|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
Registrera | Members Area | FAQ | Medlemslista | Community-ware/Modell-shop | Sök | Dagens inlägg | Markera forum som lästa |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-01-29, 04:28 | #1 |
Member
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
|
Spårvägen i Göteborg: signalering
Jag har en generell fråga vad gäller realism kontra funktion när man bygger t ex spårväg.
För att systemet ska kunna fungera med AI-förare och blocksträckor måste jag sätta ut en hel del signaler som egentligen inte finns i verkligheten. Hur upplevs detta om man "simulerar"? Kan man kanske sätta ut osynliga signaler som bara AI-förarna kommer att respektera? Många signaler i spårvägsnätet är ju klarsignaler när spårvagn korsar trafikerad väg. Detta finns ju inget stöd för i TRS, så då får signalen ange blocksträckan framför, men då måste ju fler signaler finnas längs vägen för att vagnar framför (men ändå väldigt långt borta) inte ska stoppa upp trafiken. Antar jag? Förstår ni? /rojo |
|
2004-02-22, 17:38 | #2 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
|
Hur kunde jag missa det här inlägget så länge??
Det är ju ingen tvekan om att en "osynlig signal" skulle behövas. En annan funktion som skulle sitta bra är ju att AI (betyder det Animerade Idioter )? ) förarna kunde få en tidtabell/turlista att följa. Tåglängd skulle vara med så att man kan ge en order om att stanna vid (stoppmärke - tåglängd för föregående tåg - 1 meter). För signaler i Götet på egen banvall finns ju det mesta i trafiksäkerhetsinstruktionen som kanske någon vänlig själ på Ringlinjen kan kopiera åt dig i intressanta delar. Sen kan vi börja göra en önskelista med "blikers" kopplade till växelomläggning. Tågstavshantering vid enkelspårsdrift. Om sedan nåra av våra duktiga 3:d byggare får lite ritningar och en massa bilder så kanske det blir lika kul att köra "Tramz" på vintern som det är att köra Museispårvagn på sommaren. Kenny |
2004-02-23, 16:16 | #3 | ||
Member
Reg.datum: Aug 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 43
|
Citat:
AI betyder precis det du säger, det har jag kommit fram till i impiriska studier. Dessa osynliga signaler antar jag är inget som finns i TRS2004? Tidtabell vore ju också något, som i MSTS. Just nu får man ju använda "Waitfor" och leka lite. Citat:
Sannerligen finns mycket att lägga till önskelistorna, och framför allt att GÖRA. /rojo |
||
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Byggnader runt Göteborg C | Hengelo | 3D-design - Trainz | 27 | 2005-09-03 16:52 |
Spårvägen i Göteborg | rojo75 | Landskapsdesign - Trainz | 46 | 2005-09-03 16:12 |
Göteborg! | Angelsmind | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 1 | 2004-02-09 02:56 |
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? | Trigger | Off-topic | 5 | 2003-06-09 20:08 |