|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2004-01-02, 06:30 | #1 |
Member
Reg.datum: Aug 2003
|
Spårvägen i Göteborg
Finns det någon som känner någon eller som själv kanske håller på att bygga hela eller delar av spårvagnsnätet i Göteborg? Jag har själv funderat på det ett tag. Har sökt på nätet men inte funnit något som tyder på att någon bygger.
Själv är jag nybörjare vad gäller Trainz, och lär mig medan jag bygger. Delarna är ett hopkok av svenska och utländska, jag har själv ingen 3D-talang (än) så det finns inget egenbyggt. Grundstommen är utmätt med Lantmäteriets foto-från-ovan-bilder. Det är inte exakt, men nära på. I första etappen tänkte jag bygga Vagnhallen Majorna -- Marklandsgatan. Det finns i alla fall spår att köra på som det är nu, men detaljrikedomen runt omkring varierar. Visar lite bilder som kanske säger något. Vagnen på bilden är någon holländsk historia jag hittade. Har inte hittat någon göteborgs-vagn och misstänker att någon sådan inte finns heller. /Rolf Vagnhallen Majorna, vid infarten till vagnhallen. Kameran mot Ostindiegatan. Själva vagnhallen, något minneskonstruerad ännu. Ostindiegatan, kameran mot vagnhallen. |
|
2004-01-02, 09:54 | #2 |
Medlem
Reg.datum: Aug 2001
|
Verkligen snyggt! Ska bli spännande att se hur det här utvecklas. Nu kan jag ju låtsas att jag kör mig själv till jobbet på morgonen! (jaja, jag brukar iofs hoppa på vid Jaegerdorffsplatsen, men det händer att jag går på vid vagnhallen ibland )
Vad jag vet finns det ingen som bygger på spårvagnsnätet i Gbg till Trainz. Det påbörjades ett projekt till MSTS, men det lades ner. Kolla iaf gärna den tråden, det finns en del inspirerande bilder och nyttiga spårplaner där. Kolla här! Jag antar att du är Göteborgare och lätt kan ge dig ut och se sträckningar, miljöer och annat, men hojta bara till om du vill ha fotohjälp. // Daniel |
2004-01-02, 11:01 | #3 |
Senior Member
|
Vad heter vagnen rojo75? Var kan man ladda ner den? Den såg klart intressant ut! []
Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com |
2004-01-02, 14:17 | #4 |
Medlem
Reg.datum: Jul 2002
|
Verkligen bra. SNYGGT
/Blappe |
2004-01-03, 05:42 | #5 | |
Member
|
Citat:
/rojo |
|
2004-01-03, 05:51 | #6 | |
Member
|
Citat:
Jo, jag är göteborgare och har levt med spårvägen hela mitt liv, så det är inga större problem. Men det är ett stort projekt för en person, därför har jag tänkt att bygga delarna i etapper till att börja med. Lantmäteriets bilder hjälper också till vad gäller kringliggande miljöer (även om bilderna är några år gamla, chalmerstunneln, bron från Linnéplatsen och spåren på Skånegatan finns t ex inte med). Det enda luriga kan vara stigningar och fall, alltså höjdskillnaderna. Men det finns i bakhuvudet också... Intressant om någon som är mer bevandrad i 3D-skapande kan tänkas göra vagnar och/eller hållplats-specifika saker och hus som mer liknar dem som faktiskt finns. Jag återkommer med uppdaterad info. /rojo |
|
2004-01-03, 11:08 | #7 | ||
Senior Member
|
Citat:
Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com |
||
2004-01-03, 12:05 | #8 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
Hej,
Kommer inte så oft i den här delen av forum, men såg dina bilder. Ser ut jättebrå! Det var helt roligt att ser vagnen från Utrecht. Jag bor faktiskt ett 100-tals meter från dessa light rail! Det var en holländsk byggare som var även på gång att bygga rutten i Utrecht, men hans hemsida verkar ha försvunnen... Tänkte att placera lite bilder här istället! [Ska leta först] Mvh Mark |
2004-01-03, 15:35 | #9 | |
Member
|
Citat:
/rojo |
|
2004-01-03, 16:06 | #10 |
Niträknare & STW-member
|
Som några av er vet så delar jag sällan ut beröm (det är ju så att jag är ökänd för att komma med kritik) Jag har bara tittat på dina bilder men dom får mig att minnas en helg 1990 då jag och några andra blivande förarinstruktörer gjorde gatorna osäkra i "götet". Kenny |
2004-01-05, 14:45 | #11 |
Medlem
Reg.datum: Sep 2002
|
Det tog lite längre, för jag fick inte att komma på sidan igen...
I gammel målning. Med ombyggnade cab och i nya målning. Bilden är tagit i mitt område. Bilder finns bl.a. på http://members.lycos.nl/michielfoto/...ges/ppage9.htm Mvh Mark |
2004-01-06, 03:37 | #12 | |
Member
|
Citat:
Jag gjorde en "repaint" (fast jag vet inte hur man gör dessa egentligen, jag bara ändrade i .bmp-filerna) till Göteborgs Spårvägars nya färger: För att lättare lämna mer fortlöpande information om mitt bygge har jag lagt upp en sida för det hela på nätet, där jag också lägger upp skärmdumpar: http://five.nocrew.org/trainz/ /rojo |
|
2004-01-06, 06:12 | #13 | |
Member
|
Citat:
Jag är nog själv inte så bra på att komma med beröm alla gånger, men vi är ju alla nästan olika. Är du fortfarande förarinstruktör?` /rojo |
|
2004-01-06, 14:25 | #14 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2003
|
Det verkar väldigt snyggt Rojo75!
Vad använder du för spår? Jag håller på och bygger Göteborg C, och järnvägsspåren i staden. Närliggande delar av spårvägsnätet kommer också med då... Man kanske kan merga kartorna för ett komplett Göteborg? (fast jag har inte alls kommit så långt ännu som du, eller lika snyggt heller) Mvh /Henrik |
2004-01-07, 10:26 | #15 | ||
Member
|
Citat:
Citat:
/rojo |
||
|
|
Liknande ämnen | ||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Byggnader runt Göteborg C | Hengelo | 3D-design - Trainz | 27 | 2005-09-03 16:52 |
Spårvägen i Göteborg: signalering | rojo75 | Landskapsdesign - Trainz | 2 | 2004-02-23 16:16 |
Göteborg! | Angelsmind | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 1 | 2004-02-09 02:56 |
Göteborg och stockholm | Orbiter fan | Landskapsdesign - MSTS / Open Rails | 25 | 2003-10-18 19:50 |
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? | Trigger | Off-topic | 5 | 2003-06-09 20:08 |