![]() |
Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan. |
|
![]() |
|
Ämnesverktyg | Visningsalternativ |
|
![]() |
#1 | |
Medlem
|
![]() Citat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
STW-member
|
![]()
Kenny du kanske vet, vad menas med Höj/sänk vattenskopa samt Liten utkastare på/av ?
/Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jovisst, det påminner lite om de översättningar jag sett i MSTS sammmahang. Det verkar svårt att hitta översättare idag som sett ett ånglok.
Utkastare = ejektor. Anordning för att skapa undertryck till vacumbroms. Vattenskopa =waterscoop, något som mig veterligt bara funnits under tendrar i UK och på några få banor i USA (NYC och PRR) för att fylla tenderns vattenförråd under gång från flera km långa waterpans mellan rälerna. Jag tar några till medan jag håller på Strålpump = Injektor. Annordning för att fylla vatten i ångpannan Spjäll = damper Lucka under fyren för att reglera förbränningen Ventilator = sotare Ring i sotskåp för att ge drag när loket står stilla Cylinderventil = Pyskran För att släppa ut kondens från cylindrarna vid start
![]() |
#4 |
STW-member
|
![]()
du är en sann källa till visdom Kenny
![]() Jag har inte kört ångloksbanan i KRS men finns där sådan där vattenränna då? /Tomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Niträknare & STW-member
Reg.datum: Aug 2001
|
![]()
Jag har bara testkört några timmar men har inget minne av att jag sett någon.