Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-24, 21:58   #1
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Olof, du skulle få ännu snyggare om du la in "roadfix"

finns som fil till KMJ 3.1. ( roadfix.zip )

ha de
Tack, hade jag totalt glömt bort...
Gammal 2006-08-25, 01:15   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Tack Olaf för trevligt referat...

**

Kollat med Json som är den herre som ordnade spår-textur-ändringen och det är ok att vi lägger upp dom, så ni kan använda dom oxå om ni vill.

Stretar vidare, spåren är på huvudbanan framme vid ruttens ände, Jarlsberg. Den stationen behöver jag ta mig en god funderare på innan den spårsätts... Hua, de va trångt me objekt i den tilen...

Triangeln vid stationen där bibanan ansluter är klar nu. Har en liten fråga där, för säkerhets skull, ifall nån skulle invända, kan det gå at justera lite. plant trodde jag att det nog skulle va, men nähäpp du, här va det inte plant... Alltid krångligare att lägga bangård när det inte är plant...
Nåväl, det jag funderar på, industriområdet är lite omstrukturerat jämfört med ur-JBJ... Följande är gjort:
  • Bibanan har egna spår och slipper industribane-fart förbi industriområdet. C på spårplanen.
  • Förbindelsepunkten för industriområdet är i första hand stationen, där linjetågen kan växlas ihop. I andra hand finns förbindelse mot Jarlsberg, för lokalgodståg dit från industriområdet B på spårplanen.
  • Ny liten bangård i mitten av industriområdet, för lokal växling där. D på kartan.
  • Personförande tåg mellan bibana och Jarlsberg går via stationen till höger, där man på eget perrongspår ändrar färdriktning.
Detta innebär dock att godståg från bibanan med riktning Jarlsberg går upp och vänder vid stationen. Man når nämligen inte "sväng-vänster"-spåret från bibanan, vid A på spårplanen. Nån som har invändningar?
Bifogade bilder

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 10:32   #3
smajlet
Medlem

Standard

Hej!
Jag tycker det låter som en bra kombination,så kör vidare.Men en fundering angående bibanan,kommer den fotvarande att vara elektrifierad eller blir det att köra diselfordon på sträckan.Vore skanse kul och ha båda?
smajlet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-26, 00:09   #4
Henrik L
Tidigare Metal_henke

Reg.datum: Feb 2006
Standard

Mycket fint Mazz Lycka till med slubygget av Rutten
Gammal 2006-08-28, 01:50   #5
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Tack för kommentarer!

Har uppdaterat progress-kartan nåra inlägg upp och nu är det på det visaet att det "bara" är en station kvara att spårlägga, Jarlsberg. Den tuffaste, visserligen, men nu är iallafall alla andra linjesträckningar och övriga stationer spårlagda.

Har fått tillbaka bra synpunkter från alfatestare, så efter Jarlsberg så blir det lite justeringar utmed rutten.

Den här helgen har ägnats åt bibanan. Lite justeringar är gjorda uppe vid triangeln, det kommer ni se tids nog... Bibanan va ju tidigare nästan spikrak förutom en sväng i mitten... Nu har jag lagt in lite lite kurva, för att få lite mer "karaktär" i banan... Slutstationen är helt ny vad gäller allt, så den har en helt annorlunda karaktär nu. Mycke industrier, som tidigare, måste ju finnas en anledning til att dra järnvägen dit... Och sen... ähh, det får ni se sen, förresten...

Några stämmningsbilder från helgens arbete:

1. Här börjar "i princip" bibanan, ett av benen i triangeln.
2. Triangeln innehåller ju några industrier. T21 passar bra o växla där...
3. Utmed bibanan finns en mötesstation. Här tågmöte med ett persontåg.
4. Även utmed bibanans sträckning finns ju industrier, även om inte så många har spåranslutning...
Bifogade bilder

Gammal 2006-08-28, 02:06   #6
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Bibanans slutstation har som sagt fått en lite annorlunda karaktär. Lite trevligare med sjö-utsikt tycker iallafall jag, orten ligger nu vid en sjö. Industrier finns det av på båda sidor sjön, så man har faktiskt byggt en bro för industrispåret över sjön för att nå viktiga industrier på andra sidan.

Stationen som ju är änd-station som tidigare innehåller nu både motorvagnsstall och vändskiva.

1. Infarten till stationen har några industrier, kända sedan tidigare. Sista biten går linjen i en backe ner mot sjön, så man får la begränsa sth där...

2. Längst bort ligger godsmagasinet vid eget stickspår. Hela stationen ligger c:a 3m ovansför vattenytan här.

3. På landsidan av stationen finns flertalet bostadshus, så passagerartrafiken är trots allt inte obetydlig härifrån heller, framförallt til Jarlsberg.

4. Industrispåret som med bro tar sig över til andra sidan... ehum, bron är visserligen inte på platys än... Nåja...

5. Väl över på andra sidan, ser man över sjön ifall det pågår några tåg-rörelser vid stationen...

Notera att miljön ska kompletteras med en hel del miljödetaljer såsom vegetation etc, här va det bara platt för ett tag sen...
Bifogade bilder

Gammal 2006-08-28, 12:33   #7
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Det är ju så snyggt Mats!
Jag gillar hur järnvägen rundar sjön och alla hyreshusen i bakgrunden.
Lycka till med det fortsatta arbetet.

mvh .... Mats

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:36.