Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-09, 22:36   #1
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Version 0.2 uppladdad nu.

Adderat några signaltyper, så nu finns det 96 signaler att välja på... för den som har lagt på den tidigare, så är det bara att skriva över filerna. I paketet finns denna gång även lite dokumentation, för att lättare kunna välja signaltyp.

Nyttjar paketet skarpt nu i JBJ2 signalsättningen, grejjerna verkaR rocka.

Blir det några problem, posta i denna tråd.
Hej

Är nerladdade och klara för att användas så småningom Och som du skriver, de rockar fett Funkar utan några större bekymmer. Ok just nu använder jag första versionen men men....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!

Senast redigerad av knebert den 2007-04-09 klockan 22:39.
knebert besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 12:47   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Använder ju signalerna ganska intensivt själv just nu i JBJ2-signalsättningen, har kommit till en tredje-del av rutten än så länge. Blir ju som en slags egen testning kan man säga. För er som använder signalerna är det väldigt bra att om ni rapporterar om det är några konstigheter, hellre en kommentar mer än en för lite... Det är väldigt många delar som ska fungera och jag har inte egen kapacitet att 100%-igt "avlusa" dom... Även om de flesta varianter nog är använda...

Hade en hel del huvudbry i går, då rutten vägrade starta i sim eller AE, men inga problem i RE. Känt fenomen sen tidigare, men kunde inte komma på orsaken... Försignalerna är ju definierade på ett annat sätt nu och i övrigt har jag ju inte använt några konstiga signaler...

Lösningen kom i morse innan jag lämnade kudden... Det finns ju dvärgar som är definierade som SHUNT och har man inte en signal innan för dom så blir det skräp. Vilket jag hade gjort... Så, använder ni er av SHUNT-signaler, tänk lite på hur dom placeras.

En annan sak att nämna är V-signalerna, som ju fungerar nu, men inte helt perfekt i dubbelspår-sammanhang konstaterar jag. Bara kosmetiskt, men man vill ju att det ska se rätt ut ju... Det finns 2 olika V-signaltyper:

- blocksignal-funktion, används i normala fall. Den kontrollerar om blocket är ledigt eller ej och ger korresponderande funktion.

- försignalfunktion, används då man vill ha V-signalen synkront med tillhörande huvudsignal. Har man behov av en huvudsignal i närheten av övergången så är denna lämplig att välja, den speglar då direkt statusen från huvudsignalen.

Försignalfunktionen fungerar som den ska, men det jag noterat är att blocksignal-versionen på dubbelspår inte blir helt perfekt. Blocket på det motsatta spåret ÄR ju oftast ledigt och därmed ger även V-signalen kör, vilket inte är överensstämmande med verkligheten. Ska se om jag kommer på nått klurigt där, annars får vi leva med det...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-04-10 klockan 12:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 15:14   #3
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Question Vägskyddsignal 3lamp klocka

Hej

Jag undrar om du kan fixa så att denna kommer som enkelspårsvariant ochså?
Vägskyddsignal 3lamp klocka

Den finns ju bara för dubbelspår....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 15:59   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Jag undrar om du kan fixa så att denna kommer som enkelspårsvariant ochså?
Vägskyddsignal 3lamp klocka

Den finns ju bara för dubbelspår....

MVH Kenneth
Jajjamen, den ska göras absolut. Enkelspårsvarianten, samt med och utan klocka, så totalt 4 olika kryss. Jag har fått ritning på krysset från en hjälpsam forummedlem, Johanb, på krysset så dom kommer till nästa uppdatering, då i rätt format, den är ju alldeles för stor nu. Pivot-punkt ändrar jag såklart inte, så placerade objekt blir justerade med nya shapen utan att man behöver ändra på placeringen i rutten.

Tyvärr så händer alltid de saker som man inte vill ska hända i absolut fel tid, så även denna gång.. således rasa arbetsburken i förra veckan, så den är scratchad nu, men har inte hunnit installera 3D-byggmiljön än.

I version 0.2-zippen finns även en pdf som beskriver vad som är planerade återstående jobb för paket.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 16:59   #5
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Jajjamen, den ska göras absolut. Enkelspårsvarianten, samt med och utan klocka, så totalt 4 olika kryss. Jag har fått ritning på krysset från en hjälpsam forummedlem, Johanb, på krysset så dom kommer till nästa uppdatering, då i rätt format, den är ju alldeles för stor nu. Pivot-punkt ändrar jag såklart inte, så placerade objekt blir justerade med nya shapen utan att man behöver ändra på placeringen i rutten.

Tyvärr så händer alltid de saker som man inte vill ska hända i absolut fel tid, så även denna gång.. således rasa arbetsburken i förra veckan, så den är scratchad nu, men har inte hunnit installera 3D-byggmiljön än.

I version 0.2-zippen finns även en pdf som beskriver vad som är planerade återstående jobb för paket.
Hej

Oki..Tack för det...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 22:39   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Liten tilläggsinformation, för dom som eventullt roar sig att sätta signaler...

V-signalerna är ju av typen INFO. Det har vi konstaterat förr, att placerar man en sån först i rutt, så får man inte igång rutten i simulatorn eller AE. Speciellt lurigt kan det ju vara med döskallarna, som mycket väl skulle kunna vara första signal vid ett rutt-avslut, eller första signal in i ett pågående signalsättningspass...

Så, tänk på om ni under byggpass inte får igång rutten, det kan vara en döskalle som är orsaken. Ta gärna för vana att avsluta ett signalsättningspass med en enkel HVD2 block, gärna ståendes mitt i spåret, så det syns tydligt att det är en ren avslutningssignal för ett signalsättningspass. Bara ta bort och fortsätta sedan i nästa pass.

Ska se om jag kan göra om samma trick som jag gjorde på försignalerna, skulle ju vara skönt o slippa detta lilla fenomen.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-04-12, 23:07   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Liten tilläggsinformation, för dom som eventullt roar sig att sätta signaler...

V-signalerna är ju av typen INFO. Det har vi konstaterat förr, att placerar man en sån först i rutt, så får man inte igång rutten i simulatorn eller AE. Speciellt lurigt kan det ju vara med döskallarna, som mycket väl skulle kunna vara första signal vid ett rutt-avslut, eller första signal in i ett pågående signalsättningspass...

Så, tänk på om ni under byggpass inte får igång rutten, det kan vara en döskalle som är orsaken. Ta gärna för vana att avsluta ett signalsättningspass med en enkel HVD2 block, gärna ståendes mitt i spåret, så det syns tydligt att det är en ren avslutningssignal för ett signalsättningspass. Bara ta bort och fortsätta sedan i nästa pass.

Ska se om jag kan göra om samma trick som jag gjorde på försignalerna, skulle ju vara skönt o slippa detta lilla fenomen.
Hej

Det är konstaterat att det är så som Mazz beskriver detta. Sätter man V-försignalen galet så får man be till högre makter att man inte får ett felmeddelande från en viss Bill.... Innan man då börjar kasta saker omkring sej och tycka att MSTS är ett rent skit så kan man tänka på vad var det man gjorde sist i rutten (när man kommit till signalsättningen), detta gäller givetvis ruttbyggare...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009