| 
	
| Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. | 
		
			
  | 
	|||||||
![]()  | 
	
	
| 
		 | 
	Ämnesverktyg | Visningsalternativ | 
| 
			
			 | 
		#1 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Nu tänkte jag försöka lära mig lite om 3D-design i TRS2004. Jag har några nybörjarfrågor. 
		
		
		
		
		
		
			1. Kan man öppna/redigera redan befintliga *.im/*.texture filer, eller måste man ha tillgång till eventuella käll-filer? 2. Vilket/vilka program används för skapande av *.im/*.kin filer (mesh/animation)? 
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
   
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#2 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Sep 2002 
				Ort: Stockholm, Sweden 
				
				
					Inlägg: 1 430
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			.texture är bara rena text filer, så dom går att öppna med notepad/dyl. 
		
		
		
		
		
		
			.im/.pm borde gå att bakkonvertera (men jag vet inget verktyg för att göra så) för att skapa .im/.pm så behövde man förrut gmax som var gratis... nu måste man ha 3dstudio max... vilket konstar en del... vet inte om det finns något annat program än just dessa... tror inte det :/ 
				__________________ 
		
		
		
		
	/Leoj Jaudidamdamdubidamdam  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#3 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: At the east side of nothing 
				
				
					Inlägg: 1 024
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			a: .texture är ett format som stw med flera använt för att skydda sina texturer.  
		
		
		
		
		
		
		
	b: .im/.pm går EJ att bakåtkonvetera. c: gmax finns fortfarande att ladda ner, sök på gmax här på forumet så finns det en up-to-date-tråd med länk  | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#4 | |
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Apr 2004 
				Ort: Lom - Norway 
				
				
					Inlägg: 1 272
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 Citat: 
	
 
				__________________ 
		
		
		
		
	svenolov I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).  | 
|
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#5 | 
| 
			
			 Tidigare TriQz 
			
			
			
			Reg.datum: Nov 2006 
				Ort: Göteborg, Westra Goataland 
				
				
					Inlägg: 684
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			Jag har också en fråga hur gör man om bilder t.ex. .jpg bider lr .bit bilder till .texture
		 
		
		
		
		
		
		
			
				__________________ 
		
		
		
		
	 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 | 
| 
			
			 | 
		#6 | 
| 
			
			 Medlem 
			
			
			
			Reg.datum: Jul 2002 
				Ort: At the east side of nothing 
				
				
					Inlägg: 1 024
				 
				
				
				
				
				 | 
	
	
	
		
		
			
			 
			
			svenolov: 
		
		
		
		
		
		
		
	http://www.turbosquid.com/gmax http://www.auran.com/trainz/creation...ion_Studio.zip om du har problem med att registrera dig: http://www.vmbollig.de/msts/tutorial...ion/gmax_1.reg eller http://www.vmbollig.de/msts/tutorial...ion/gmax_2.reg en bra guide för att ta sina första steg i programmet (visserligen för msts, men allt utom export/texturering är samma): http://www.vmbollig.de/msts/tut_en/index.html har du problem är det helt okej att fråga mig eller någon annan (som förhoppningsvis kan lite mer  )
		 | 
| 
		 | 
	
	
	
		
		
		
		
			 
		
		
		
		
		
		
		
			
		
		
		
	 |