![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg
![]() |
Visningsalternativ
![]() |
![]() |
#1 |
Medlem
|
![]()
Hej,
För ett tag sedan så berättade jag på forumet innan det blev hackat att jag såg ett Öresundståg som åkte förbi Linköping C. Nu har jag även vart vid Kalmar C och såg ännu ett Öresundståg! Jag förstår inte vad Öresundståget gjorde varken i Linköping eller i Kalmar när det just det, ska gå över bron. Pantografen var nedfälld och det var X31 nummer 4334...I Kalmar. Jag undrar om någon här på forumet har en aning om vad dessa tåg gör så "långt" upp i landet? Testkörningar? Och om någon har en bild på det aktuella tåget? Vore kul med ett svar! Tack på förhand! Med vänliga hälsningar: Pson ![]() "Second place is the first looser" |
![]() |
|
![]() |
#2 |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
På flera sträckor i södra Sverige har man bytt ut de ordinare tågen mot X31.
Mvh Mikael R / http://marc.fateback.com ![]() C1-C15 Stockholms tunnelbanas stoltheter Edited by - Mikael on 26 June 2002 09:30:17 |
![]() |
![]() |
#3 |
Medlem
|
![]()
Vad har denna hemsidan med ämnet att göra?
Med vänliga hälsningar: Pson ![]() "Second place is the first looser" |
![]() |
![]() |
#4 | |
Senior Member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]() Citat:
Mvh Mikael R / http://marc.fateback.com ![]() C1-C15 Stockholms tunnelbanas stoltheter Edited by - Mikael on 26 June 2002 11:52:17 |
|
![]() |
![]() |
#5 |
Senior Member
Reg.datum: Mar 2002
|
![]()
Ja tyckte att Öresundståg har bara Malmö, Helsingborg och Ystad (Bornholm Express) som slutstationer. Men det är lite dumt att ertsätta vånlig tåg med X31, om de räcker inte för Öresundsbrön.
Jan R. ![]() Edited by - cykel on 26 June 2002 13:38:26 |
![]() |
![]() |
#6 |
Junior Member
Reg.datum: Feb 2002
|
![]()
Öresundstågen (X31K/ET) går inte bara över bron utan trafikerar även sträckorna Malmö-Göteborg och Malmö-Kalmar.
I Danmark trafikerar de också kustbanan Köpenhamn-Helsingör. /yo |
![]() |
![]() |
#7 |
Senior Member
|
![]()
Ja som sagt så har X31 ersatt lite andra tåg på olika sträckor men mycket på Malmö - Helsingborg - Malmö och omvänt. Det jag inte fattar är att varför både X31 och X2 kör denna sträckan, Ok fler avgångar tackar man inte nej till. Men enligt rykten så delar Linx och Sj på X31 till Göteborg från Malmö men vet ej om man ska tro på detta. Men iochmed att Sj är en av parterna som startade Linx så skulle det inte förvåna mig. Men X31 är nog ett smidigt tåg och ha på vissa sträckor. Dom är iaf mer hållbara än vad Reginorna är
![]() Mvh:Trigger högsta hönset i VTKAB Edited by - Trigger on 26 June 2002 18:25:03 |
![]() |
![]() |
#8 |
Medlem
Reg.datum: Jan 2002
|
![]()
Passagen av Linköping kan vara vagntransport till/från Bombardier i Västerås. Såg du om det var några resenärer ombord?
Jag har sett X31 passera Törnevalla (någon mil Ö Linköping) för ett par månader sedan, fastnade delvis på digitalbild... den var tom och gick söderut. Vet inte om det var nyleverans, skruvas de ihop i Västerås? ![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Senior Member
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
#10 |
Senior Member
|
![]()
Jag var i Kalmar senaste veckan och såg också dessa Öresundståg.
Jag tog några bilder på dem och visar dem så snart jag har fått in dem i datorn. /Macley |
![]() |
![]() |
#11 |
Junior Member
|
![]()
Hej Pson
Är du säker på att du inte såg Kustpilen (Y2) i Linköping och Kalmar. Y2 Går mellan Kalmar och Stockholm via Lindköping sedan flera år tillbaka innan Öresundstågen kom i drift. Ser likadant ut som x31, fast annan måling, kustpilen ägs och drivs bla. av KLT mfl. MVH Rikard Edited by - Rikard.D on 20 July 2002 19:47:23 Edited by - Rikard.D on 20 July 2002 19:50:49 |
![]() |
![]() |
#12 |
Senior Member
|
![]()
Hej igen!
Här kommer det fyra bilder på Öresundståget. ![]() ![]() /Macley |
![]() |
![]() |
#13 |
Senior Member
Reg.datum: Nov 2001
|
![]()
Det är onekligen ett fint tåg!
|
![]() |
![]() |
#14 |
Senior Member
|
![]()
Ja, det tycker jag med
/Macley |
![]() |
![]() |
#15 |
Senior Member
|
![]()
Jag hittade en sida med massvis med bilder på Öresundståg.
Adressen är: http://home.swipnet.se/~w-55125/rune/makop/ Och för Pson finns det även en bild på ett X2000 i Köpenhamn. ![]() /Macley |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Ämne | Startat av | Forum | Svar | Senaste inlägg |
Ett liv utanför tågfotandet...(bilder) | Olaf Lindström | Off-topic | 2 | 2005-03-25 21:31 |
Y1 1275 passerar strax utanför Mariannelund [Bild] | vfp420b | Tågbilder | 5 | 2005-02-27 15:41 |
Öresundståg ? | _olred_ | MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails | 1 | 2005-01-21 18:55 |
Finns X30 - Öresundståg till MSTS? | henke_89 | 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails | 30 | 2004-08-10 09:41 |