Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-01-29, 04:28   #1
rojo75
Member

Reg.datum: Aug 2003
Standard Spårvägen i Göteborg: signalering

Jag har en generell fråga vad gäller realism kontra funktion när man bygger t ex spårväg.

För att systemet ska kunna fungera med AI-förare och blocksträckor måste jag sätta ut en hel del signaler som egentligen inte finns i verkligheten. Hur upplevs detta om man "simulerar"? Kan man kanske sätta ut osynliga signaler som bara AI-förarna kommer att respektera?

Många signaler i spårvägsnätet är ju klarsignaler när spårvagn korsar trafikerad väg. Detta finns ju inget stöd för i TRS, så då får signalen ange blocksträckan framför, men då måste ju fler signaler finnas längs vägen för att vagnar framför (men ändå väldigt långt borta) inte ska stoppa upp trafiken. Antar jag? Förstår ni?

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-02-22, 17:38   #2
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Hur kunde jag missa det här inlägget så länge??
Det är ju ingen tvekan om att en "osynlig signal" skulle behövas.
En annan funktion som skulle sitta bra är ju att AI (betyder det Animerade Idioter )? ) förarna kunde få en tidtabell/turlista att följa. Tåglängd skulle vara med så att man kan ge en order om att stanna vid (stoppmärke - tåglängd för föregående tåg - 1 meter).
För signaler i Götet på egen banvall finns ju det mesta i trafiksäkerhetsinstruktionen som kanske någon vänlig själ på Ringlinjen kan kopiera åt dig i intressanta delar.
Sen kan vi börja göra en önskelista med "blikers" kopplade till växelomläggning. Tågstavshantering vid enkelspårsdrift.
Om sedan nåra av våra duktiga 3:d byggare får lite ritningar och en massa bilder så kanske det blir lika kul att köra "Tramz" på vintern som det är att köra Museispårvagn på sommaren.

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-23, 16:16   #3
rojo75
Member

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
quote:Hur kunde jag missa det här inlägget så länge??
Det är ju ingen tvekan om att en "osynlig signal" skulle behövas.
En annan funktion som skulle sitta bra är ju att AI (betyder det Animerade Idioter )? ) förarna kunde få en tidtabell/turlista att följa.
Ja du Kenny, jag kan komma på några förklaringar... fast du kanske inte vill höra dem.

AI betyder precis det du säger, det har jag kommit fram till i impiriska studier.
Dessa osynliga signaler antar jag är inget som finns i TRS2004?
Tidtabell vore ju också något, som i MSTS. Just nu får man ju använda "Waitfor" och leka lite.

Citat:
quote:För signaler i Götet på egen banvall finns ju det mesta i trafiksäkerhetsinstruktionen som kanske någon vänlig själ på Ringlinjen kan kopiera åt dig i intressanta delar.
Det är nog mycket möjligt att jag tittat i den redan. Där kommer ju även de nya växelomläggnings-signalerna in, som du säger. Eller, nya och nya... allt är relativt.

Sannerligen finns mycket att lägga till önskelistorna, och framför allt att GÖRA.

/rojo
rojo75 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Byggnader runt Göteborg C Hengelo 3D-design - Trainz 27 2005-09-03 16:52
Spårvägen i Göteborg rojo75 Landskapsdesign - Trainz 46 2005-09-03 16:12
Göteborg! Angelsmind Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2004-02-09 02:56
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? Trigger Off-topic 5 2003-06-09 20:08

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:36.