textur på båda sidor, kan du göra materialet dubbelsidigt, och då behövs bara ett plane. /Lars
__________________
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]() Citat:
Att sätta 2 planes mot varandra blev inte bra för när texturen var delvis genomskinlig så las de ändå ihop och båda sidor visades endast åt ena hållet? Har en del kvar att lära tydligen ![]() EDIT: Jag gjorde en liten fusklösning med en box istället och raderade alla polys utom 2 o drog ihop ![]()
__________________
/MVH Patrik ![]() Senast redigerad av Deskgrunt den 2005-03-31 klockan 22:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
STW-member
|
![]()
Se det tar sig
![]() ja att göra en box o ta bort alla sidor utom två är vad jag brukar göra oxå. En detalj i din .texture.txt fil, ändra tile=st till tile=none så kan du inte få texturblödningar pga upprepning som jag skrivit om förr. tile=st är egentligen bara till för om man upprepar texturen över ett plane åt något håll och det är pga av det som man ibland kan se en rand i ovankant på backdrops tex där nederdelen blöder över till ovankanten. Detta gäller inte bara texturer med alpha map utan alla texturer, så upprepas inte texturen använd tile=none ![]() /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
|
![]()
Tack för tipset Tomas, ett mycket värdefullt sådant dessutom
![]() Just texturering är nog det jag upplever som knöligast i gMax.
__________________
/MVH Patrik ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|