Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-10-21, 23:20   #1
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Munksäter!
Totte besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 03:57   #2
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Munksäter!
Hej
De va tusane mej svårt, även för mej, men ja gick in i RE å kollade, det är Munksäter, grattis Totte
Lite skillnad på signaler...kan man seja
Bifogade bilder
 
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 08:13   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 854
Standard

Tack Hawk! Sökte även med RE. Flög mkt snabbt hihi.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 09:35   #4
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Hej!

Det var tusan så snyggt! De nya signalerna och stolparna drar upp betyget rejält på en redan välgjord rutt.
Hoppas på att det blir SR också. Men vilket program används vid konverteringen av originalspåren till SR? Eller läggs all räls om?

Mvh Patrik Sundberg
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 10:13   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 919
Standard

Vilken skillnad på signalerna!
Tycker dom animerade människorna också är ett plus i denna kanonrutt!!!!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 10:47   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av patsun
Hej!

Det var tusan så snyggt! De nya signalerna och stolparna drar upp betyget rejält på en redan välgjord rutt.
Hoppas på att det blir SR också. Men vilket program används vid konverteringen av originalspåren till SR? Eller läggs all räls om?

Mvh Patrik Sundberg
Originalspåren har sin motsvarighet i SR-utbudet, men under annat namn. Metoden för att byta ut spåren är att man i Route Riter ersätter spårtyp för spårtyp. Det är inte så vådligt många typer, så det arbetet är ganska snabbt gjort.

Utmaningen ligger i hur man ska hantera det dynamiska spåret, som inte finns i SR och sådana finns det gott om i KMJ.

I JBJ2 är spåren lagda med SR från början och då är det relativt enkelt att bygga utan dynamiska spår tack vara det goda utbudet av passbitar. Att göra motsvarande i KMJ3 är nog inte att tänka på, i synnerhet som signalerna sitter på plats. Men, det finns ju rutinen som behåller dynamiska spåret och istället adderar dummy-SR-bitar, samt att man ger originalspåret osynlig textur. Skapar dock problem med stoppbockarna, som inte finns nån vettig motsvarighet för i SR, så då skulle man behöva byta ut dom eller addera dummysar.

Man får även se upp så att det inte adderas för många objekt i en tile, då det är enstaka småbitar som adderas istället för de dynamiska spåren.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2007-10-22 klockan 10:49.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 12:31   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Originalspåren har sin motsvarighet i SR-utbudet, men under annat namn. Metoden för att byta ut spåren är att man i Route Riter ersätter spårtyp för spårtyp. Det är inte så vådligt många typer, så det arbetet är ganska snabbt gjort.

.
Hej

Det är sant att man kan göra det i Route Riter=RR, men det finns ochså en annan metod att göra det om man använder ett annat program ihop med RE så går det automatiskt, då tar det ca 10 minuter att byta på en hel rutt, men de dynamiska blir ju tyvärr kvar, de är ett h......s skrot...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 13:51   #8
patsun
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: Jakobsberg
Inlägg: 199
Skicka ett meddelande via MSN till patsun
Standard

Vad är det för "annat program" som gör spårbytarjobbet automatiskt?

/Patrik
patsun besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 13:59   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av knebert
Hej

Det är sant att man kan göra det i Route Riter=RR, men det finns ochså en annan metod att göra det om man använder ett annat program ihop med RE så går det automatiskt, då tar det ca 10 minuter att byta på en hel rutt, men de dynamiska blir ju tyvärr kvar, de är ett h......s skrot...

MVH Kenneth
Jo, det är ju kanske så... Fast, spårbytet tar med den manuella metoden kanske en timme och så har man örn-koll på vad som gjorts... Dynamiska-spårarbetet tar kanske 50-100 arbetstimmar...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 17:19   #10
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Munksäter!
Hej

Ja det stämmer ganska bra det...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:08   #11
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Enligt Hack (Marc - 3DTrains), så fixar han dom dynamiska spåren på en hel rutt på mindre än en halvtimme.....
När han fixade SR på WF4, så tog de "bara en knapp halvtimme och där va massor av dynamiska spår, fråga mej bara inte hur han gjorde..
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-22, 20:47   #12
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 502
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk
Hej
Enligt Hack (Marc - 3DTrains), så fixar han dom dynamiska spåren på en hel rutt på mindre än en halvtimme.....
När han fixade SR på WF4, så tog de "bara en knapp halvtimme och där va massor av dynamiska spår, fråga mej bara inte hur han gjorde..
Javisst, om man använder den rutin som sätter dit dummy-spårdelarna istället för DT, så går ju det momentet fort också. Men finns det utrymme i tilsen för den mängd av adderade objekt det innebär? Om svaret på den frågan är ja, så är det ju bara o tuta o köra. Testa kan man ju göra hursomhelst, men det har jag utgått ifrån att Kenneth har tänkt sig.

Tänk bara på att man behöver lösa stoppbocken oxå.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 01:30   #13
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Javisst, om man använder den rutin som sätter dit dummy-spårdelarna istället för DT, så går ju det momentet fort också. Men finns det utrymme i tilsen för den mängd av adderade objekt det innebär? Om svaret på den frågan är ja, så är det ju bara o tuta o köra. Testa kan man ju göra hursomhelst, men det har jag utgått ifrån att Kenneth har tänkt sig.

Tänk bara på att man behöver lösa stoppbocken oxå.
Hej

Stoppbocken är löst

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-23, 14:29   #14
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej

Så här tänkte jag, men det kanske inte fungerar med denna eftersom det inte finns stopplykta

MVH Kenneth
Bifogade bilder
 
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-10-24, 12:38   #15
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Lightbulb

Hej
Den duger nog, men ja tror Micke321 har en riktig Svensk stoppbock...
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009