Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-11-19, 17:26   #196
Sparkfot
Medlem

Reg.datum: Sep 2005
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Affe
När jag startar rutten för att köra så startas DCC mode automatiskt upp när jag helst skulle vilja köra med Cab mode... Kan man fixa det?
Har samma problem, varför vetesjutton..
Daniel: Hur löser man problemet?
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 11:07   #197
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

HEJ! Tänkte bara fråga om det är någon mer än jag som känner till att det finns en tunnelgren mellan Fridhemsplan och Thorildsplan till den blåa linjens tunnelbana?
Det har jag anat länge att det fanns en gren mellan gröna och blåa och att den troligen låg där och nu vet jag det med 100% säkerhet också.
Beviset hittade jag på www.askjoh.se Micke Asklanders och hans frus privata hemsida med mycket bilder från arbeten i tunnelbanan, han jobbar numera på SL infrateknik efter att ha jobbat som lokförare åt SL.
Just dessa bilder finns under länken 18 december 2007 på den sidan.
Tänkte bara att om tunnelbanan som grabbarna bygger åt oss ska bli 100% komplett så borde detta vara med inte sant?
Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-30, 13:33   #198
Rc1166
Niträknare & STW-member

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Den förbindelsen finns med i de spårplaner/kartor SVoyager och Compudoca har fått.

Att det dessutom är en häftig upplevelse att åka i förarhytten nerför denna branta backe är kanske svårt att få in i ett simulatorprogram. Om man gjorde backen lika brant som den verkligen är skulle nog de flesta klaga på att det är omöjligt att köra där.

Ibland undrar jag om det är värt besväret att göra delar till en simulator så riktiga som möjligt då det verkar som de flesta användare bara "leker" med dom.

Nu ska jag återgå till att läsa mina julklappsböcker, bl a "teknisk beskrivning av stockholms tunnelbana" från 1957.
Gammal 2007-12-30, 15:39   #199
Jonmpa
Medlem

Reg.datum: Jan 2006
Skicka ett meddelande via MSN till Jonmpa
Smile

Det får stå för dom, men vi som förstår tjusningen i en verklighetstrogen tunnelbana, vi kommer säkerligen att älska när hela tunnelbanebanan blir fullständigt komplett.
Mvh Johnny Nilsson
Jonmpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-04, 13:28   #200
Berke
Medlem

Reg.datum: May 2005
Standard

Content manager plus visar Faulty på 25 olika dependencies för mig.
Hur gör man då? Ta bort dem och försöka installera dem igen?

Berke
Berke besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-05, 16:47   #201
UP6936
Medlem

Reg.datum: Aug 2003
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc1166
Den förbindelsen finns med i de spårplaner/kartor SVoyager och Compudoca har fått.

Att det dessutom är en häftig upplevelse att åka i förarhytten nerför denna branta backe är kanske svårt att få in i ett simulatorprogram. Om man gjorde backen lika brant som den verkligen är skulle nog de flesta klaga på att det är omöjligt att köra där.
/.../
Den backen är svårkörd men ska det vara realistiskt så ska det! Och visst är det en häftig backe att åka nedför i förarhytten! Extra roligt är det om inte TLC3 är med på noterna utan man får stopp i signalen längst ner. Det är ju kurva och skymd sikt.

Jag har på min testbana, en kraftig omarbetning av Compudoc's Toronto-bana, lagt in några rejäla backar, bl.a. en nedförsbacke som slutar med en stoppsignal p.g.a. att man inte har tågväg. Det är svårkört men när man lärt sig körtekniken för C20 går det alldeles utmärkt att snyggt bromsa nedför backen och stanna vid signalen. Detsamma gäller stoppsignal i brant uppförsbacke. Det gäller att inte börja rulla bakåt. Än så länge går inte C20-modellen i nödbroms vid bakåtrullning som förebilden gör men det kommer säkert snart.

Och visst är det tråkigt att en del tyligen uppfattar banan och C20-modellen som leksaker när syftet är att göra realistiska modeller som ska ge användaren en upplevelse av hur det är i verkligheten.

Rc1166 och jag har under åren haft många tillfällen att helt legalt åka förarhytt i t-banan. Jag tror han instämmer med min uppfattning att det är en häftig upplevelse och att C20-modellen ger en väldigt realistisk känsla av hyttåkning. Tyvärr är ju hyttåkning numer i princip förbjuden men SVoyager fick tillstånd för att kunna göra sina ljudinspelningar, dom är gjorda under helt godkända förhållanden.

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2008-01-05 klockan 16:49.
UP6936 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-01-07, 18:48   #202
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Berke
Content manager plus visar Faulty på 25 olika dependencies för mig.
Hur gör man då? Ta bort dem och försöka installera dem igen?

Berke
Ta bort dom! Välj "Ignore missing depencies" i Surveyor.

//Lars S
Gammal 2008-01-11, 22:50   #203
Berke
Medlem

Standard

Jag får inte rätt hastighetsbegränsningar på banan.
Måste köra 65km/h hela tiden istället för de hastighetsbegränsningar (80km/h, 50km/h) som finns. Kan inte detta ha med någon faulty depencies att göra.
Annars får man väll lägga in dem själv men har ännu inte lärt mig det.

Berke
Gammal 2008-01-12, 00:46   #204
Sparkfot
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Berke
Jag får inte rätt hastighetsbegränsningar på banan.
Måste köra 65km/h hela tiden istället för de hastighetsbegränsningar (80km/h, 50km/h) som finns. Kan inte detta ha med någon faulty depencies att göra.
Annars får man väll lägga in dem själv men har ännu inte lärt mig det.

Berke
Hade samma problem tidigare, dock löste det sig på någotvis efter att Lars S hjälpt mig.
Gammal 2008-01-12, 17:14   #205
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Hade samma problem tidigare, dock löste det sig på någotvis efter att Lars S hjälpt mig.
Skrev inte jag ett PM till dig om hur jag gör?

65 km/h = 40 mph som är TRS default-hastighet. För att få annan hastighet måste man sätta ut hastighetstavlor, synliga eller osynliga. Jag använder osynliga hastighetstavlor från kuid 60238 i serien 2300xx, Speed Sign xxkph Invisible. Sök på DLS med KUID 60238 i gruppen Trackside så hittar ni dom direkt.

För att det ska bli någorlunda som att köra med ATC (eller HS som det kallades förr) sätter jag på vanliga stationer en 50-tavla där plattformen börjar och en 80-tavla halvvägs in på stationen. På väg in till ändstationer sätter jag en 50-tavla ett stycke före stationen, kanske lämpligen vid infartssignalen, och en 15-tavla vid plattformens början. På väg ut från ändstationer sätter jag en 50-tavla halvvägs längs plattformen och en 80-tavla efter sista växeln. Det här ger en rätt bra känsla av at köra med ATC.

På vissa platser gäller 50 km/h ett stycke efter stationen, t.ex. Axelsberg norrut mot Örnsberg där det är nedförsbacke. 80 blir det först strax före övergångsväxlerna ungefär halvvägs ner i backen. Det finns fler sådana ställen.

Några bra synliga hastighetstavlor finns inte i dagsläget, inte heller signaler. Alltså kan man t.ex. inte sätta upp den 30-tavla som finns vid Liljeholmens södra infart från Norsborg. Den är försedd med "pil höger" och gäller om man ska "svänga höger" före stationen för att komma på spåret från Fruängen eller svänga ett steg till och komma på infartsspåret till Nybodadepån. När man kör in på infartsspåret till depån från söder får man f.ö. 15 i ATCn eftersom det sitter en stoppsignal i norra änden av plattformen och man dessutom kör mot normal körriktning.

(Gissa var jag stod på näsan den 26/11 2005 när vi skulle ut och köra med Veterantunneltåget. Jag höll på med att duka borden i C3 2367 när föraren körde nedför den branta backen från depån och in mot färdriktningen. Han hade M (= 50 km/h) i ATCn och höll väl ungefär de skyltade 30 men tänkte inte på att det skulle bli L (= 15 km/h) när han kom in mot färdriktningen så det blev en rejäl tvärnit i nedförsbacken varvid jag, oförberedd som jag var, flög med tallrikar, glas och bestick som en vante genom vagnen. Som tur var var det ju inte riktigt porslin eller glas..... Dom som hade bokat plats i vagnen fick vänta med att komma in tills vi vände i Fruängen en stund senare.)

Observera att körning på motspår inte är möjlig med ATC, man kör in i sin egen signalskugga och får 15 i ATCn. Vid motspårskörning måste därför ATCn kopplas ur och det får bara göras av vissa trafikbefäl. Brytaren ska normalt vara plomberad. Detta kan ni efterlikna genom att sätta 15-tavlor på lämpliga platser i fel körriktning, t.ex. på högerspåret direkt efter utfart från ändstationer. Då får man 15 i ATCn om man hamnar fel.

Hoppas denna utlägning kan vara till någon hjälp.

//Lars S (som nästan fick kramp i fingrarna av allt skrivande.....)

Senast redigerad av UP6936 den 2008-01-12 klockan 19:27.
Gammal 2008-01-12, 18:07   #206
UP6936
Medlem

Standard

Några speciella platser som just slog mig:
- Zinkensdamm söderut, 80 först efter motväxeln till bryggan
- Hornstull norut, 80 först efter motväxeln till bryggan
- Östermalmstorg söderut, osäker om det blir 80 först efter motväxeln till övergångsspåret eller om det är 50 hela vägen till T-Centralen
- T-Centralen norrut, vil minnas att det är 50 ett bra stycke i nedförsbacke, 80 först när det blir uppförsbacke mot Östermalmstorg. Men jag kan ha fel här.

I övrigt har jag dålig linjekännedom på Fruängsgrenen söder om Liljeholmen. Kanske dax att ta sig en tur.....

Ja, just det, Liljeholmen söderut, 80 först ett stycke efter motväxeln som delar Fruängs- och Norsborgsgrenarna, vill jag minnas. Och 80 först ett stycke söderut från Aspudden (nedförsbacke mot Örnsberg).

//Lars S

Senast redigerad av UP6936 den 2008-01-12 klockan 19:20.
Gammal 2008-01-12, 21:37   #207
Sparkfot
Medlem

Standard

Lars: Jo det gjorde du:

"3. När man startar TRS är grundhastigheten 40 mph/65 kmh tills man kommer till en hastighetstavla som visar något annat.
Just nu finns inga hastighetstavlor på banan men inget hindrar att du gör det själv. 80 kmh mellan stationer, 50 kmh mellan stationer, 15 kmh in på slutstationer.
Använd dolda hstighetstavlor så blir det som att köra med HS."
Gammal 2008-01-13, 01:17   #208
UP6936
Medlem

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Lars: Jo det gjorde du:

"3. När man startar TRS är grundhastigheten 40 mph/65 kmh tills man kommer till en hastighetstavla som visar något annat.
Just nu finns inga hastighetstavlor på banan men inget hindrar att du gör det själv. 80 kmh mellan stationer, 50 kmh mellan stationer, 15 kmh in på slutstationer.
Använd dolda hstighetstavlor så blir det som att köra med HS."
Jag hade för mig det... Men den här beskrivningen är mera detaljerad.

Lycka till alla som vill köra med känslan av att köra med ATC (HS)! Och titta noga på börvärdesmarkören i hastighetsmätaren! När börvärdet faller till 15 km/h måste ni kvittera det envisa pipandet genom att trycka på knappen "Kvittering ATC/ATP"!

(Börvärde = max tillåten hastighet, ärvärde = verklig hastighet)

//Lars S
Gammal 2008-01-13, 15:41   #209
Berke
Medlem

Standard

Tack för svaren

Berke
Gammal 2008-01-19, 16:24   #210
Pierre
Hedersmedlem

Reg.datum: Aug 2001
Standard

Lite lat nu, men...

Fungerar t-banerutten och C20 till TRS2004?
Är det nått mer som behövs? Har Svenska tåg 05 och 06 om det skulle behövas!?

När man installerat allt för att få detta att fungera, kan man ta en backup då? Vill bara ha t-bane rutten och C20 sparat på skiva (cd/dvd)...

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:10.