Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-10, 12:47   #31
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 501
Standard

Använder ju signalerna ganska intensivt själv just nu i JBJ2-signalsättningen, har kommit till en tredje-del av rutten än så länge. Blir ju som en slags egen testning kan man säga. För er som använder signalerna är det väldigt bra att om ni rapporterar om det är några konstigheter, hellre en kommentar mer än en för lite... Det är väldigt många delar som ska fungera och jag har inte egen kapacitet att 100%-igt "avlusa" dom... Även om de flesta varianter nog är använda...

Hade en hel del huvudbry i går, då rutten vägrade starta i sim eller AE, men inga problem i RE. Känt fenomen sen tidigare, men kunde inte komma på orsaken... Försignalerna är ju definierade på ett annat sätt nu och i övrigt har jag ju inte använt några konstiga signaler...

Lösningen kom i morse innan jag lämnade kudden... Det finns ju dvärgar som är definierade som SHUNT och har man inte en signal innan för dom så blir det skräp. Vilket jag hade gjort... Så, använder ni er av SHUNT-signaler, tänk lite på hur dom placeras.

En annan sak att nämna är V-signalerna, som ju fungerar nu, men inte helt perfekt i dubbelspår-sammanhang konstaterar jag. Bara kosmetiskt, men man vill ju att det ska se rätt ut ju... Det finns 2 olika V-signaltyper:

- blocksignal-funktion, används i normala fall. Den kontrollerar om blocket är ledigt eller ej och ger korresponderande funktion.

- försignalfunktion, används då man vill ha V-signalen synkront med tillhörande huvudsignal. Har man behov av en huvudsignal i närheten av övergången så är denna lämplig att välja, den speglar då direkt statusen från huvudsignalen.

Försignalfunktionen fungerar som den ska, men det jag noterat är att blocksignal-versionen på dubbelspår inte blir helt perfekt. Blocket på det motsatta spåret ÄR ju oftast ledigt och därmed ger även V-signalen kör, vilket inte är överensstämmande med verkligheten. Ska se om jag kommer på nått klurigt där, annars får vi leva med det...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-04-10 klockan 12:51.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
 


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009