![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
![]() |
#1 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
![]()
Ja, det var en lång titel på ett lok som snart finns på en webbsida nära dig. Tyvärr med felvända strömavtagare, dubbla topplyktor och norrlandsplog, men i alla fall en snygg färgsättning på ett Rc-lok.[
![]() / Dalle ![]() ![]() |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Mycket snyggt!!!!
Roligt att se att du är igång med dina läckra ommålningar igen. Man har saknat dom! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Mästaren är på G igen! Härligt! Snyggt, som alltid. [8D]
Med vänliga hälsningar Pson ![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Moderator
Reg.datum: Dec 2002
|
![]()
Snyggt!
![]() Kul att se dina ommålningar igen...[ ![]() Olaf Lindström, Olis Skapare av Björkeby rutten och ledare för OL-Design... |
![]() |
![]() |
#5 |
Medlem
|
![]()
Tack för lovorden, hoppas att jag får anledning att återkomma med en blågrön EL16 också...
/ Dalle |
![]() |
![]() |
#6 |
Medlem
|
![]()
Bra gjort, snyggt!!
Men det vette katten om TGOJ ska måla sina två EL16 till Blågröna... Har hört att de ska vara röda... Det där blir roligt att köra containertåg med sen....! MVH Dson i Sandviken. ![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Medlem
|
![]()
TGOJ målar de lok man hyrt, på 5 år, i denna gröna färg.
TKAB målar sina två lok röda för användning på mittlinjen som jag tror är Sundsvall - Östersund. /Pursche ![]() Lokförare |
![]() |
![]() |
#8 |
Hedersmedlem
|
![]()
Hej Pursche!
Du har rätt, mittlinjen är Sundsvall - Östersund. Såg EL16 dra dom snygga klarröda vagnarna, för nån dag sen (hade tyvärr inte kameran med!). Den passande röda RC-loket har man inte sett på länge.... Brukar vara dom andra RC-loken nu bara (med TKAB dekaler)....tråkigt! ![]() http://pirpen.cjb.net/ |
![]() |
![]() |
#9 |
Junior Member
|
![]()
Ser nästan ut som loket i Eskilstuna. :-)
Generell Rc-fråga: Varför är det fel form på korgen på alla Rc-lok man ser i simulatorerna? Sidorna och fronten är inte helt raka utan övre halvan luta innåt med någon grad. Jag tycker simulatormodellerna av Rc generellt ser otroligt fula ut när korgformen är fel. Detta förstärks ju också av vidvinkeleffekten på många av skärmvisningarna. |
![]() |
![]() |
#10 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]() Citat:
Varför de modellerna som finnns har raka fronter vet jag inte, det får herrarna som har skapat modellerna svara på, men en tanke är att de helt enkelt inte har upptäckt det. Bra ritningar är det tyvärr inte alla som har och på foton kan det vara väldigt svårt att se. Det skulle också kunna vara för att förenkla vid byggandet. Men att säga att dom är fruktansvärt fula tycker jag nog är att ta i, då finns det många modeller i simulatorvärlden som är betydligt fulare. /Bosse |
|
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem
|
![]()
Det verkar som om TGOJ börjar få gott om dragkraft nu...
/ Dalle ![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Hedersmedlem
|
![]() Citat:
Rc är fö. bara ett resultat av 5 dagars surande över convert3ds programet (det sabbar alla runda former om man gör "fel"). Mycket annat som saknas på det åxå, men det har jag inte brytt mig om då Rc inte är ett lok i min smak. Robban |
|
![]() |
![]() |
#13 |
Junior Member
|
![]()
Aha, det förklarar saken.
Ovan klagades över svårigheten med ritningar. Det är ju en halvsanning. Det är oftast inte så svårt att finna konstruktionsritningar på olika fordon, om man varit med i "muppbranschen" några år. Jag plockade fram ritningar på Reginan för de som byggt upp den i Trainz, och det är helt klart inga problem att göra en fullt realistisk modell av ett fordon med bra underlag och en person som kan använda ett 3D-program. Det borde vara fullt möjligt att göra en mycket korrekt Rc för den som har den rätta smaken. Ritningar finns nog hur många som helst, jag tror varenda detalj finns på mikrokort här på jobbet. Just Rc är så vanligt både i förebild och simulatorvärlden så det gjorde väl att jag varit förvånad över hur det ser ut på datamodellen. Men som det sades i senaste inlägget, smaken måste ju vara rätt också. ![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hedersmedlem
Reg.datum: Sep 2001
|
![]()
Rc är väl egentligen inte heller mitt favoritlok.... Men, för min egen del, då Robbans lok dök upp här i februari, så placerade den sig bland de främsta fordonen jag tar till när jag kollar banan... och, där ligger den fortfarande...
Sen går det alltid att förbättra saker o ting, kravnivåerna förändras med tiden osv... det är ju alltid en balans mellan tillgängliga underlag, tillgängliga fullskaleobjekt, begränsningar i design-miljön, begränsningar i simulatorn, fps-aspekter osv... Så, trots att Rc inte är mitt favoritlok i fullskala, så är det absolut en av mina favoritlok i simulatorn... Trots rak korg... ![]() ![]() LLJ forum: http://forum.wendel.nu/viewforum.php?f=14 |
![]() |
![]() |
#15 | |
Medlem
Reg.datum: Aug 2002
|
![]() Citat:
Det tar tid att göra en bra 3D-modell, mycket tid. Jag har gjort ett par modeller av olika slag, jag är långt ifrån expert på 3D-program och jag skulle inte klassa någon av modellerna som mer än hyfsad. Visst kan man göra bra modeller, även av Rc-lok, men frågan är ju hur mycket tid man är beredd att lägga på det också. Då och då har det frågats om ritningar över saker och ting här på forumet. Nu vet vi var det finns, tack för det! /Bosse |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
TGOJ EL16 | Erik Götborg | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 6 | 2004-07-10 12:45 |
TGOJ T66 714 | gregand | Trainz - Allmänt om Trainz | 5 | 2004-02-03 10:30 |
TGOJ EL16 | sjonas | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 5 | 2003-09-06 19:08 |
TGOJ EL 16 i Linköpong | Pson | Off-topic | 2 | 2003-09-01 20:41 |
TGOJ Ma | dalchr01 | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 6 | 2003-01-27 20:03 |