Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-11-09, 09:07   #24
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av elektro
Är det så att man bestämmer vid ruttbyggnationen om växlarna skall vara möjliga att lägga om som man vill i aktiviteten?
Hur är det med signalerna då? När man har passerat en signal bakifrån är den ju röd, och om man sedan försöker att backa så blir det inte tillåtet att passera den.
Då känns det som signalerna mest är ivägen....
OM
Svar både ja och nej.
MSTS har i grundutförandet två olika typer av växlar: automatiska och manuella (de med en liten spak vid sidan av spåret!).

Det är upp till ruttbyggaren att blanda men för att efterlikna verkligheten sdå gott det går, så används i stor utsträckning de manuella växlarna på stickspår och där mycket rangering förekommer. Nackdelen med de manuella växlarna, är att du måste lägga om den själv i aktiviteten med G-tangenten.

Signalsättningen i MSTS är dessutom en liten historia för sig, då principen "först till kvarn" gäller (liknande system i verkligheten fanns på Södra Lidingöbanan 1953-1985). Om då en rutt från början har en "dålig" signalsättning så blir det lätt att två tåg i MSTS möts upp "nos mot nos" på ömse sidor om en signal.
JBJ i sin första version var ett exempel på där det kunde inträffa på enkelspårssträckorna om man inte såg upp...

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-11-09 klockan 09:09.
  Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009