![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#16 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Ritningar av bra kvalitet skadar ju inte heller, på Rc hittade jag enbart en översiktsritning i en gammal AOH.
Men som Bosse sa : nu vet vi var det finns. :-) Och sen blev det spana bilder så mycket det gick. Robban |
![]() |
![]() |
#17 |
Junior Member
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Jo, ritningar brukar gå att få tag i på de flesta saker som rullat på svenska spår. Men långt ifrån allt.
I grannforumet Postvagnen är det ofta folk frågar om ritningar, men utan att ange vad de ska vara till. Det brukar nog sällan leda till resultat. Rent allmänt är det ju så att att fordon tillverkade efter ca 1950 ofta saknar kompletta översiktsritningar. Dessa fordon är ofta byggda kring mängder av detaljritningar. Men jag har en rimligt komplett ritningssamling på NKlJs Hg-lok som är byggda i slutet av 1940-talet. Det är drygt 15 A4-pärmar med detaljritningar. Men ingen vettig översiktsritning. Få moderna fordon har bra komplett detaljerade översiktritningar, på det sättet vi är van från äldre ånglok exempelvis. Om man tar Rc som exempel så misstänker jag att man borde komma långt med korgritning (svetssammanställningen för den), kanske någon av underredesritningarna, boggiritning, eventuellt plogar. Knepiga är att diesellok brukar vara svårare att få tag i ritningar på än ellok, inte vet jag varför... Äldre ritningar är ju ofta stora format på, och svåra att eposta... Men vill man lägga ned all tid det tar att göra en bra 3D-modell så kanske det är värd besväret att få fram bra underlag. Detta var lite funderingar om ritningar, nu måste jag fortsätta jobba med innanmätet i motorvagnarna en stund så inte arbetsgivaren stryper mig. [^] |
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
TGOJ EL16 | Erik Götborg | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 6 | 2004-07-10 12:45 |
TGOJ T66 714 | gregand | Trainz - Allmänt om Trainz | 5 | 2004-02-03 10:30 |
TGOJ EL16 | sjonas | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 5 | 2003-09-06 19:08 |
TGOJ EL 16 i Linköpong | Pson | Off-topic | 2 | 2003-09-01 20:41 |
TGOJ Ma | dalchr01 | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 6 | 2003-01-27 20:03 |