Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-04, 16:08   #1
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Det ser mycket bra ut tycker jag. Spårplanen verkar genomtänkt av det jag kan se a bilden.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 16:09   #2
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
I aktiviteterna så är det problem med att kunna lägga om växlar.
Har någon kommit på hur man ska göra?
Hälsningar O.M.
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 16:31   #3
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
I aktiviteterna så är det problem med att kunna lägga om växlar.
Har någon kommit på hur man ska göra?
Hälsningar O.M.
När jag brukar växla tågsätt så gör jag det i explorer mode(dvs utforska rutten), angående växlar i aktiviteter så är dem redan lagda och låsta så att du inte kan ändra deras läge utan det sköter spelet automatiskt. För att undgå stoppsignaler så använd "Tab" tangenten.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 19:38   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Hej.
Sparkfot skriver om att växla tågsätt. När jag försöker så blir det problem med alla stoppsignaler, det är så lätt att glömma en...
I aktiviteterna så är det problem med att kunna lägga om växlar.
Har någon kommit på hur man ska göra?
Hälsningar O.M.
Den här rutten är byggd med manuella växlar uteslutande, helt enkelt för att de växeltyper som jag använder mig av inte finns i ScaleRail i automatiskt utförande. Det innebär på positiva sidan att du kan lägga om växlarna i aktiviteter likaväl. På negativa sidan, så går det inte att göra "passing path", men spåren är lagda för att ha olika upp respektive ner-spår. En eftergift relativt verkligheten, men det får vi leva med, men möten blöir smidigt att göra utmed enkelspåret.

Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver.

För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-11-08 klockan 19:39.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 07:08   #5
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 09:07   #6
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM
Svar både ja och nej.
MSTS har i grundutförandet två olika typer av växlar: automatiska och manuella (de med en liten spak vid sidan av spåret!).

Det är upp till ruttbyggaren att blanda men för att efterlikna verkligheten sdå gott det går, så används i stor utsträckning de manuella växlarna på stickspår och där mycket rangering förekommer. Nackdelen med de manuella växlarna, är att du måste lägga om den själv i aktiviteten med G-tangenten.

Signalsättningen i MSTS är dessutom en liten historia för sig, då principen "först till kvarn" gäller (liknande system i verkligheten fanns på Södra Lidingöbanan 1953-1985). Om då en rutt från början har en "dålig" signalsättning så blir det lätt att två tåg i MSTS möts upp "nos mot nos" på ömse sidor om en signal.
JBJ i sin första version var ett exempel på där det kunde inträffa på enkelspårssträckorna om man inte såg upp...

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 09:09.
  Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 09:53   #7
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Tack för upplysningar, jag ska titta efter växelspaken.
För att förenkla... man kan ju förstora upp spårplanen i AE för att sätta ut consists. Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar?
Vad gäller signalerna så får jag väl växla försiktigt så att jag inte kör ut förbi stoppsignalen. Den brukar ju stå ett stycke framför växeln. Man får bara passa noga och köra sakta.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 11:26   #8
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Mycket OT av JBJ2 (men då får någon moderator flytta de sista inläggen till en ny tråd om växelspaken isåfall)

Så här ser spaken ifråga ut, och anger att växeln manövreras manuellt (eller lokalt på fackspråk):
Och för er som undrar så är det ProTrain 5 bilden är hämtad ifrån (nu blir väl Pierre lyrisk, det är Ostalgi!)
Bifogade bilder
 

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 11:28.
  Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 13:30   #9
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Kan man där på något sätt se växeltypen? Skulle det gå att ändra i rutten till manuella växlar?
Hälsningar Olle M
Hej!

Det går inte att i AE se vad det är för växeltyp (tror jag!) men jag är ganska säker på det...

Ändra i rutten? Javisst går det, men då får man antingen:
1. Gå in i RE och ändra växlarna
2. Gå in i ruttens word-filer och ändra (Inget att rekommendera om man inte känner till exakt vad man gör)
3. Ev finns det en möjlighet att byta växlarna i Route Riter, men skulle kunna tro att detta blir ung samma sak som att ändra i word-filerna.

MEN alltid när man ändrar något i rutten som tillhör "järnvägen" så kan det ställa till med stora problem. Detta på grund av att signaler, bommar med mera är så jäkla känsligt för störningar. I princip så räcker det med att 1 (en) signal står fel så funkar inte rutten....

Detta är vad jag vet, kanske finns det något fel eller något att tillägga isåfall får ni andra gå in och rätta....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 13:33   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Den här rutten är byggd med manuella växlar uteslutande, helt enkelt för att de växeltyper som jag använder mig av inte finns i ScaleRail i automatiskt utförande. Det innebär på positiva sidan att du kan lägga om växlarna i aktiviteter likaväl. På negativa sidan, så går det inte att göra "passing path", men spåren är lagda för att ha olika upp respektive ner-spår. En eftergift relativt verkligheten, men det får vi leva med, men möten blöir smidigt att göra utmed enkelspåret.

Signaler kommer jag sätta, med tanke på sträckor där man vill kunna växla, så man har växlingsutrymme. Som Sparkfot påpekar, med TAB kan man komma förbi en röd signal OM det kan ske utan risk. Det är i första hand mellansignaler som tillåter en sådan manöver.

För övrigt återstår bara en motorvagnshalls spår att lägga, sedan är spåren klart.
Hej!

För att inte tråden skall bli allt för OT....Detta låter helt ok...Då finns det kanske en möjlighet att man får se banan "live" innan den andra simulatorn kommer ut....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009