|
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
2006-12-31, 18:36 | #16 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
Jag menar så här att om man har dubbelspår och sen kommer enkelspår... då väntar den andra tills det andra tåget har åkt förbi enkelspåret då kan det andra köra iväg och så vidare... Förstår du?
__________________
|
2006-12-31, 18:47 | #17 | |
Medlem
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
|
Citat:
Men den ursprungliga funktionen bygger på att den som kommer först till en mötesplats måste vänta in den andra. Det du beskriver låter mera som att du inte behöver någon mötes-regel för det du vill göra. Om du har infart och utfartsignaler korrekt placerade och körvägen ligger på "enkelspåret" och det andra tåget kommer från motsatt håll på "sidospåret" så måste det tåget stanna för röd signal. Det ger sig självt.
__________________
svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse). Senast redigerad av svenolov den 2006-12-31 klockan 20:03. |
|
2006-12-31, 20:05 | #18 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
Exakt!! Tågen stannar på röd nu!!
__________________
|
2006-12-31, 21:11 | #19 |
Månadens bild - Aug 2005
|
Man kan alltså inte ha utfartssignaler ute på linjen s.a.s, så att tågen ändå håller sig på "sidan" vid stationer!? På riktigt vet jag att det finns signaler innanför växlarna som talar om om växlarna ligger i "kör" och sedan utfartssignal ute på linjen mot nästa station.
Något som inte funkar med denna verkar det som, tåget stannar vid signalen ute "på linjen" istället.
__________________
M.V.H Tobias år 2014! ------------------------ Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage. http://tobbebilder.from.eksjo.com/ |
2007-01-01, 21:02 | #20 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
Jag tror att du ska ha växlarna lite bakom själva singnalerna lr vad menar du?
__________________
|
2007-01-01, 21:08 | #21 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
Ort: ytterby
Inlägg: 86
|
Tack så mycket Svenolov för ditt svar, det har klarnat nu.
Mvh Jonni |
2007-01-01, 22:04 | #22 |
Tidigare TriQz
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
|
Jag har fortfarande inte förstått vad triggers gör för jobb?? Kan någon förklara vad de gör för jobb!!
__________________
|
2007-01-02, 11:48 | #23 | |
Medlem
Reg.datum: Jan 2006
Ort: ytterby
Inlägg: 86
|
Citat:
Mvh Jonni |
|
2007-01-09, 13:37 | #24 |
Medlem
|
Vfb420B. Jag tror jag förstår hur du menar. Du vill att tåget stannar före växeln innan den åker ut på enkelspåret men att 'utfartssignalen' ligger efter växeln på enkelspåret. problemet blir då att tåget ibland kör fram till signalen och alltså förbi växeln. Där står den ju inte bra. Nu är jag ingen expert på trainz men i microsofts tågsimulator finns det en svensk signal som kallas för 'mellansignal'. Denna finns före växeln och visar endast grönt när även signalen efter växeln visas grönt. Då stannar tåget före växeln vid första signalen. Andra signalen (på enkelspåret) visar grönt när linjen är fri till nästa signal och först då kan första mellansignalen visa grönt.
Finns motsvarande 'mellansignal' i Trainz?
__________________
M v h /Pursche |
2007-01-09, 20:18 | #25 | |
Månadens bild - Mars 2005
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
|
Citat:
Nej, någon mellansignal finns tyvärr inte till Trainz. Åtminstånde inte någon svensk. Det är blocksignal och infartssignal som gäller. Jag har helt enkelt skippat utfartssignalen på mina banor för att få AI-trafiken att flyta. Här finns lite mer info om de svenska signalerna:http://www.stw.se/tutorials/signals/...al_Swesig.html mvh .... Mats |
|