Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-14, 21:14   #1
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Exclamation

Citat:
Ursprungligen postat av mattias_train
Det ser ju riktigt bra ut.
Kommer där att finns någon malmhamn i Bjusjöhamn? Jag har för mig att där fanns det i den första versionen.

Hej
Om där fanns någon sådan hamn, så lär den nog finnas kvar
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-03-14, 22:55   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Oj oj oj, vad detta ser bra ut...

Med dom mosaic-behandlade marktexturerna, Scale Rail spåren, Mazz underbara signaler och alla nya objekt så tvivlar inte jag en sekund att detta blir en kanonrutt.

Snyggt jobbat, alla inblandade!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 17:38   #3
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Oj oj oj, vad detta ser bra ut...

Med dom mosaic-behandlade marktexturerna, Scale Rail spåren, Mazz underbara signaler och alla nya objekt så tvivlar inte jag en sekund att detta blir en kanonrutt.

Snyggt jobbat, alla inblandade!
...ja, och en "tung" rutt kommer det nog också att bli, d v s JBJ2 kommer att kräva en kraftfull dator och ett grafikkort av värsta slaget, eller?

Skulle vara kul om Mazz och Hawk specade prestandan på sina "ruttbyggar"-datorer, så att vi övriga får ett hum om vad som kommer att krävas...
Själv är jag inte rädd, men jag vet att enbart ScaleRail kräver en kraftfull dator...
  Svara med citat
Gammal 2007-03-15, 22:21   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 842
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
...ja, och en "tung" rutt kommer det nog också att bli, d v s JBJ2 kommer att kräva en kraftfull dator och ett grafikkort av värsta slaget, eller?

Skulle vara kul om Mazz och Hawk specade prestandan på sina "ruttbyggar"-datorer, så att vi övriga får ett hum om vad som kommer att krävas...
Själv är jag inte rädd, men jag vet att enbart ScaleRail kräver en kraftfull dator...
Hej!
Hawk är duktig på att höja framesen genom att redigera texturen på bra sätt. Så det behövs inte så superkraftig dator.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 08:06   #5
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
...ja, och en "tung" rutt kommer det nog också att bli, d v s JBJ2 kommer att kräva en kraftfull dator och ett grafikkort av värsta slaget, eller?

Skulle vara kul om Mazz och Hawk specade prestandan på sina "ruttbyggar"-datorer, så att vi övriga får ett hum om vad som kommer att krävas...
Själv är jag inte rädd, men jag vet att enbart ScaleRail kräver en kraftfull dator...

Hej
ScaleRail finns i tre olika polygonversioner, en riktigt låg en mellan och en högpolygon, så där kan man välja shapefiler.
Sedan som Totte sa, så kommer alla filer att optimeras till absolut bästa framesen.
En dator mä några år på nacken kommer att funka perfekt, ingen oro över "nån tung rutt" den kommer att flyta som smör
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-16, 09:34   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej
ScaleRail finns i tre olika polygonversioner, en riktigt låg en mellan och en högpolygon, så där kan man välja shapefiler.
Sedan som Totte sa, så kommer alla filer att optimeras till absolut bästa framesen.
En dator mä några år på nacken kommer att funka perfekt, ingen oro över "nån tung rutt" den kommer att flyta som smör
Man kan addera här oxå att ScaleRail är ju även LOD-ad, samt att senaste versionen är förbättrad med avseende på lod-gränserna ur fps-perspektiv.

De grejjer jag gör är dessutom lod-ade, så även om t.ex en signal är väldigt detaljerad, så ritas den bara upp i sin fulla polygonomfattning de närmaste 80 - 100m, sedan rasar polygonantalet raskt med ökad sträcka. En signal är dessutom inte speciellt mycket mer polygoner i än vad en böjd ScaleRail spårdel är, runt 1000 polygoner per signal.

Men, visst, det finns partier med andra byggares objekt som inte är loddade och där har Hawk så långt det är möjligt reducerat synbarhets-gränsen till rimlig nivå. För att dra ytterlighetsfallet, man behöver inte se en katt på 2 km... Ett litet föremål behöver inte ens vara loddad, den behöver bara ha en kort synbarhet.

Det viktiga är ju också en medvetenhet om vad som slukar datorkraft. En stor byggnad, t.ex ett stationshus på 2600 polygoner är ju inte så stor resurs-slukare om man jämför med en bil på 500 polygoner... Skillnaden är att en bil kan i en scen förekomma kanske 40-100 gånger i stället och är den då inte loddad eller har 2000m synbarhet, så är det raskt kanske 50.000 polygoner att jobba med på bara bilar...

Så, ni kan lita på att både Hawk och jag bygger med fps-medvetenhet i allafall. hur det sedan slår i praktiken på era egna burkar sedan, det får ni avgöra själva.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 21:56   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Så har signalsättningen påbörjats då. Redan några nya typer av signaler gjorda, så signalpaket 0.2 lär väl inte vara långt borta...

Nåja, jag hade väl egentligen planerat att göra signalpaketet mer färdigt innan jag började signalsättningen, men nu blev det som det blev... kul at kommit igång skarpt är det iallafall, det va en ganska seg period att definiera alla signalerna...
Bifogade bilder
  
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-27, 22:00   #8
magnus_y1
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , Helsingborg , Sweden.
Inlägg: 335
Skicka ett meddelande via MSN till magnus_y1
Standard

Kul att signalsättningen är på gång!

Ser bra ut

/Magnus
magnus_y1 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009