Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-08-03, 13:18   #1
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Ja, till och med så att man kan använda standardrälsen Dock tycker jag att man istället för grafik borde lägga krutet på en fysik motor lik den i BVE. Jag tycker det är helt otroligt att inget av de stora bolagen kunnat komma i närheten av gratis simulatorn.
EricB99 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 23:13   #2
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EricB99
Ja, till och med så att man kan använda standardrälsen Dock tycker jag att man istället för grafik borde lägga krutet på en fysik motor lik den i BVE. Jag tycker det är helt otroligt att inget av de stora bolagen kunnat komma i närheten av gratis simulatorn.
Det skulle vara intressant att få veta vad som skiljer BVE och TC samt den kommande TRS2009 beträffande fysiken och grafikmotorn. Kan du ge några konkreta exempel som vi kan skicka vidare till Auran? Ingen av oss vill ju sitta med en undermålig produkt.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-03, 23:55   #3
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Möjlighet att välja ett läga där spåren får en dosering/lutning. Helt otroligt att det inte finns efter så många år. Ett till exempel är det här som finns i BVE att det skakar till i hytten när man färdas. Spåren i TRS2006 är kanske lite för perfekta. Visst går det att manuellt göra det lite krokigt, men det känns ändå inte realistisk. Något som TRS2009 borde ta efter ifrån KRS är det här välkända klirr ljudet i spåren när ett tåg kommer. Sedan borde bromsarna gnissla som på riktigt, det är ju sällan de gamla svenska loken är tysta när de bromsar och jag kan tänka mig att det är lika utomlands. De borde slopa 3D hytten och satsa på 2D. Jag vet inte vad andra tycker, jag tycker att det är bättre i MSTS där det dessutom var lättare att göra en hytt.

Det var lite förslag ifrån min sida och jag tror att det finns många fler som säkerligen har något bra att komma med

Senast redigerad av EricB99 den 2008-08-03 klockan 23:57.
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 07:27   #4
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av EricB99
Möjlighet att välja ett läga där spåren får en dosering/lutning. Helt otroligt att det inte finns efter så många år. Ett till exempel är det här som finns i BVE att det skakar till i hytten när man färdas. Spåren i TRS2006 är kanske lite för perfekta. Visst går det att manuellt göra det lite krokigt, men det känns ändå inte realistisk. Något som TRS2009 borde ta efter ifrån KRS är det här välkända klirr ljudet i spåren när ett tåg kommer. Sedan borde bromsarna gnissla som på riktigt, det är ju sällan de gamla svenska loken är tysta när de bromsar och jag kan tänka mig att det är lika utomlands. De borde slopa 3D hytten och satsa på 2D. Jag vet inte vad andra tycker, jag tycker att det är bättre i MSTS där det dessutom var lättare att göra en hytt.

Det var lite förslag ifrån min sida och jag tror att det finns många fler som säkerligen har något bra att komma med
Tack för dina förslag. Jag var mer ute efter skillnader i BVE och TRS eftersom TRS (och andra simulatorer som kostar pengar) inte kommer i närheten av BVE. Då är det inte så intressant att göra jämförelser med KRS och MSTS. Men lutande spår kan tydligen BVE och att det skakar till i hytten. Har du fler exempel på vad BVE kan och andra saknar?
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 12:08   #5
EricB99
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2007
Ort: Gävle, Sweden
Inlägg: 52
Standard

Vid regn kommer det på vindrutan också. Man får då använda sig av vindrutetorkarna för att bli av med dropparna. BVE har också ett simulerat dörröppningssystem som indikeras i hytten. Ett problem med BVE är dock att man ej kan se loket utifrån, utan den enda kameravinkeln är 2D hytten. Men det underlättar om man ska göra svenska tåg och inte är så duktig på 3D design. Så det finns fördelar med det också.

Sedan är det inga jätte skillnader bortsätt ifrån att BVE´s fysik känns mer realistisk. Man kan inte stanna ett tåg på bara några metrar etc.

EDIT: Ska även tilläggas att BVE har stöd för bakgrund som gör att det ser lite mer levande ut. Visserligen en mycket gammal teknik använd i de flest FPS´s spel idag. Även använd i lite äldre racingspel. Dock börjar datorerna bli så kraftiga att man börjar göra bakgrunden i 3D istället.

Senast redigerad av EricB99 den 2008-08-04 klockan 12:10.
EricB99 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-04, 17:53   #6
CGD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Inlägg: 881
Standard

Hur blir det med själva datorn då? Kommer Trainz 2009 att kunna dra nytta utav Windows Vista/Windows 7 med 64 bitar som körs på en dator med en multikärne processor och en stor mängd minnen. Och grafikkortet hur blir det med det. Det tar ju ett tag innan spelet kommer och mycket ny hårdvara är på väg.

Vidare hur blir det med signaleringen? Kommer man kunna köra flera tåg i båda riktningarna på en enkelspårig bana? Kommer AI att samarbeta bättre med manuell körning än vad som sker idag. AI låser ju växlarna.

Jag tycker det mest pratas om grafiken både till Trainz och Trains. Och hur kommer det att bli med grafiken? Till Trainz idag finns det ju lok och vagnar som är riktigt bra, men det finns också väldigt mycket som inte når riktigt fram. Det är ju sällan om någonsin jag sett alla fördelar på ett och samma lok.

Vidare håller jag med Eric B99 om doserad räls. Är det så svårt att kunna luta varje bit räls ett antal grader? Det finns ju lok som lutar i kurvor.

Ja, ja vi får kanske vänta på svaren ända tills vi köpt spelet.
CGD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-08-07, 13:32   #7
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av CGD
Hur blir det med själva datorn då? Kommer Trainz 2009 att kunna dra nytta utav Windows Vista/Windows 7 med 64 bitar som körs på en dator med en multikärne processor och en stor mängd minnen. Och grafikkortet hur blir det med det. Det tar ju ett tag innan spelet kommer och mycket ny hårdvara är på väg.

Vidare hur blir det med signaleringen? Kommer man kunna köra flera tåg i båda riktningarna på en enkelspårig bana? Kommer AI att samarbeta bättre med manuell körning än vad som sker idag. AI låser ju växlarna.

Jag tycker det mest pratas om grafiken både till Trainz och Trains. Och hur kommer det att bli med grafiken? Till Trainz idag finns det ju lok och vagnar som är riktigt bra, men det finns också väldigt mycket som inte når riktigt fram. Det är ju sällan om någonsin jag sett alla fördelar på ett och samma lok.

Vidare håller jag med Eric B99 om doserad räls. Är det så svårt att kunna luta varje bit räls ett antal grader? Det finns ju lok som lutar i kurvor.

Ja, ja vi får kanske vänta på svaren ända tills vi köpt spelet.
Jo du får nog vänta.
Betatestare får inte säga något och då det, vad jag vet, inte finns någon svensk distributör så är det bara Aurans pressreleaser som gäller.
En annan viktig sak är att det är få fordon och andra assets som som är tillverkade av Auran, nästan allt är gjort av glada amatörer som i bästa fall gjort det bra. När nu Auran bland annat gjort om specifikationerna för ångloksdynamik kan vi ju bara hoppas att någon (med vederbörligt tillstånd) kan uppdatera de svenska loken.
Som jag ser det är det bästa att "någon" tar hand om det och själv gör en svensk TRS2009 version men då detta knappast kommer att hända så kommer jag även i fortsättningen att vara ganska tyst i detta forum men behålla mina kontakter med Auran. Ni ska veta att de flesta av era synpunkter under åren har vidarebefordrats till Auran och det är inte mitt fel att vissa inte har resulterat i ändringar i TrainZ.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009