Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-03-11, 15:48   #121
Carlez
Medlem

Reg.datum: Mar 2007
Standard

grymt snygga signaler!

nu måste man bara vänta på att nån ska knåpa ihop en rutt med dessa
Carlez besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 22:26   #122
Mazz
Hedersmedlem

Reg.datum: Sep 2001
Standard

Version 0.1 finns nu online på banbyggarna:

http://www.banbyggarna.se/msts/Signaler.htm

Notera att det är en beta, så det finns lite kosmetiska saker som inte är på plats och dom är inte loddade än. Men, det går att bygga med dom, uppdatering av shapar kan man utan vidare göra utan att påverka tdb.

Kommer nu att börja signalsätta JBJ2, och kompletterar vartefter jag hittar saker som behöver göras. Micke321 har redan hittat text på de runda skyltarna som är lite roterade... nåja...

Rapportera gärna i den här tråden om felrapporter, synpunkter eller önskningar.

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-26, 22:37   #123
Totte
Hedersmedlem

Reg.datum: Mar 2002
Standard

Tack för signalerna! Det dröjer nog länge innan jag börjar med signalerna.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-03-28, 22:44   #124
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Projekterar nu V-försignalerna och undrar om någon möjligtvis har bra bilder på sådana döskallar bakifrån... Vore toppen i så fall, skulle underlätta.
Hej Mats!
Har du fått några bilder på döskallar ännu? Annars har jag varit ute på en liten fototur idag och fått med ett par baksidor på ovan nämda tingestar.

Hör av dig om du är intresserad.
mvh .... Mats
Gammal 2007-03-29, 13:48   #125
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Hej Mats!
Har du fått några bilder på döskallar ännu? Annars har jag varit ute på en liten fototur idag och fått med ett par baksidor på ovan nämda tingestar.

Hör av dig om du är intresserad.
mvh .... Mats
Suveränt Mats! Ja tack, mycket intresserad, tar gärna del av bakifrån-bilder på döskallarna...

Gammal 2007-03-29, 14:57   #126
MatsH
Månadens bild - Mars 2005

Reg.datum: Feb 2002
Standard

Citat:
Suveränt Mats! Ja tack, mycket intresserad, tar gärna del av bakifrån-bilder på döskallarna...
Då ska vi ordna det. Jag har inte varit så synlig på MSN den senaste tiden, men jag ska försöka skärpa mig.
Det lär väl vara det enklaste sättet för bildöverföring.
mvh .... Mats
Gammal 2007-03-29, 21:29   #127
Mazz
Hedersmedlem

Standard

En liten detalj upptäcktes nyss, add-me-to-ref innehåller ett litet stavfel, så det blir "missing shapes bla-bla-bla"... lägger upp korrekt fil här:

Tack till Knebert som påpekade detta!

En annan sak jag upptäckte i går är att 7-sken INFO-dvärg saknar sitt script och står bara i rött, så hoppa över att använda den.

Bifogade filer
Filtyp: zip Add me to.zip (291 bytes, 15 visningar)

Senast redigerad av Mazz den 2007-03-29 klockan 21:35.
Gammal 2007-04-01, 13:35   #128
knebert
Medlem

Reg.datum: Mar 2003
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej

Gjorde ett litet test med Mazz signaler...Nu skall dessa inte vara kvar i rutten särskilt länge till men en bild kan ju inte skada.

En sak som i varje fall jag tycker ser skoj ut är det skarpa skenet. På långt håll ser man den gröna lampan men man ser bara den oh inget annat...Detta är ju förstås på grund av att det andra är lodat därför blir det lite komiskt av det hela....

MVH Kenneth
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Signaler 1.JPG (63.3 KB, 265 visningar)
Gammal 2007-04-08, 19:19   #129
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Version 0.2 uppladdad nu.

Adderat några signaltyper, så nu finns det 96 signaler att välja på... för den som har lagt på den tidigare, så är det bara att skriva över filerna. I paketet finns denna gång även lite dokumentation, för att lättare kunna välja signaltyp.

Nyttjar paketet skarpt nu i JBJ2 signalsättningen, grejjerna verkaR rocka.

Blir det några problem, posta i denna tråd.

Gammal 2007-04-09, 22:36   #130
knebert
Medlem

Thumbs up

Citat:
Version 0.2 uppladdad nu.

Adderat några signaltyper, så nu finns det 96 signaler att välja på... för den som har lagt på den tidigare, så är det bara att skriva över filerna. I paketet finns denna gång även lite dokumentation, för att lättare kunna välja signaltyp.

Nyttjar paketet skarpt nu i JBJ2 signalsättningen, grejjerna verkaR rocka.

Blir det några problem, posta i denna tråd.
Hej

Är nerladdade och klara för att användas så småningom Och som du skriver, de rockar fett Funkar utan några större bekymmer. Ok just nu använder jag första versionen men men....

MVH Kenneth

Senast redigerad av knebert den 2007-04-09 klockan 22:39.
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:47   #131
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Använder ju signalerna ganska intensivt själv just nu i JBJ2-signalsättningen, har kommit till en tredje-del av rutten än så länge. Blir ju som en slags egen testning kan man säga. För er som använder signalerna är det väldigt bra att om ni rapporterar om det är några konstigheter, hellre en kommentar mer än en för lite... Det är väldigt många delar som ska fungera och jag har inte egen kapacitet att 100%-igt "avlusa" dom... Även om de flesta varianter nog är använda...

Hade en hel del huvudbry i går, då rutten vägrade starta i sim eller AE, men inga problem i RE. Känt fenomen sen tidigare, men kunde inte komma på orsaken... Försignalerna är ju definierade på ett annat sätt nu och i övrigt har jag ju inte använt några konstiga signaler...

Lösningen kom i morse innan jag lämnade kudden... Det finns ju dvärgar som är definierade som SHUNT och har man inte en signal innan för dom så blir det skräp. Vilket jag hade gjort... Så, använder ni er av SHUNT-signaler, tänk lite på hur dom placeras.

En annan sak att nämna är V-signalerna, som ju fungerar nu, men inte helt perfekt i dubbelspår-sammanhang konstaterar jag. Bara kosmetiskt, men man vill ju att det ska se rätt ut ju... Det finns 2 olika V-signaltyper:

- blocksignal-funktion, används i normala fall. Den kontrollerar om blocket är ledigt eller ej och ger korresponderande funktion.

- försignalfunktion, används då man vill ha V-signalen synkront med tillhörande huvudsignal. Har man behov av en huvudsignal i närheten av övergången så är denna lämplig att välja, den speglar då direkt statusen från huvudsignalen.

Försignalfunktionen fungerar som den ska, men det jag noterat är att blocksignal-versionen på dubbelspår inte blir helt perfekt. Blocket på det motsatta spåret ÄR ju oftast ledigt och därmed ger även V-signalen kör, vilket inte är överensstämmande med verkligheten. Ska se om jag kommer på nått klurigt där, annars får vi leva med det...

Senast redigerad av Mazz den 2007-04-10 klockan 12:51.
Gammal 2007-04-10, 15:14   #132
knebert
Medlem

Question Vägskyddsignal 3lamp klocka

Hej

Jag undrar om du kan fixa så att denna kommer som enkelspårsvariant ochså?
Vägskyddsignal 3lamp klocka

Den finns ju bara för dubbelspår....

MVH Kenneth
Gammal 2007-04-10, 15:59   #133
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Jag undrar om du kan fixa så att denna kommer som enkelspårsvariant ochså?
Vägskyddsignal 3lamp klocka

Den finns ju bara för dubbelspår....

MVH Kenneth
Jajjamen, den ska göras absolut. Enkelspårsvarianten, samt med och utan klocka, så totalt 4 olika kryss. Jag har fått ritning på krysset från en hjälpsam forummedlem, Johanb, på krysset så dom kommer till nästa uppdatering, då i rätt format, den är ju alldeles för stor nu. Pivot-punkt ändrar jag såklart inte, så placerade objekt blir justerade med nya shapen utan att man behöver ändra på placeringen i rutten.

Tyvärr så händer alltid de saker som man inte vill ska hända i absolut fel tid, så även denna gång.. således rasa arbetsburken i förra veckan, så den är scratchad nu, men har inte hunnit installera 3D-byggmiljön än.

I version 0.2-zippen finns även en pdf som beskriver vad som är planerade återstående jobb för paket.

Gammal 2007-04-10, 16:59   #134
knebert
Medlem

Standard

Citat:
Jajjamen, den ska göras absolut. Enkelspårsvarianten, samt med och utan klocka, så totalt 4 olika kryss. Jag har fått ritning på krysset från en hjälpsam forummedlem, Johanb, på krysset så dom kommer till nästa uppdatering, då i rätt format, den är ju alldeles för stor nu. Pivot-punkt ändrar jag såklart inte, så placerade objekt blir justerade med nya shapen utan att man behöver ändra på placeringen i rutten.

Tyvärr så händer alltid de saker som man inte vill ska hända i absolut fel tid, så även denna gång.. således rasa arbetsburken i förra veckan, så den är scratchad nu, men har inte hunnit installera 3D-byggmiljön än.

I version 0.2-zippen finns även en pdf som beskriver vad som är planerade återstående jobb för paket.
Hej

Oki..Tack för det...

MVH Kenneth
Gammal 2007-04-12, 22:39   #135
Mazz
Hedersmedlem

Standard

Liten tilläggsinformation, för dom som eventullt roar sig att sätta signaler...

V-signalerna är ju av typen INFO. Det har vi konstaterat förr, att placerar man en sån först i rutt, så får man inte igång rutten i simulatorn eller AE. Speciellt lurigt kan det ju vara med döskallarna, som mycket väl skulle kunna vara första signal vid ett rutt-avslut, eller första signal in i ett pågående signalsättningspass...

Så, tänk på om ni under byggpass inte får igång rutten, det kan vara en döskalle som är orsaken. Ta gärna för vana att avsluta ett signalsättningspass med en enkel HVD2 block, gärna ståendes mitt i spåret, så det syns tydligt att det är en ren avslutningssignal för ett signalsättningspass. Bara ta bort och fortsätta sedan i nästa pass.

Ska se om jag kan göra om samma trick som jag gjorde på försignalerna, skulle ju vara skönt o slippa detta lilla fenomen.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:55.