Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-09, 01:26   #31
Basse
Medlem

Reg.datum: Jun 2004
Standard

"Finner inga ord"... Fy saten vad snyggt. Även om det inte är klart på ett tag så ser det grymt snyggt ut. Mazz du är bra på allt:P Hur du bär dig åt vette faen men bra blir det!
Gammal 2005-12-09, 02:55   #32
Hawk
Veteran

Reg.datum: Aug 2001
Thumbs up

.

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 08:30   #33
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Ja det tar sig...

Lite kritik.
Texturen mitt på loket är ju helt okej men jag förstår att bättre textur rakt framifrån är att önska för där tycker jag inte texturen faller lika väl på plats. Känslan blir liksom inte helt rätt. Jag både tror och hoppas att du kommer byta ut fönstertexturerna för nu är det väl bara en test kan jag tro?

Svårt att fota ett lok i verkligheten. Helst skulle man ju vilja fota det när det står på en vändskiva så att ljuset faller på samma sätt på alla 4 sidorna annars är det risk att det blir variationer i texturen som drar ner helhets intrycket.

Jag ser fram emot nästa uppdatering!
Gammal 2005-12-09, 11:10   #34
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Tackar!

Och tack för kritiken, det uppskattas! Det stämmer med front-vyn, loket i Sala som jag fotade för dessa texturer behagade stå jättebra från sidan, men med vagnar på var sida av loket, så front-vyn blev ståendes på en lastad O-vagn 3m fron fronten. (med tillstånd och ingen elledning... ) Som textur oanvändbar, både vinkelmässigt och färgmässigt, så det blev en frontvy på bild som jag hittade på nätet... Ja, det optimala vore att knuffa ut sitt objekt på vändskivan och sen istället för at själv springa runt låta vändskivan snurra loket istället...

Så, frontvyn är inte klar alls. En till sak som jag tycker stör, men hör oxå till det preliminära... Ledstänger som är modellerade ska bort från texturen, det blir dubbelt annars.

Fönstran är mycke kvar på att göra, dom oxå, det stämmer...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 18:29   #35
tjalle
Medlem

Reg.datum: May 2003
Skicka ett meddelande via ICQ till tjalle Skicka ett meddelande via MSN till tjalle
Thumbs up

Loket börjar bli mycket vackert, Mazz

Att få till texturer så allt blir rätt är knepigt (jag vet!). Är man duktig med bra bildbehandlings-program så kan man ju "trolla" lite, få till rätt ljus, färgnyans mm samt "klona" bort detaljer som inte ska höra med.

Hoppas du kämpar vidare...
Gammal 2005-12-09, 18:51   #36
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Jag var för nån vecka sen och fotade D-lok, dock under mediokra väderleksförhållanden, snöblandat duggregn... hu.. Så, bilderna blev väl kanske inte världsbäst, men det ordnar sig säkert... Kunde inte hålla mig, utan va tvungen att se hur det blev. Det är ju dessutom mina första textureringsövningar på fordon, så lite stapplande är det... Men, man kan börja ana konturerna av ett D-lok nu ändå, tror jag...

Färgerna blev som ni ser lite varierande, lite knäppa ljusförhållanden var det... Ingen av dom kanske är fel, men man får väl bestämma sig... Det blir samma bruna färg över hela loket, jag lovar...

Hade tänkt nu att i första hand texturera up loket, så man kan få ut det på spåret sen innan jag fortsätter modellerandet.

Som vanligt, höll jag på o säga, så är det lite "torka" vad gäller tak-bilder... Raka uppifrån, lixom lite knepigt at få med sig sån hög stege... hmm...
Ser otroligt fint ut, taket kan jag tyvär inte bistå med(vad ska man ställa stegen mot, kontaktledninge kanske? )...
LYCKÖNSKNINGAR för att detta lok ska kunna rattas runt på GDSJ o KMJ!
Gammal 2006-10-03, 22:08   #37
LasseJ
Medlem

Reg.datum: Mar 2005
Standard

Hur går det för -dig med D-maskinen? Har den liksom sina systrar hamnat i Vislanda?? Synd i så fall, detta vackra bygge riktigt längtar efter att få sträcka ut på NMJ

Hälsar

Lasse J
LasseJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 22:33   #38
Mazz
Hedersmedlem

Standard

O nej, Vislanda är inget som hägrar för den här maskinen... Även jag längtar så jag nästan spricker efter att få sätta verktygen på detta lok...

Men, det är ju tyvärr tusen andra saker som man lovat bort sig på, så det man egentligen helst skulle vilja jobba med får vänta...

Har bara lite lite jobbat me loket sen sist, men jag behöver sätta mig ordentligt med loket för att få ut henne på spåren. Under tiden har jag dock skaffat mig mycket bättre foton för textureringen på vår kära förebild, så inget dåligt som inte har nått bra me sig, iallafall..

Gammal 2006-10-03, 23:00   #39
LasseJ
Medlem

Standard

Jag vet min vän, tiden är alltid emot oss.... ville bara väcka liv i lite gamla känslor för en hatad och älskad vän.... den gamla Du maskinen. Den som gjorde lokförare av pojkar, innan datorerna förlät oss våra misstag. Att bli hängandes med 2 multade Du2 innan Mölndals Övre mitt i natten var ingen kul upplevelse, men å andra sidan, med ett spett och en slägga fixade man de flesta felen...

Därför med en tår i ögat väntar jag med spänning... (högspänning...)

Hälsar

LasseJ
Gammal 2006-10-03, 23:01   #40
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Fint brunlok. Väntar med stort tålamod, man behöver ju inte sitta o sukta för allt i världen.

/Jonatan

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-03, 23:04   #41
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av LasseJ
Jag vet min vän, tiden är alltid emot oss.... ville bara väcka liv i lite gamla känslor för en hatad och älskad vän.... den gamla Du maskinen. Den som gjorde lokförare av pojkar, innan datorerna förlät oss våra misstag. Att bli hängandes med 2 multade Du2 innan Mölndals Övre mitt i natten var ingen kul upplevelse, men å andra sidan, med ett spett och en slägga fixade man de flesta felen...

Därför med en tår i ögat väntar jag med spänning... (högspänning...)

Hälsar

LasseJ
Hihi, helt underbar motivering... Jag får dra ner på jobbet tror jag, så jag får fart på henne... Loket kommer garanterat, det här projektet ligger väldigt varmt om hjärtat här med.

Gammal 2006-10-03, 23:04   #42
LasseJ
Medlem

Standard

Jonatan,

din underbsara B maskin visar attt Du har rätt!!!

Tack!!!

Lasse
Gammal 2006-10-04, 10:45   #43
Jonatan
Medlem

Reg.datum: Feb 2003
Standard

Tack. Kul att nån gillar det.

/Jonatan

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 10:56   #44
melin1971(avregistrerad)
Medlem

Reg.datum: Dec 2005
Skicka ett meddelande via MSN till melin1971(avregistrerad)
Standard

mycket fin modell. man kanske ska installera MSTS bara för att testa de här när du släpper det
melin1971(avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-04, 11:06   #45
Fredrik
Admin & STW-member

Standard

Själv ser jag fram emot att köra detta härliga lok i KRS

Där tror jag det kommer göra sig mycket bättre och detaljerna kan göras än bättre.

Till KRS väntar vi ju oss alla en komplett hytt också
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:53.