Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-09-13, 20:18   #16
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tufftuff
Ska man känna sig ärad eller utpekad? Kanske bara är en vanligt åkomma det där behovet att snacka skit om andra som vissa, märkligt nog oftast MSTS-fanatiker har...
Avundsjuka antagligen...........
Jag röstar för att du ska känna dig ärad... Hursomhelst vansinnigt snygg färg på ditt Rc... Ehhh... modellen menar jag är vansinnigt snygg...

Tack för dina kloka ord LasseJ, det är skaparintresset och glädjen som driver byggandet framåt... Positivt med det är massa saker, man har roligt, man är engagerad, man har inspiritation mm mm... Negativt kan möjligtvis bli att man drar igång för många projekt samtidigt och nu pratar jag bara för mig själv... Men, till skillnad från jobbet, där det är struktur, ordning och milstolpar som gäller, så behöver man slappna av med det som är roligt på fritiden... och, när man tycker mycket är roligt så... Men, att releasa är otvivelaktigt oxå roligt... så, hav hopp...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-13, 23:46   #17
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Känns gott ha ditt stöd Mats.. du har ju en del i att min lilla modell börjar likna något. Men ditt egna lok verkar ju riktigt lovande det med ju!!
Viktigast är ändå inte att det man bygger blir klart, viktigast är man har kul under tiden. Men det är ju alltid en bonus om det blir klart.
Trist om man inte förstått det
Gammal 2005-09-14, 01:43   #18
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Unhappy Jag ber om ursäkt

Hej

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg, de va rätt klumpigt, de va inte så illa menat, ja va nog lite "trött"

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 20:22   #19
tufftuff
Medlem

Reg.datum: Jul 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej

Jag ber om ursäkt för mitt inlägg, de va rätt klumpigt, de va inte så illa menat, ja va nog lite "trött"

Ursäkten godtagen
Gammal 2005-10-24, 02:33   #20
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Det är dax nu at börja texturera loket, det är inte så att någon råkar sitta o trycka på bra bilder på ett Du-lok? Raka o fina, gärna uppifrån oxå...

Strömavtagaren har jag inte riktigt bestämt mig för om det ska vara den här typen, eller om man ska välja den med enkel isolator i varje hörn... Jag har inte riktigt pejl på när den här byttes ut till den senare, nån som vet? Och, varför byttes den ut, standardisering?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Du_p39.jpg (55.1 KB, 521 visningar)

Senast redigerad av Mazz den 2005-10-24 klockan 02:34. Anledning: glömde minska storleken på bilden....
Gammal 2005-10-24, 15:12   #21
Arre
Tidigare Arvid Nilsson

Reg.datum: Jan 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Kanske verkar konstig men modellen ser helt verklig ut!(fösta gången jag kollade i tråden trodde jag detta handlade om riktig järnväg)
Underbart!
Gammal 2005-10-24, 16:29   #22
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Håller med, det är en GRYMT snygg modell! Kanske blir favoriten bland brunlok (förutom Ma och D).

/Jonatan

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 17:42   #23
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av arvid_nilsson
Kanske verkar konstig men modellen ser helt verklig ut!(fösta gången jag kollade i tråden trodde jag detta handlade om riktig järnväg)
Underbart!
Det är väl det som är meningen?
Väldigt snyggt!
Gammal 2005-10-26, 11:52   #24
343kakaII
Medlem

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till 343kakaII
Standard

Och detta är till MSTS? Isåfall längtar jag mer efter det färdiga resultatet.

Hälsningar från Johannez H
343kakaII besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-10-26, 11:55   #25
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack för de snälla kommentarerna!

Ja, loket är avsett för MSTS.

Senast redigerad av Mazz den 2005-10-26 klockan 12:21.
Gammal 2005-10-26, 14:50   #26
Pierre
Hedersmedlem

Standard

Har inte kunnat kommentera bilden, då jag haft problem att få upp hakan och sluta dreggla...

Loket ser helt fantastiskt bra ut! Nu börjar vi prata verkliga modeller, men det gör mig samtidigt väldigt undrande... Har du testat det? Funkar det bra i MSTS?
Gammal 2005-10-26, 15:20   #27
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Nej Pierre, det är inte testat i MSTS än... Bilderna är bara renderade bilder, så finish etc blir ju MSTS-standard sen. Texturer ska dock vara foto-baserade helt o hållet.

Polygon-mässigt är det inget monster, har så som bilden visat just passerat 10000 poly, då ska koppel, några handtag, hyttdetaljer, strömavtagarna färdig-modelleras, samt takdetaljer till. Strömavtagarna väljer jag nog den lite nyare typen, de flesta bilder från förr eller ännu längre sen har den typen som har en isolator i varje ben. Gynnsamt då att den kostar mindre polygoner. En jämförelse med de svenska lok som vi idag har, så ligger detta med mer polygoner än dessa, typiskt för de mer väldetaljerade är mellan 8000 och 12000. Dock är endast Kustpilen, vad jag hittat, LOD-ad. Det här loket avser jag at göra åtminstonde 3 LOD-nivåer.

Plogbillarna är jag inte heller nöjd med, dom ska göras om.
Så, jag är inte orolig för att loket ska fungera bra i MSTS, men på ner-sidan som ni vet, har jag ju lite fler projekt på gång. GDSJ är den som absolut ska ut först, sen är det några personvagnar, som kommit längre än D-loket, som ska ut först.

Senast redigerad av Mazz den 2005-10-28 klockan 16:53.
Gammal 2005-10-28, 20:57   #28
claesneb
Medlem

Wink En av de bäste 3d modeller av El-lok hittils?

Fantastisk Mazz. Det mest värklighetstrogne jeg har sett hittils när det gjelder proporsjoner. Det ser helt ekte ut.

Jeg skulle ønske du gikk for typen av strömavtagare der övre halvdel lutar innåt. For meg er det selve symbolen på svenske el-lok slik jeg kommer ihåg dom när dom gikk forbi her i Halden på sent 50-tal og tidlig 60-tal.
Gammal 2005-10-28, 21:14   #29
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack Claes! Ja, det är den bygeln jag också känner är den mest attraktiva, så den ska det bli.

Gammal 2005-12-09, 01:11   #30
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Jag var för nån vecka sen och fotade D-lok, dock under mediokra väderleksförhållanden, snöblandat duggregn... hu.. Så, bilderna blev väl kanske inte världsbäst, men det ordnar sig säkert... Kunde inte hålla mig, utan va tvungen att se hur det blev. Det är ju dessutom mina första textureringsövningar på fordon, så lite stapplande är det... Men, man kan börja ana konturerna av ett D-lok nu ändå, tror jag...

Färgerna blev som ni ser lite varierande, lite knäppa ljusförhållanden var det... Ingen av dom kanske är fel, men man får väl bestämma sig... Det blir samma bruna färg över hela loket, jag lovar...

Hade tänkt nu att i första hand texturera up loket, så man kan få ut det på spåret sen innan jag fortsätter modellerandet.

Som vanligt, höll jag på o säga, så är det lite "torka" vad gäller tak-bilder... Raka uppifrån, lixom lite knepigt at få med sig sån hög stege... hmm...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dutex4.jpg (48.3 KB, 351 visningar)
Filtyp: jpg Du-23.jpg (44.7 KB, 274 visningar)

Senast redigerad av Mazz den 2006-02-08 klockan 23:18.
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:21.