Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-05, 06:33   #10
Deskgrunt
Hedersmedlem

Reg.datum: Jan 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Efteråt jag beställde tala jag med en person, som sa (i det stora hela) att det är bara 3R som gäller om man vill ha driftsäkerhet. Då började jag undra om jag gjort en tabbe som beställde Roco grejerna!???? Jag har ingen erfarenhet av MJ och vet inte vad som är bra eller inte och denna person hade provat både ock...
Då skulle jag vilja säga att den personen paratar i nattmössan.
De som påstår sånt är nog väligt trångsynta...

Visserligen är det sant att Märklin ju får större kontaktyta eftersom alla hjul tar upp en pol och släpskon tar upp den andra. För 2R så tar ju var sidas hjul upp respektive pol.

Men sköter du din anläggning skapligt och har nån rengöringsvagn i drift så är det inga problem alls för 2R, speciellt inte i "större" skalor som H0 o uppåt där lokens vikt hjälper mycket. Klarar vi N-rallare av datordrift med små lätta lok så.

Sen är det ju även så att modellerna förbättrats rejält och numera har ju ofta ånglok några axlar ledade/avfjädrade tex så inget hjul hänger i luften vid minsta ojämnhet.

Faktiskt så ställer ju snarare Märklin till det lite för de tillverkare som vill göra skalariktiga modeller eftersom deras skensystem verkar kräva högre hjulflänsar och frigång för den förhatliga släpskon... Jecos senaste plastmodeller har tex fått kompromissas för att även klara att köras på Märklin...

Det är ju bara att läsa på Modellrallarens forum, det finns rätt många 2R-rallare som får det att funka...

Personligen tycker jag att Märklin känns rätt ute, speciellt till datordrift. Du får tag på betydligt mer och billigare/modernare tillbehör till DCC som ju "alla utom Märklin" använder numera.

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:38.