Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-12-19, 20:21   #1
mattias_train
Medlem

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till mattias_train
Standard Hur sätter jag in tåg efter kl 23:59?

Jag har fått ett problem.Jag har byggt en aktivitet där jag ska köra på Tottes rutt, mellan Oslo och Sarpsborg.
Sen nu när jag ska lägga och ladda alla mötande tåg som ska gå mellan kl 22-03. Men går det att lägga in tåg efter kl 23:59 och så att det ska börja köra kl 00:14? Om jag skriver in ett nytt tåg t.ex. har avgång kl 00:25 så kommer ju tåget tidigare på dagen. Och det vill jag ju inte ha det. Utan jag vill att alla mötande tåg skall gå mellan kl 22-03. Men går det att fixa så att jag kan få det?

Hoppas att ni förstår av jag menar.
Gammal 2006-12-19, 20:30   #2
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Men, om då har tågen går t.ex 0:25, så spelar det väl egentligen ingen roll om dom går typ 23 timmar innan din aktivitet startar, dom har ju iallafal för länge sen dött ut. Eller tänker jag fel då?

Sen startar ju de som du verkligen vill ha, efter 24-slaget... Så skulle jag iallafall vilja att det fungerar, men erkänner att jag nog inte testat aktivitet över tolv-slaget, men utgår ifrån att en service alltid startar när rätt klockslag infinner sig oavsett om det virtuellt har skickats tidigare tåg ett dygn tidigare...

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-12-19, 20:47   #3
mattias_train
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Men, om då har tågen går t.ex 0:25, så spelar det väl egentligen ingen roll om dom går typ 23 timmar innan din aktivitet startar, dom har ju iallafal för länge sen dött ut. Eller tänker jag fel då?

Sen startar ju de som du verkligen vill ha, efter 24-slaget... Så skulle jag iallafall vilja att det fungerar, men erkänner att jag nog inte testat aktivitet över tolv-slaget, men utgår ifrån att en service alltid startar när rätt klockslag infinner sig oavsett om det virtuellt har skickats tidigare tåg ett dygn tidigare...
Japp, jag vill ju helst att alla mötande tåg ska gå mellan kl 22-03. Men jag ska prova imorgon och se om det går. Hade varit bra om de fungerar. Men det finns ju en risk att tågen går 23 timmar för tidigt.

Är det någon annan som har provat att lägga tågmöten mellan ett dagsskifte?
Gammal 2006-12-20, 13:58   #4
Byggare Bob
Guest

Standard

Ja, och det fungerar dåligt, eftersom MSTS inte är något vidare bra på att hantera dygnskiften.

Om ditt tåg startar 22.00 och du lägger in ett mötande AI-tåg kl 01.00 så tolkar MSTS det tyvärr som om det gick 19 timmar tidigare samma dygn. Och när du byter dygn så gör INTE AI-tågen det, tyvärr.

(Detta bekräftas dessutom av att du i aktivitetens slut får en ganska rolig sammanställning av eventuella förseningar efter dygnsskiftet, du är tex "-22.13.47" minuter för tidig till en station!)

En tråkig bugg i MSTS som vi inte kan göra någonting åt.

Senast redigerad av Byggare Bob den 2006-12-20 klockan 13:59.
  Svara med citat
Gammal 2006-12-20, 20:11   #5
mattias_train
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Ja, och det fungerar dåligt, eftersom MSTS inte är något vidare bra på att hantera dygnskiften.

Om ditt tåg startar 22.00 och du lägger in ett mötande AI-tåg kl 01.00 så tolkar MSTS det tyvärr som om det gick 19 timmar tidigare samma dygn. Och när du byter dygn så gör INTE AI-tågen det, tyvärr.

(Detta bekräftas dessutom av att du i aktivitetens slut får en ganska rolig sammanställning av eventuella förseningar efter dygnsskiftet, du är tex "-22.13.47" minuter för tidig till en station!)

En tråkig bugg i MSTS som vi inte kan göra någonting åt.
Tack för svaret! Då får vi lägga tåget några timmar tidigare då
Gammal 2006-12-20, 20:24   #6
magnus_y1
Medlem

Reg.datum: Nov 2004
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_train
Tack för svaret! Då får vi lägga tåget några timmar tidigare då
Om du har MSTS Bin patchen installerad kanske det finns ett sätt. Jag har läst att "Waiting point " skall fungera då. Isåfall kan du starta ett antal tåg 23:59 på olika spår och sedan ge dem order att vänta efter några meter. Nu anges förvisso tiden i sekunder men det får bli många sekunder.....

Jag har inte testat detta själv men du kan ju försöka.

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:52.