Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-18, 13:27   #1141
Conny_87
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av UP6936
Föraren tyckte det var riktigt kul att göra en nödbromsning från full fart (80 km/h) med Nödstopp-knappen, det hade han aldrig provat tidigare.

Men det blir kortare bromssträcka om man lägger körspaken i nödbromsläge. Det beror på att när man nödbromsar med körspaken bromsar vagnen med både luft- och motståndsbromsen medan den bara bromsar med luftbromsen när man trycker på Nödstopp. Det skiljer c:a 5 sekunder från full fart till noll, vi provade båda sätten.

Det känns också skillnad, när man trycker på Nödstopp är upplevelsen att ingenting händer på ett par sekunder medan nödbroms med körspaken känns direkt. Själv satt jag med ryggen i körriktningen när vi provade och kände helt klart skillnaden i bromsförlopp.

//Lars S
Mja nödbroms är alltid en ren friktionsbroms då man inte litar på det elektriska då det behövs nödbroms. Däremot om man slår spaken i nödis, då får du elbroms fram tills dess att du går över "klacken" på körspaken. Då kopplas allt elektriskt bort och enbart blocken jobbar.
Det är nog det det beror på när man känner att körspaken tar hårdare. För den ger ju lite elbroms innan du hunnit ner med spaken i botten.

Sen tål vagnen inte mer än 2 nödbromsar i 90 km/h på rad. Detta pga den höga friktionen i blocken som orsakar enorm värme.
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 00:51   #1142
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Mja nödbroms är alltid en ren friktionsbroms då man inte litar på det elektriska då det behövs nödbroms. Däremot om man slår spaken i nödis, då får du elbroms fram tills dess att du går över "klacken" på körspaken. Då kopplas allt elektriskt bort och enbart blocken jobbar.
Det är nog det det beror på när man känner att körspaken tar hårdare. För den ger ju lite elbroms innan du hunnit ner med spaken i botten.

Sen tål vagnen inte mer än 2 nödbromsar i 90 km/h på rad. Detta pga den höga friktionen i blocken som orsakar enorm värme.
Aha, intressant, för det var som sagt märkbar skillnad på förloppen.

//Lars S
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 00:53   #1143
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Romet12
När blir den nya hytt dörr på passagerare sidan klar?

Ursäkta en gammal man men var är problemet??

//Lars S
Gammal 2007-11-19, 01:13   #1144
SVoyager
Medlem

Reg.datum: Mar 2006
Standard

om nya dörren. Jag behöver min väns hjälp för att skapa en bra texture på andra gula delen på varje sidan av dörren.

Just nu ser det konstigt ut med bara dörren som har en texture.
SVoyager besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 10:28   #1145
SVoyager
Medlem

Standard

lite film.

dataskärmen visar rätt tåg nummer nu. på denna film visar jag hur tågnummer "uppladdar" till hytten när tåget kopplar till ett annat tåg.

www.svoyager.com/tagnummer.mpg

(i filmen, tåget är kopplat till nummer 2231 och 2195, sen avkopplar jag tåget och kopplar jag den igen till ett annat tåg. dem har nummer 2051 och 2069 och det visar på dataskärmen så snart att tåget kopplar)

Det tog hela natten att göra. Much more complicated than it looks and still i think there are some bugs left but its 4:30 in the morning now.

SV
Gammal 2007-11-19, 13:37   #1146
Conny_87
Medlem

Reg.datum: Jun 2005
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Lars S: Nödbroms är alltid kul att prova. Har själv aldrig medvetet vart med om nödbroms i sånna farter som 80 km/h, men 50 (retacc) duger gott och väl.

David: Riktigt coolt det här med ihop och isärkopplingarna. Kul att se att allt funkar så bra!
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 14:08   #1147
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Conny_87
Lars S: Nödbroms är alltid kul att prova. Har själv aldrig medvetet vart med om nödbroms i sånna farter som 80 km/h, men 50 (retacc) duger gott och väl.
/.../
Vitsen var ju att kunna spela in ljudet. Men visst är det kul att göra saker som man inte kan göra säskilt ofta. Som att åka omkring med ett alldeles eget tunneltåg och hitta på saker, t.ex.

Så här i efterhand undrar jag också om jag inte i minnet blandat ihop bromsförloppen vid nödbroms och vid max. driftbroms.

//Lars S
Gammal 2007-11-19, 15:34   #1148
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SVoyager
lite film.

dataskärmen visar rätt tåg nummer nu. på denna film visar jag hur tågnummer "uppladdar" till hytten när tåget kopplar till ett annat tåg.

(i filmen, tåget är kopplat till nummer 2231 och 2195, sen avkopplar jag tåget och kopplar jag den igen till ett annat tåg. dem har nummer 2051 och 2069 och det visar på dataskärmen så snart att tåget kopplar)

Det tog hela natten att göra. Much more complicated than it looks and still i think there are some bugs left but its 4:30 in the morning now.

SV
A more accurate word in Swedish is "vagnsnummer", "tågnummer" is really a railroad term for the identification of trains, with (almost) the same meaning as "turnummer" in the subway. There are also other words like "inventarienummer" or "individnummer" that could be used.

Otherwise, yet another great step forward!

//Lars S
Gammal 2007-11-19, 15:45   #1149
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
lite film.

SV
Jag noterade att alla vagnar i videon har A-änden i samma riktning. Fungerar det lika bra om vagnarna är vända åt olika håll?

Och backa vid rangering, that's a no-no! Och i 20 km/h, dessutom..... Och mer än 2 meter......

Your authority as a driver has been revoked! ;-)

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-19 klockan 15:47.
Gammal 2007-11-19, 18:15   #1150
Romet12
Medlem

Reg.datum: Jun 2007
Standard

Svoyager, kan du göra så att man kan öppna och stänga dörren?
Romet12 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 18:46   #1151
SVoyager
Medlem

Standard

Citat:
Jag noterade att alla vagnar i videon har A-änden i samma riktning. Fungerar det lika bra om vagnarna är vända åt olika håll?

Och backa vid rangering, that's a no-no! Och i 20 km/h, dessutom..... Och mer än 2 meter......

Your authority as a driver has been revoked! ;-)

//Lars S
mhwaahaaha! Damn im in troubble now. I know, i probably was a lill too fast and was at the wrong end and backed for too long. I also know that the destruction of the last 20 c20s was probably my fault too but.. but... i was doing research... you know to prevent accidents like the last 20 ones from happening. not a good enough reason you say? aww crap, im in troubble.

--

(on a more serious note). Om A-B änden på dataskärmen, det är inte gjort nu men jag ska göra det. Lite mer complicerad än vagnnummer men det är möjligt att göra.

Om hyttsdörr. Jag jag kan göra det och jag ska men har några viktigt saker att göra först.

Senast redigerad av SVoyager den 2007-11-19 klockan 18:48.
Gammal 2007-11-19, 19:30   #1152
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
/../
aww crap, im in troubble.
Knee deep, I would say.... ;-)

//Lars S
Gammal 2007-11-19, 21:28   #1153
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Hur uppdaterar jag C20?
I skrivande läge så är det någon av de första versionernas C20 som spelet valt att använda men jag har laddat ner den nyaste och lagt in men den vill inte uppdatera, hur ska jag gå tillväga för att lösa problemet?

Senast redigerad av Sparkfot den 2007-11-19 klockan 21:31.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-11-19, 21:54   #1154
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hur uppdaterar jag C20?
I skrivande läge så är det någon av de första versionernas C20 som spelet valt att använda men jag har laddat ner den nyaste och lagt in men den vill inte uppdatera, hur ska jag gå tillväga för att lösa problemet?
Ta bort allt gammalt med kuid2 171003.xx.x, ladda sedan ner den senaste från www.svoyager.com . Observera att det finns andra saker än vagnen med kuid 171003! Dom sakerna ska inte bort. Vagnen består av ett antal mappar med samma versionsnummer. Gör en sökning så hittar du allt (en del mappar är dolda men syns om du gör en sökning).

Works like a dream!! Sätt på dig hörlurarna och njut av ljudet!!

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2007-11-19 klockan 22:00.
Gammal 2007-11-19, 21:58   #1155
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ta bort allt gammalt med kuid 171003.xx.9 (eller äldre versioner), ladda sedan ner den senaste från www.svoyager.com

Works like a dream!! Sätt på dig hörlurarna och njut av ljudet!!

//Lars S
Ska se vad jag kan göra.. Tack för den nuvarande hjälpen
Nu har jag tagit bort alla kuider från 171003xx9 och neråt, men försäkerhetsskull tog jag en backup innan jag radera dem.

Edit: Har tagit bort kuiderna, lagt in senaste versionen men inget har hänt, fick en bild på hur det ser ut:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fuckad-c20.jpg (99.6 KB, 60 visningar)

Senast redigerad av Sparkfot den 2007-11-19 klockan 22:34.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:18.